Citat:
Ursprungligen postat av
Frysfacket
Ja aktiebolag ska/måste maximera sina vinster.
Många glömmer bort att Vattenfall är ett aktiebolag.
Brist på effekt och kablar är ett aber.Går det att öka takten på utbyggnad?
"Tillgång till el till ett stabilt lågt pris?Lite luddigt?
Vilket pris skulle det vara?
Är det en nackdel eller fördel att stater och kommuner äger det mesta av vår elproduktion och elnät?
Det är väl bra att våra reservkraftverk går med vinst(Karlshamnverken)Annars försvinner de ju?
Mycket att diskutera för våra valda riksdagsmän/kvinnor.
Att bygga ut elnätet går inte särskilt snabbt. Tex tog Sydvästlänken 16 år från beslut till drift.
Citat:
Beslutet togs i samband med stängningen av Barsebäcks andra reaktor 2005 för att föra över mer ström från Mellansverige (elområde 3) till Skåne (elområde 4).[7]
Citat:
Kommersiell drift startade slutligen den 27 juli 2021.[5]
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sydv%C3%A4stl%C3%A4nken
Visst är "tillgång till el till ett stabilt lågt pris" luddigt men jag tycker att "det får marknaden fixa" är mycket luddigare. Med lågt pris menar jag kostnad för produktion, distribution samt en skälig vinst. Med skälig vinst menar jag att el som kostar 20 öre att producera inte ska säljas för 5 kronor per kWh för att Tyskland avvecklat sin kärnkraft.
Så länge statliga och kommunala företag drivs som privatägda så kvittar det vilket. Det innebär att ingen bär det slutgiltiga ansvaret för samhällsnyttan i form av konkurrenskraft och miljö och klimatansvar. Det är bara vinstmaximering som gäller utan ansvar.
Uniper får betalt för att ha Karlshamnsverket i reserv. Men när priserna trissas upp över en viss nivå så handlas även Karlshamnsverket upp på Nordpol. Det är alltså Tysklands priser som gör det lönsamt med fossila bränsle i svensk elproduktion.