2024-12-27, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Organisationen heter WHO.
Dom har precis som jag skrev inte rapporterat en enda attack av Ukraina och till dags dato 2195 st av ryssen.
Finns inget att inte begripa

Nej. Troligen inte, för de har inte attackerat något sjukhus eller liknande.
Eller har du något exempel?
Citera
2024-12-27, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Organisationen heter WHO.
Dom har precis som jag skrev inte rapporterat en enda attack av Ukraina och till dags dato 2195 st av ryssen.
Finns inget att inte begripa

Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Så varför är du så konstant svår att begripa? Jag tror du kan se varför vi andra undrar.

Jag skulle vilja säga att han får brallorna neddragna mest hela tiden.
Men med tanke på hans avatar, så har han nog inga.
Men höftskynket är borta sedan länge.

Jag frågar mig vad som driver en människa att konstant göra bort sig och stödja facisten Putin?
Citera
2024-12-27, 16:05
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Konventioner / havsrättskonventionen medger faktiskt rätten att neka passage . Det finns överenskommelser rörande miljö samt försäkringar som är applicerbara .

Haken är att de aldrig prövats juridiskt i den skalan .

Det enklaste är klämma åt köparna av oljan ( Indien är exempelvis beroende av export och import till väst ) Klämmer man åt köpare/land med sekundära sanktioner från väst så har inte Indien råd att köpa oljan .

Egentligen skulle sekundära sanktioner slå mot alla företag och länder som bedriver handel med Ryssland . Kruxet är att företag i väst då också skulle drabbas också ( och det är så synd om billionärerna och miljardärerna )

Föreställ dig HM utan billiga textilier och att de behöver betala anständiga löner .

Jag läste lite om det där för någon månad sedan. Öresunds transitavtal är gammalt och ger fartyg rätt till fri passage.

Det rekommenderas att fartyg som bär farlig last begär lots men det är inget tvång. Men som du säger, passagen skall ske med fartyg i gott skick samt vara försäkrade. Men det är oförutsägbart vad konsekvenserna skulle bli om Sverige och Danmark började jävlas på allvar med skuggflottan. Men det finns faktiskt verktyg som skulle vara förenligt med existerande avtal.

Nu har ju frågan diskuterats på EU-nivå och det finns ju starka viljor som vill klämma åt skuggflottan. Det borde Ryssland ha koll på så att de nu börjar klippa kablar medelst ankare är svårt att förstå. Det gör ju det mindre sannolikt att de får hålla på i fred.

Å andra sidan är det mesta Ryssland gör obegripligt. De verkar ju njuta av att skjuta sig själva i foten.
Citera
2024-12-27, 16:13
Medlem
Är drönare som styrs genom fiberoptik något nytt?

Ett motdrag mot EW.

Begränsningar i payload. Användbar mot lätt bepansring eller rent infanteri.
Citera
2024-12-27, 16:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Jag läste lite om det där för någon månad sedan. Öresunds transitavtal är gammalt och ger fartyg rätt till fri passage. Det rekommenderas att fartyg som bär farlig last begär lots men det är inget tvång. Men som du säger, passagen skall ske med fartyg i gott skick samt vara försäkrade. Men det är oförutsägbart vad konsekvenserna skulle bli om Sverige och Danmark började jävlas på allvar med skuggflottan. Men det finns faktiskt verktyg som skulle vara förenligt med existerande avtal. Nu har ju frågan diskuterats på EU-nivå och det finns ju starka viljor som vill klämma åt skuggflottan. Det borde Ryssland ha koll på så att de nu börjar klippa kablar medelst ankare är svårt att förstå. Det gör ju det mindre sannolikt att de får hålla på i fred.

Å andra sidan är det mesta Ryssland gör obegripligt. De verkar ju njuta av att skjuta sig själva i foten.

Fetat: Desperation. Ryssland hugger varhelst de kan skada något. Det är ingen 4D-schack-Masterplan. Samma i Ukraina, vissa försöker se strategier med att Ryssland gör vissa offensiver men det enda som styr är var de kan göra offensiver. De anfaller där det är minst motstånd utan en strategisk plan eller någon konsekvensanalys.

