2024-12-19, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Jag har en son som blev utredd fr npf nr han gick i trean p lgstadiet. D hade han svrigheter och ven om skolan var ptryckande fr utredningen s kndes det rtt d. Idag, 16 r gammal, r han en helt annan person, trygg och social. Han har uttryck en vilja att eventuellt gra lumpen och jag tycker det r helt galet att en person som han inte ska f chansen. Av vad jag kan lsa mig till fr man mnstra med lindrig adhd men inte med lindrig autism.

r det ngon som gtt igenom processen att bli av med en diagnos, sjlv eller fr ett barn och kan bertta om vart ni vnde er, hur gick det till, kostnad etc.

Det beror lite p vart man r bosatt svida man inte har pengar att f bort diagnosen. Grejen r lite s dom resonerar att vem har och inte har diagnosen. Du fr kmpa med detta men du kan inte vara fr din son utan han mste sjlv kmpa och bevisa att detta har blivit ett fel frn hans barndom. Om du vet vem som stllt diagnosen kan du vnda dig till denne person och ven till den enhet han tillhr. Men din son kanske inte haft kontakt med vrd under uppvxten? P min ort r det vldigt ltt att bli avskriven en diagnos.
Vldigt positivt att hra att din son vill gra nytta fr vrt land och frsvara det fr vr frihets skull
Man kan ju inte tveka eller uppfatta signaler fel tex mnniska ler eller r arg o.s.v . Det r ju ofta det som autister har svrt med. r ju s olika det dr med Autism och hur personer har fr problem
Tex Adhd r ju en symtomdiagnos s att sga.
Du knner din son. Det enda du inte fr ha ngra diagnoser nr du ansluter till fm utbildningar r fallskrmsjgare. Du kan inte vnda dig till FM fr dom kan inte ta bort diagnoser. Dr r inga undantag. Utan bara ett regelverk som fljs strikt som du skert frstr. Lycka till verkligen. Vill din son detta s fr han visa och gra sitt yttersta. Mvh
Citera
2024-12-19, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Vad skulle det vara fr frdel med att bli av med autismdiagnosen? Jag menar vilka nackdelar har du av diagnosen?

Undrar ocks ver det. Man behver vl inte bertta fr ngon att man fick en diagnos som barn ifall man klarar att leva ett normalt liv som vuxen.
Citera
2024-12-19, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Vad r lindrig autism, han r inte lika kokobng som andra autister eller vad menar du?

Varfr skulle inte en autist kunna vara trygg och social?

Det sttet du skriver p hissar vissa varningsflaggor.

Men fr att svara p din TS.
Det kan bli vldigt svrt att f till en ny utredning inom den offentliga psykiatrin.

Men....

En NPF utredning kan sklart gras privat.

Den kostar frn 30 tusen och uppt.

Frsta samtalet brukar kosta sisdr 2500-3000 kr.

r det vrt pengarna bara fr att din pojk vill mnstra?

Okej du lgger pengar p pojken fr att han ska kunna mnstra.

D mste han uppfylla ALLA andra krav som man stller fr att f mnstra.

Kommer han gra det?

Har du sett kraven/de 40 frgorna?
Jag har inte det d jag inte r ngon som kallats till mnstring.

ven om han skulle kallas till mnstring, efter att du tvttat bort din sons diagnos.

r du sker p att han ens kommer att f en placering i slutndan?

I r kallades 29700 killar och tjejer in fr mnstring.
Av dessa s kommer cirka 8000 f gra "lumpen".

Cirka 27 % av dom som mnstrar allts.

Kokobng - vad r det fr sprkbruk?
Citera
2024-12-19, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Nu fr sonen st kastet fr att mamma tyckte det var s konstigt att hennes barn gillade att leka ensam som liten. S mycket ltsasdiagnoser man kastar ut fr att man inte faller inom normen... ADHD r fortfarande vrst. Helt galet att man ens kan f lgre straff fr att man har en ltsasdiagnos.

"Mamman tyckte" - skrev hon/han s? Frskolor kan uppmana frldrar att lta underska treringar fr ev. diagnos. Diagnos hjlper troligen frskolan att f extra resurser.
Citera
2024-12-19, 18:17
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Vad skulle det vara fr frdel med att bli av med autismdiagnosen? Jag menar vilka nackdelar har du av diagnosen?

Citat:
Ursprungligen postat av Bulllen
Undrar ocks ver det. Man behver vl inte bertta fr ngon att man fick en diagnos som barn ifall man klarar att leva ett normalt liv som vuxen.

Har ni lst trdstarten? Halva inlgget handlar om att autisten vill gra lumpen.
Citera
2024-12-19, 18:26
Medlem
FemKiloGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Gr det inte bara att hlla kft om sin gamla diagnos nr det r dags fr mnstring?

