2024-12-27, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Det r bttre med 2 ankare som d inte behver lika grov ktting och inte behver en galet verdimensionerat ankarspel. Blir behndigare och d fr redundans ifall det ena fr vajsing. Finns skert krav p det. Jag kan inte freskrifterna om de tekniska grejerna.

Jag har faktiskt jobbat p fartyg och jag kan sga att jag aldrig har varit med om att fartyget framfrs med ett ankare utslppt. Eller att det farit ut av misstag,ej heller pga av malfunktion p grejerna. Men det har ju blivit vanligt i finska viken och stersjn nufrtiden. Skumt.

Ja skumt! 😃

Kollat Youtube. Verkar som om man r ett HELT GNG nr man har i ankaret. Verkar relativt vanligt ocks att man tappar ankaret nr man gr detta pga att ngot gr galet. Mekaniskt eller handhavande. S, d knns det ju rimligt att man har tv. Om man sger s.

Skepphelvittit saknar ett ankare. Ryssjveln hade av den. 🤷🏼‍♂️
Citera
2024-12-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansScheike
Jo, jag frstr vad du menar. Problemet fr ryssarna r om en ubt tas med fingrarna i syltburken, d r det slut. Om man skickar en skorv frn lngtbortistan med skum gare, d kan man alltid frneka.

Jag r vertygad om att finnarna har hela finska viken nedlusad med sina sensorer, s har ven estlndarna. Om det hr har gjorts med en ubt, d har den varit vldigt liten. D r ju frgan hur den har kommit dit.
Det r delvis det som fr mig att fundera i banorna om en false flag. Vldigt lgligt d man siktat in sig p den ryska ekonomin som brs upp av den export man med alla medel frsker stoppa med sanktioner. Motivbilden fr vst knns betydligt mer sannolik n att ryssarna skulle gra meningslsa kabelsabotage som gr att reparera. Samtidigt som vi mste ha Nordstreamsabotaget i tankarna.
Citera
2024-12-27, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Ja skumt! 😃

Kollat Youtube. Verkar som om man r ett HELT GNG nr man har i ankaret. Verkar relativt vanligt ocks att man tappar ankaret nr man gr detta pga att ngot gr galet. Mekaniskt eller handhavande. S, d knns det ju rimligt att man har tv. Om man sger s.

Skepphelvittit saknar ett ankare. Ryssjveln hade av den. 🤷🏼‍♂️
Jag tror dom slpper ankaret med vinchen urkopplat och reglerar med bromsen som blir verhettad och kan till och med ta eld. Vi snackar galna krafter. Jag skulle inte gra p det sttet, skulle inte vga.
Det r skrare att clutcha in vinchen sedan slppa bromsen och med hjlp av vinchen snka ankaret kontrollerat. P det r man hgst tv man. Det verkar vara olika utrustningar och rutiner p olika fartyg.
Citera
2024-12-27, 21:08
Medlem
Citat:
Varfr har de tv ankare? Det r helt enkelt fr att de mste ha det? Fr det blir fr tungt med ett ankare? Bara vid hrt vder? Jag misstnker att man MSTE ha tillrckligt med ankare fr att f tillstnd att bedriva verksamhet. Annars nekas man tilltrde till vad? Hamnar? Ekonomisk zon? Rikets grns? Vette fan hur det funkar.

I alla fall, om du vet vad du talar om, och det ser ju onekligen ut som om fartyget saknar nt, s verkar det som om ryssjveln har haft av kabelhelvittet.