De förstör kablar för att de kan förstöra kablar. Om det hjälper dem långsiktigt eller vilka konsekvenser det får funderar de inte på. Jag tror inte heller det finns så mycket koordination. Olika ryska aktörer agerar där de kommer åt utan att Putin detaljstyr dem.
Citera
2024-12-27, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Fetat: Desperation. Ryssland hugger varhelst de kan skada något. Det är ingen 4D-schack-Masterplan. Samma i Ukraina, vissa försöker se strategier med att Ryssland gör vissa offensiver men det enda som styr är var de kan göra offensiver. De anfaller där det är minst motstånd utan en strategisk plan eller någon konsekvensanalys.

De förstör kablar för att de kan förstöra kablar. Om det hjälper dem långsiktigt eller vilka konsekvenser det får funderar de inte på. Jag tror inte heller det finns så mycket koordination. Olika ryska aktörer agerar där de kommer åt utan att Putin detaljstyr dem.

Det ökar bara mängden lidande för ryssarna när kriget är över. Putin agerar exakt som han borde för att överleva. Ju längre kriget håller på så lever han och kan kanske komma ur situationen genom att vanligt folk tröttnar på det i väst.
Citera
2024-12-27, 16:28
Medlem
Rollokolans avatar
Att Orban och Erdogan skulle agera på gasfrågor och saker kopplade till nedskjutningen av planet är bara att glömma. De är så köpta av Putin att de veka jävlarna darrar vid tanken på att ens gå emot pappa Putin. De är båda länderna är en knapptryckning ifrån att kopplas bort från väst, ingen litar på dom.

Putin kan lugnt fortsätta köra sitt race i Ukraina eftersom han vet att både Orban och Erdogan saknar bollar att göra något, som de veka as de är.
Citera
2024-12-27, 16:31
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Svenska politiker får väl göra som Erdogan. Skaffa sig en ryggrad.
Erdogan har bara ett stort ego, ryggrad saknar det svinet.
Citera
2024-12-27, 16:34
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Precis! Det verkar som att det är den ryska folksjälen. Lågpannade jävla as.
Citera
2024-12-27, 16:41
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Jag läste lite om det där för någon månad sedan. Öresunds transitavtal är gammalt och ger fartyg rätt till fri passage.

Det rekommenderas att fartyg som bär farlig last begär lots men det är inget tvång. Men som du säger, passagen skall ske med fartyg i gott skick samt vara försäkrade. Men det är oförutsägbart vad konsekvenserna skulle bli om Sverige och Danmark började jävlas på allvar med skuggflottan. Men det finns faktiskt verktyg som skulle vara förenligt med existerande avtal.

Nu har ju frågan diskuterats på EU-nivå och det finns ju starka viljor som vill klämma åt skuggflottan. Det borde Ryssland ha koll på så att de nu börjar klippa kablar medelst ankare är svårt att förstå. Det gör ju det mindre sannolikt att de får hålla på i fred.

Tror det är så enkelt som att det destrutiva maskineriet hostar på i sitt illvilliga värv utan samverkan. Det är många ondskefulla frifräsares sätt att göra karriär i förstörelselustans och mytomanins Ryssland - självskadebeteende om man så vill.
Senast redigerad av Taggad 2024-12-27 kl. 17:17.
Citera
2024-12-27, 16:44
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
"Precis!"

De styrande i västvärlden är desperata på att eskalera konflikten med Ryssland till något större och helst direkt konflikt. Att kapa kablar när St Petersburg är den enda Östersjöhamnen är direkt idiotiskt eftersom det är ekonomiskt viktigt att Ryssland har tillgång till Östersjön för frakt. Det är ju en extrem lågoddsare att det är attacker under falskt flagg det handlar om. Speciellt med så kort tid kvar innan nästa administration i USA tar över.
Jasså, hur tänker du nu?
Citera
2024-12-27, 16:56
Medlem
Ännu ett fartyg ur skuggflottan har bekymmer.
Denna gång har skeppet fått stopp i Bosporen.

https://maritime-executive.com/artic...is-breaks-down

Man blev tvungen att stoppa trafiken.
Är turkarna glada över detta?
Skeppet har varit aktiv sedan 2022. Bl a i Östersjön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in