2024-12-20, 13:24
Medlem
FemKiloGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Ok, r det s det hnger ihop! Vrdbidrag, partiellt, i frskoleldern hnger med barnet in i "lumpen".
Vrdbidrag har man rtt tills barnet fyller eller ska fylla 18. Sedan r det aktivitetsersttning som gller, och det betalas ut till det nu myndiga "barnet".

Och ja, det hnger med resten av livet. Enda sttet att bli antagen till GMU r om man kan visa fr rekryteringsmyndigheten att man ftt diagnosen avskriven.
Citera
2024-12-20, 13:32
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
r man psykiskt sjuk ska man inte gra lumpen!

Autister r inte psyksjuka. Det r en annan typ av personlighet n den "normala". Dremot fattar jag inte varfr hon vill att han ska gra lumpen. Det r bara dumskallar som vill offra sig i krig.
Citera
2024-12-20, 13:38
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
"Mamman tyckte" - skrev hon/han s? Frskolor kan uppmana frldrar att lta underska treringar fr ev. diagnos. Diagnos hjlper troligen frskolan att f extra resurser.

Jag fick min diagnos av en slump. Jag hade som ung vissa symptom som man har nr man har en hjrntumr. De rntgade hjrnan och hittade ingen tumr, men jag fick ocks tala med en verlkare i psykiatri, och han stllde d diagnosen Aspergers syndrom. Symptomen berodde p stress.

Det r typiskt fega, avundsjuka flashbackare att tro att ngon tjatar sig till en diagnos fr att f pengar.
Citera
2024-12-20, 13:41
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TourettePie
Nr jag var mindre behvde jag hjlp med vardagen men u kan jag gra allt sjlv, till exempel gick jag och handlade igr helt sjlv. Autism r en superkraft du behver inte vara avundsjuk.

Hgfungerande autister ser vrlden fr vad den r till skillnad frn de s.k. normala mnniskorna och har ofta ocks modet att bryta det s.k. samhllets patetiska tabun, men det r inte srskilt hgfungerande att tycka att det r en bragd att g och handla sjlv.
Citera
2024-12-20, 13:50
Medlem
Tanachs avatar
Citat:
Hur mnga vrdnadshavare fr i realiteten ngot bidrag r efter r fr sina barn med autism? Max.belopp - fr ngon?

Skolors skyldighet - hur bindande r den?? "Vi brjar med att testa utan." sades det betrffande pojken jag knner till nr han brjade lgstadiet. Hemmasittare blev han - ingen resurs nd.

Inte mycket, men du har en skyldighet att ska de bidrag du behver.

Skoltillsynsmyndigheten borde ha varit inblandad, d hade det sett annorlunda ut.

Hemmasittare vittnar om misslyckandet med frldraansvar.
Citera
2024-12-20, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Vrdbidrag har man rtt tills barnet fyller eller ska fylla 18. Sedan r det aktivitetsersttning som gller, och det betalas ut till det nu myndiga "barnet".

Och ja, det hnger med resten av livet. Enda sttet att bli antagen till GMU r om man kan visa fr rekryteringsmyndigheten att man ftt diagnosen avskriven.

Du vet inte mycket: vrdbidrag ska man ska gng p gng. Den familj jag knner till fick 75 % ngra frskoler - drefter INGENTING. FK bedmer behovet.
Citera
2024-12-20, 15:47
Medlem
FemKiloGulds avatar
Citat:
Du vet inte mycket: vrdbidrag ska man ska gng p gng. Den familj jag knner till fick 75 % ngra frskoler - drefter INGENTING. FK bedmer behovet.
Jag skrev att man har rtt till det, inte att alla beviljas. Oavsett r det helt irrelevant drfr att det frndrar inte den pong jag gjorde i mitt inlgg. Som du kanske missade.
Citera
2024-12-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Inte mycket, men du har en skyldighet att ska de bidrag du behver.

Skoltillsynsmyndigheten borde ha varit inblandad, d hade det sett annorlunda ut.

Hemmasittare vittnar om misslyckandet med frldraansvar.

Vem r skyldig? r det vrdnadshavarna som r skyldiga att informera rektor: Vi vill ha resurs till vrt barn. Och rektorn fixar det till alla elever vars vrdnadshavare s nskar. - I vilken vrld lever du?

Ska frldrar ta sitt barn i handen till en skola barnet hatar och vistas i skolan hela dagarna med sitt barn fr att frhindra att barnet lser in sig p toaletten till skoldagen r ver?

Distansundervisning som det blev ngon period under pandemin passar sdana barn som inte klarar stkig skolmilj.
Citera
2024-12-20, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Jag skrev att man har rtt till det, inte att alla beviljas. Oavsett r det helt irrelevant drfr att det frndrar inte den pong jag gjorde i mitt inlgg. Som du kanske missade.

Du rabblade upp en mngd teoretiska ekonomiska ersttningar som gr att ska.
Hur stor procent av de som ftt autism diagnos fr i vuxen lder aktivitetsersttning?
Citera
2024-12-20, 16:02
Medlem
Tanachs avatar
Citat:
Vem r skyldig? r det vrdnadshavarna som r skyldiga att informera rektor: Vi vill ha resurs till vrt barn. Och rektorn fixar det till alla elever vars vrdnadshavare s nskar. - I vilken vrld lever du?

Ska frldrar ta sitt barn i handen till en skola barnet hatar och vistas i skolan hela dagarna med sitt barn fr att frhindra att barnet lser in sig p toaletten till skoldagen r ver?

Distansundervisning som det blev ngon period under pandemin passar sdana barn som inte klarar stkig skolmilj.

Den som str i skuld r inte fri. Felet r frsts frldrarnas och inte rektorns, och eftersom frldrarna misslyckas syns detta tydligt hos eleven.
Citera
2024-12-20, 16:04
Medlem
FemKiloGulds avatar
Citat:
Du rabblade upp en mngd teoretiska ekonomiska ersttningar som gr att ska.
Hur stor procent av de som ftt autism diagnos fr i vuxen lder aktivitetsersttning?
Jag frklarade hur det gr till nr Frsvarsmakten nekar personer med diagnos. Har man inte ftt ngon ekonomisk ersttning frn Frskringskassan s r enda sttet att FMV fr reda p det genom att man sjlv uppger det sjlv i det formulr som skickas ut i samband med mnstringen.
Vad du vill sga begriper jag inte. Denna trden handlar om NPF diagnoser kopplade till Frsvarsmakten. Det du vill diskutera hr nog hemma i en annan trd.
Citera
2024-12-20, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Den som str i skuld r inte fri. Felet r frsts frldrarnas och inte rektorns, och eftersom frldrarna misslyckas syns detta tydligt hos eleven.

Frldrarna gav sitt barn fel arvsmassa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in