Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-12-19, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
När min familj drabbats har en av föräldrarna (jag) tagit vårdansvaret hela sjukdomen och min partner har så gott det går försökt hålla sig undan, och gått till jobbet.

Precis så jag resonerade. De sover i varsitt sovrum med varsitt barn, varav dottern hade spytt ner honom samt sängen under natten. Mitt resonemang var då att han tar hela vabbperioden medan hon lättare kan hålla sig undan smittan. Risken annars är ju bara att båda blir sjuka plus riskerar att sprida vidare på två arbetsplatser.
Citera
2024-12-19, 09:28
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j49l
Precis så jag resonerade. De sover i varsitt sovrum med varsitt barn, varav dottern hade spytt ner honom samt sängen under natten. Mitt resonemang var då att han tar hela vabbperioden medan hon lättare kan hålla sig undan smittan. Risken annars är ju bara att båda blir sjuka plus riskerar att sprida vidare på två arbetsplatser.

Det kanske inte funkar för alla. Roten är att reglerna är som de är.
Citera
2024-12-19, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det kanske inte funkar för alla. Roten är att reglerna är som de är.
Inte för alla, men för de flesta. Ser inte vad problemet är, skulle såklart bli svindyrt om två föräldrar stannade hemma samtidigt. Och fuskas ÄNNU mer med det redan utsatta VAB-systemet.
Citera
2024-12-19, 14:43
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Det får de lösa. Han ska vara hemma. Han kan smitta er alla. Risken att han bär smittan är stor. Arbetsgivaren borde hålla med och uppmana honom att stanna hemma. Han och hans sambo får hitta en gemensam lösning och komma överens och båda får ha samtal med sina respektive arbetsgivare om situationen. Båda kan ju inte få ersättning för vab för samma dagar. Trots det borde de stanna hemma båda två så länge smittan finns hemma. Även om det generellt är emot reglerna borde alla parter enas om att båda föräldrarna ska hålla sig hemma med respekt för andra.
Citera
2024-12-19, 14:48
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrzinaloa
Ska inte båda kunna vabba? jag har två barn 10 och 2 år men har aldrig vabbat men har för mig att min sambo sa att två kan vabba samtidigt.

Dra med sig smitta till jobbet är inte okej, hatar det. respektlöst.

Nej, båda kan inte vabba samtidigt. Det man kan göra är att ta ut vabb olika dagar om man kör heldagar eller dela upp dagen sinsemellan, man kan köra halva dagen var. Men då är ju meningen att man ska jobba andra delen av dagen som man inte tar ut ersättning för. Men båda kan alltså inte vabba hela dagen samtidigt.
Citera
2024-12-19, 15:47
Avstängd
MrB00ZEs avatar
Du har helt rätt, det är respektlöst.
Citera
2024-12-19, 18:43
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Efter en hetlevrad diskussion med en kollega vänder jag mig nu till er för att höra vad ni tycker.

Han har stannat hemma med magsjukt barn då hans dotter spydde över honom inatt. Han menar då att han vabbar idag och hans sambo kör imorgon, sen tar han Fredag igen.

Jag tycker att det är respektlöst mot oss kollegor att han ska komma in imorgon och jobba och riskera att dra med sig smittan lagom innan jul. Vad tycker ni?

Just att rodda ungar med magsjuka tycker jag att en åt gången håller sig till just för att minska risken för smittspridning. Särskilt nu i juletider när många skall träffa hela halva släkten inom kort.
Bättre att försöka begränsa så att bara någon enstaka blir sjuk worst case scenario, än att halva stan ligger och pukear järnet till Karl-Bertil Jonsson.
Citera
2024-12-19, 22:25
Bannlyst
Citat:
Efter en hetlevrad diskussion med en kollega vänder jag mig nu till er för att höra vad ni tycker.

Han har stannat hemma med magsjukt barn då hans dotter spydde över honom inatt. Han menar då att han vabbar idag och hans sambo kör imorgon, sen tar han Fredag igen.

Jag tycker att det är respektlöst mot oss kollegor att han ska komma in imorgon och jobba och riskera att dra med sig smittan lagom innan jul. Vad tycker ni?
Ja, det är fruktansvärt respektlöst.
Citera
2024-12-21, 00:43
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Kollegan din ljuger då de bara skriker om det.
VAB = enklare sätt att säga att man har viktigare saker för sig som att åka handla något viktigt ex en soffa eller ett viktigt läkarbesök, alternativt sitta nöta Netflix.

Vet av erfarenhet att många på mitt jobb kör vab alltid måndag +fredagarna.

Väldigt underligt att det är så jämt alltid på hösten och vintern halvåret.

Sen är det alltid " väldigt " underligt att det är alltid samma personer och alltid han/hon som är hemma i förhållandet när det vankas VAB.

Men men arbetsgivaren och ledningen ser aldrig en röd tråd i det stora hela....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in