Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-27, 14:05
Medlem
Sleepdancers avatar
Jag såg för ett tag sen att de gjorde tester där de jämförde airpods från Apple med vanliga hörapparater. Det var låsta artiklar så jag kunde inte läsa. Så här min fråga. På vilket sätt kan de konkurrera med hörapparater? Hur fungerar det?

Har de en funktion som förstärker omgivningens ljud när de inte används som lurar?

Jag undrar för jag funderar på att testa sådana.

I dessa tester som gjordes av tidningarna, var det så att de stod sig bra mot vanliga hörapparater?

Och en sista fråga, airpods pro 2, funkar de med iPhone 8 eller andra mobiler eller är det bara till iPhone?
Senast redigerad av Sleepdancer 2024-12-27 kl. 14:11.
Citera
2024-12-27, 14:19
Medlem
kraftfoders avatar
Teoretisk skulle hörlurar kunna funka. Oavsett Apple eller Samsung eller liknande.
Men för "döva" ska läkaren skriva en remiss till en audiolog, som kollar hörseln, och efteråt får man olika kurvor som hörapparaten ställs in i. (Ungefär som en EQ).
Bekostas av landstiget+ eventuella patientavgifter man får betala.

(Hade en gammal faster jag fixade det för, kanske 20 år sen.)
Hon var lomhörd, jag fixade en hörapparat som löste biffen.
Citera
2024-12-27, 14:28
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Hörhjälpmedelsfunktionen har fått marknadsgodkännande från globala hälsomyndigheter. Hörseltest- och hörhjälpmedelsfunktionerna kan användas på AirPods Pro 2 med den senaste fasta mjukvaran, parkopplade med en kompatibel iPhone eller iPad med iOS 18 eller iPadOS 18 eller senare (det vill säga krävs en iPhone 12 eller nyare). Funktionerna är avsedda för personer som är minst 18 år. Hörhjälpmedels*funktionen kommer också att kunna användas på en kompatibel Mac med macOS Sequoia eller senare. Funktionen är avsedd för personer med upplevd mild till måttlig hörselnedsättning, så inte grav hörselnedsättning.

Källa (längst ned på sidan): https://www.apple.com/se/airpods-pro/
Citera
2024-12-27, 14:30
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepdancer
funkar de med iPhone 8 eller andra mobiler eller är det bara till iPhone?

Hörapparatsfunktionen kräver en iPhone 12 eller nyare. Mobiler tillverkade av andra märken fungerar inte för att aktivera Hörapparatsfunktionen.
Citera
2024-12-27, 14:37
Medlem
Sleepdancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Hörapparatsfunktionen kräver en iPhone 12 eller nyare. Mobiler tillverkade av andra märken fungerar inte för att aktivera Hörapparatsfunktionen.
Tack för svar! Det låter som något för mig men får skaffa en iphone 12 också då.
Citera
2024-12-27, 14:45
Medlem
Citat:
Tack för svar! Det låter som något för mig men får skaffa en iphone 12 också då.
Det finns säkert folk på Youtube som testat ifall du vill veta mer...

https://www.youtube.com/results?sear...+2+hearing+aid
Citera
2024-12-27, 14:50
Medlem
Sleepdancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Det finns säkert folk på Youtube som testat ifall du vill veta mer...

https://www.youtube.com/results?sear...+2+hearing+aid
Tack jag ska kolla. Jag har även bokat tid till audionom.
Citera
2024-12-27, 14:53
Medlem
Jag hade en iPhone 11 med AirPods i öronen utan att lyssna på nånting, när jag stod utanför huset och hörde hur en bil ute på vägen 300 meter bort, tvärbromsade och sen körde på nånting.
Så jag tog bilen ut till vägen för att kolla men såg absolut ingenting.
Sen efter 10 minuter kom det pushnotiser från lokaltidningen att någon kört på ett vildsvin på ”våran” landsväg.
Åkte ut igen, och då, 7 kilometer bort, syntes det blåljus. (Allt hade gått bra, inga skador förutom på vildsvinet som dog.)

Så på nåt sätt hade hörlurarna förstärkt ljudet.
Citera
2024-12-27, 15:19
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Nackdelen med AirPods som hörhjälpmedel är, förutom dess uppenbara tekniska brister i hänseendet att förstärka ljudet, att folk kommer tro att du lyssnar på musik/podd och inte aktivt lyssnar till den andre om du skulle fråga någon en sak. Intrycket blir därmed lite lätt nonchalant, vilket kommer påverka andras bemötande.

Inte 100 höjdare med andra ord att använda AirPods som hörapparat, tyvärr.
Citera
2024-12-27, 17:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Nackdelen med AirPods som hörhjälpmedel är, förutom dess uppenbara tekniska brister i hänseendet att förstärka ljudet, att folk kommer tro att du lyssnar på musik/podd och inte aktivt lyssnar till den andre om du skulle fråga någon en sak. Intrycket blir därmed lite lätt nonchalant, vilket kommer påverka andras bemötande.

Inte 100 höjdare med andra ord att använda AirPods som hörapparat, tyvärr.

Så är det. Om man är "hörselskadad" ska man prata med en läkare, och få en remiss till en audiolog för vidare utredning. Oftast hjälper inga Airpods..
Citera
2024-12-27, 23:14
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Teoretisk skulle hörlurar kunna funka. Oavsett Apple eller Samsung eller liknande.
Men för "döva" ska läkaren skriva en remiss till en audiolog, som kollar hörseln, och efteråt får man olika kurvor som hörapparaten ställs in i. (Ungefär som en EQ).
Bekostas av landstiget+ eventuella patientavgifter man får betala.

(Hade en gammal faster jag fixade det för, kanske 20 år sen.)
Hon var lomhörd, jag fixade en hörapparat som löste biffen.
Får man ett par uppladdningsbara så är de gratis men man får betala för laddare.
Citat:
Tack jag ska kolla. Jag har även bokat tid till audionom.
Tråkiga men viktiga tester, man kan tex ha en försämring på en viss frekvens och det göra att man ibland bara hör delar av ett ord och då får säga "va" rätt ofta när man pratar med nån.

När du sen får dina hörapparater, se till att du får såna som är uppladdningsbara. Be samtidigt att de ställer in dem med din fon så slipper du krångla med det, samt att du ber att få en sån box för ljud från tv:n. Bra om man ser på tv och inte vill störa sin partner.

Signia är väl det vanligaste fabrikatet, finns en app men du kan lika gärna använda iphone egna inställningar för hörapparater...
Citera
Igår, 15:31
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:

Gör det. Kan säkert införskaffas för drygt 2000 kr på Tradera. Uppdatera oss gärna hur hörapparatsfunktionen fungerar, är nyfiken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in