Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-22, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MormorsVrede
Ett äkta frukbarhetens gudatempel! Underbart!

Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
Hahaha wtf

Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
Så fint och Redigt 😉 pepparkakshus ! I like !
God Jul 🎄🎄🎄❤️

Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Detta blir tävlingens bidrag nr 12. Bra jobbat!

Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
Behöver inte se några andra bidrag detta är lätt årets vinnare!

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Vad dukrig du och många andra här i tråden är, ni får till cylindrar och kupor som att det vore vardag! Gillar verkligen din samtida approach här med penis-allahu-akbar-torn, Nordfronts logotyp på dörren och fina detaljer.

Tack, och kul att du uppskattar hantverket och detaljer/referenser kring tornen och symbolerna

Många härliga bidrag. Så kul att se! En riktig God Jul allesammans!
Senast redigerad av Decimal1 2024-12-22 kl. 13:41.
2024-12-22, 15:56
Moderator
Jultrollets avatar
Bidragsnamn: En dag på stranden

Bidragsförklaring: Testade lite olika tekniker och det blev bitar över som var synd att slänga. Det räckte till en färgglad hälsning till alla er som drömmer om sol och värme i vintermörkret.

https://imgur.com/a/jultrollet-en-da...randen-VqTH41k

Material: pepparkaka, kristyr, fondant, råströsocker, ätbara hushållsfärger och wafer paper till fönster och dörrar för att ge lite mjukare ljus än med karamell eller gelatinblad. En ljusslinga.

Kan tipsa om en hemkokt baking glue som jag fäst smådelar och palmtoppar med. Man kokar ihop socker, glykos, honung och vatten. Det blir inte brunt utan går även använda som fönsterglas om man vill.
2024-12-22, 16:05
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:

Bidragsförklaring: Testade lite olika tekniker och det blev bitar över som var synd att slänga. Det räckte till en färgglad hälsning till alla er som drömmer om sol och värme i vintermörkret.

Material: pepparkaka, kristyr, fondant, råströsocker, ätbara hushållsfärger och wafer paper till fönster och dörrar för att ge lite mjukare ljus än med karamell eller gelatinblad. En ljusslinga.

Kan tipsa om en hemkokt baking glue som jag fäst smådelar och palmtoppar med. Man kokar ihop socker, glykos, honung och vatten. Det blir inte brunt utan går även använda som fönsterglas om man vill.

Underbart bidrag! Ett mästerverk.
2024-12-22, 16:07
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
Underbart bidrag! Ett mästerverk.
Tack snälla. Det är så olikt mot vad jag brukar göra att det känns lite tokigt. Men så får det bli ibland.
2024-12-22, 16:24
Medlem
kaffekoppens avatar
Citat:
Tack snälla. Det är så olikt mot vad jag brukar göra att det känns lite tokigt. Men så får det bli ibland.

Tokigt eller ej, ditt pepparkaksbak blev skitbra ju! Heja!
Senast redigerad av kaffekoppen 2024-12-22 kl. 16:27.
2024-12-22, 16:25
Medlem
Venators avatar
Citat:

Fantastiskt fin! <3
2024-12-22, 16:28
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Bidragsnamn:
Framtidstro

Förklaring:

Jag kände mig lite som heliga Birgitta den där kvällen då jag satt vid köksbordet i en blandning av svett- och öllukt och plötsligt mottog en uppenbarelse.

Denna uppenbarelse kom att handla om en enande gemensam religion och en det gudatempel där alla är välkomna.

Samtidigt som dessa bilder uppenbarade sig hörde jag en inre röst som berättade om konstruktionssvårigheterna då en skalenlig modell av detta komplexa tempel endast får tillverkas i pepparkaka.

Jag är inte mer än en människa, i detta bygge har jag insett mina brister och att min otillräcklighet måste ersättas med en mer fulländad kraft vid ett fullskaligt bygge.

Jag hoppas att ni och de högre makterna har förståelse!

God Jul!

Material:
Pepparkaka
Marsipan
Karamellfärg
Kristyr
Sockerklister
Strössel
Bomull

Känsliga tittare varnas

Bilder:

https://ibb.co/ChYfpww

Jätteku... kul! Kreativt och personligt med "Flashbackanda" även utan hakkors.
2024-12-22, 16:32
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Tokigt eller ej, ditt pepparkaksbak blev skitbra ju! Heja!

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Fantastiskt fin! <3
Tack, det värmer verkligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jätteku... kul! Kreativt och personligt med "Flashbackanda" även utan hakkors.
Ja, det är så roligt gjort. Kan inte låta bli att se det där bygget framför mig på julafton när släkten samlas. Gammelmormor sträcker sig efter en knäck och beundrar det fina templet med en lite häpen min. Helt underbart!
2024-12-22, 16:32
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppishus
Bidrag: Äventyr på Östersjön

Förklaring: Kinesiska båten Yi Peng 3 sabotage på Östersjön under hösten 2024, samt en throwback till tråden om sjöjungfrur vid Estonias vrak.

Material: Pepparkaksdeg, smält socker som lim, kristyr, samt "blåbetong" skapat av mandelmassa med blå karamellfärg, soja och kakao. Fiskarna är av pepparkaka eller mandelmassa, samt de två kablarna är av godis.

https://ibb.co/album/d4dBCs

Kreativt och välgjort! Kul att du fångar en aktualitet på detta vis. Helt klart ett legitimt pepparkakshus också (även om det inte är min sak att bestämma), skeppet är ju en bostad för ett flertal personer.
2024-12-22, 17:20
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppishus
Bidrag: Äventyr på Östersjön

Förklaring: Kinesiska båten Yi Peng 3 sabotage på Östersjön under hösten 2024, samt en throwback till tråden om sjöjungfrur vid Estonias vrak.

Material: Pepparkaksdeg, smält socker som lim, kristyr, samt "blåbetong" skapat av mandelmassa med blå karamellfärg, soja och kakao. Fiskarna är av pepparkaka eller mandelmassa, samt de två kablarna är av godis.

https://ibb.co/album/d4dBCs
Jävlar vilket ankare!
2024-12-22, 17:22
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Wow verkligen jättefint! Så detaljrikt!
2024-12-22, 17:56
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:

Ojdå, det här var otroligt fint! Fin textur på husfasaderna, fin strand med det bruna sockret, vattnet ramar in det hela tillsammans med palmerna. Riktigt bra jobbat!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in