De har inte mjlighet att lsa grabbens journaler.
Har man diagnos har frldern rtt till vrdbidrag. Den informationen, om att barnet gett frldrarna rtt till vrdbidrag, r tillgnglig fr Frsvarsmakten (rekryteringsmyndigheten). De inhmtar information frn Frskringskassan p rutin nr man sker sig till GMU.
Citera
2024-12-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Har man diagnos har frldern rtt till vrdbidrag. Den informationen, om att barnet gett frldrarna rtt till vrdbidrag, r tillgnglig fr Frsvarsmakten (rekryteringsmyndigheten). De inhmtar information frn Frskringskassan p rutin nr man sker sig till GMU.

OK! Jag satt och funderade p hur frsvaret kunde veta om en person har en viss diagnos eller inte om man inte berttar det fr dem. De har ju knappast tillgng till sjukvrdens journalanteckningar.
Citera
2024-12-19, 19:47
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TourettePie
Det r en superkraft! min vn har mnga bra teorier, en av de r att de med autism r de normala, vi med autism ser livet och vrlden som den r, inte mnga knslor inblandade. Ni utan frsker ndra eran syn p vrlden fr att ni ska m bttre.
S drfr behver ni diagnoser, special attention och mediciner frn oss andra utan funktionsnedsttning?
Fr att ni r superhjltar?
Och mste lyssna p bcker istllet fr att lsa?
Superkraft my ass! I s fall klarade ni vl er utan att alla andra mste ta hnsyn till era speciella krav.
Citera
2024-12-19, 19:55
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Autister kan ta krkort. Vad har du ftt ditt svammel ifrn.

Citat:
Kan du ge ett eller flera exempel kring dom du vet om som har haft en NPF diagnos som har trollats vck eller frsker du ge TS falska frhoppningar och r en lgnhals?

Du fr g till Specsavers frst
Man kan ta krkort men nu menar jag adhd vi snacka trots allt om NPF, eller skrev jag autism? Kravet brukar vara att man medicinerar, mnga vill inta ta sina mediciner drav blir det ofta problem med krkort.

N inte fr du ber om det. De finns mnga som blivit av med diagnoser, stod ven i din favorit tidning nyligen Aftonbladet. Jvla vst troll
Citera
2024-12-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
OK! Jag satt och funderade p hur frsvaret kunde veta om en person har en viss diagnos eller inte om man inte berttar det fr dem. De har ju knappast tillgng till sjukvrdens journalanteckningar.

Fast det han skrev stmmer inte. Man fr inte automatiskt vrdbidrag bara fr att barnet har en diagnos. Man fr ska och specificera vilket merarbete barnets diagnos medfr och om det uppgr till en viss niv s fr man bidrag. Det krvs ganska mycket fr det. Jag har en vn som har det supertufft med en dotter med adhd, dottern har tendenser till att dra ivg och rymma, min vn har ftt gtt ned i arbetstid fr att kunna kolla att dottern gr och kommer hem frn skolan - men det rcker inte fr att f vrdnadsbidrag fr 29 dagar av 30 rymmer inte dottern och d har min vn inget merarbete enligt fk.

Nvl, det var ett sidospr. Men de hr i trden som inbillar sig att det regnar pengar ver frldrar br barnet fr en diagnos lever i en alternativ verklighet.

Fr min del har fk ingen aning om min sons diagnos fr jag har aldrig skt bidrag, s ven om frsvaret kan hmta uppgifter frn dem (vilket jag starkt misstnker r ett phitt) s finns inget p min son. Men - det r olagligt att ljuga vid mnstring s vi kommer inte dlja ngot.
Citera
2024-12-19, 20:34
Medlem
TourettePies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
S drfr behver ni diagnoser, special attention och mediciner frn oss andra utan funktionsnedsttning?
Fr att ni r superhjltar?
Och mste lyssna p bcker istllet fr att lsa?
Superkraft my ass! I s fall klarade ni vl er utan att alla andra mste ta hnsyn till era speciella krav.

Nr jag var mindre behvde jag hjlp med vardagen men u kan jag gra allt sjlv, till exempel gick jag och handlade igr helt sjlv. Autism r en superkraft du behver inte vara avundsjuk.
Citera
2024-12-19, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Har ni lst trdstarten? Halva inlgget handlar om att autisten vill gra lumpen.

Ja, jag har lst trdstarten. Autisten vill EVENTUELLT gra lumpen. r det ngot att stta igng en ny utredning fr? Autisten kanske lika eventuellt vill en massa andra saker ocks. Typ flytta hemifrn snart och slippa ifrn mammans verdrivna mammeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in