Vad gr vi nu?
Ytterligare en anledning utver redundans till att man har (minst) tv ankare r att det ger viss flexibilitet och skerhet i hrt vder eller strm. Man kan lgga ut ett ankare, segla ett kort stycke vinkelrtt mot vder/strm och lgga ut det andra. P s vis bildar man en triangel dr strm eller vind fr fartyget i en riktning och ankarkttingarna hller mot snett t varsitt hll s det inte blir fr stor rrelse i sidled. Man kan ocks justera spnningen fr att manvrera ltt sida till sida. Med bara ett ankare kommer fartyget att rra sig lite som en pendel i sidled. Jag vet inte hur relevant det r fr riktigt stora fartyg, men fr mindre och medelstora fartyg, speciell om man r flodgende r det en teknik som ger mer stabilt stillastende s man inte dras in och ur en farled hela tiden, t.ex.
Citera
2024-12-27, 21:33
Medlem
Doctors avatar
Intressant video av Sal "What is going on with shipping" Mercogliano.
https://www.youtube.com/watch?v=Gy27qiKVCSI
Citera
2024-12-27, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ytterligare en anledning utver redundans till att man har (minst) tv ankare r att det ger viss flexibilitet och skerhet i hrt vder eller strm. Man kan lgga ut ett ankare, segla ett kort stycke vinkelrtt mot vder/strm och lgga ut det andra. P s vis bildar man en triangel dr strm eller vind fr fartyget i en riktning och ankarkttingarna hller mot snett t varsitt hll s det inte blir fr stor rrelse i sidled. Man kan ocks justera spnningen fr att manvrera ltt sida till sida. Med bara ett ankare kommer fartyget att rra sig lite som en pendel i sidled. Jag vet inte hur relevant det r fr riktigt stora fartyg, men fr mindre och medelstora fartyg, speciell om man r flodgende r det en teknik som ger mer stabilt stillastende s man inte dras in och ur en farled hela tiden, t.ex.

Man r ju btfolk sjlv men man kan ju bara ana hur det funkar fr de hr kolosserna. 😬
Citera
2024-12-27, 21:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Visst, finnarna agerar skarpare n vi. Men nd inte p ngot verraskande stt.

Och om det r ryssarna som ligger bakom kabelbrottet s tror jag det tar bttre - avskrcker - om finnarna/esterna reagerar p ett stt ryssarna inte rknat med.

Sant. Nu verkar man allts hittat en massa spionutrustning ocks. Allts tagit i beslag ett fullt operativt spionfartyg. Mste ju varit verraskande ven fr ryssen att finnarna agerade s skarpt p direkten att man inte ens han slnga spiongrejerna verbord. Men japp det br vara avskrckande. Sedan kanske resultatet blir att ryssen kommer tappa en massa intkter som denna skuggflotta gav eftersom den kommer bli n mer bannad. Frmodligen mer vrt den frlusten n vad nu hemlig info dessa fartyg kunde snappa upp.
Citera
2024-12-27, 21:58
Medlem
Citat:
Besttningen r alltid frn nt jvla skitland. Besttningen har ingenting med saken att gra. De vet nog inte om var f-n de r ngonstans. De knner inte till kriget i Ukraina. De kumde inte bry sig mindre om NATO och stersjn och kablar. De knner inte till de tidigare incidenterna eller ngot annat verhuvudtaget.

Dremot s r de ombord. Och de borde ftt prjs fr att hlla kft. Sannolikt. Leta efter tjocka buntar med euro/dollar kanske? Kaptenens hytt? Men det lr vara dftt. Det har de tnkt p.

Ngon skrev att vid frra incidenten s slpades ankaret 16 mil. Nn jvel lr ju ha upptckt det? Eller? Eller r de hr fartygen s inihelvitti gigantiska s man kan gra detta med en knapptryckning av kaptenen sjlv helt automatiskt utan ngon som helst inblandning av fysisk handkraft. Det tror inte jag. Dessutom lr man ju knna att fartyget slpar ankarhelvittit lngs botten i tjugo knop. Dessutom lr det ju mrkas att fartyget gr lngsamt eller med hgre varv och vibrerar och har sig om man drar en spetsig metallklump vgandes flera ton efter sig. Kttinghelvittit lr ju ligga lngs sidan och skava och jmra sig s inihelvitti.

N. De lr vara medvetna allihopa att ngot r skumt. Om man inte r ny p fartyget eller kock eller nt.

Givetvis r besttningen ombord medvetna om vad de sysslar med. De har s kraftig signalspaningutrustning ombord att fartygets generatorer inte pallar med och frstter fartyget i s kallad blackout dr de mste ta in hjlp frn lnder de spionerar p fr att ens f igng lyset i hytterna igen. Och inte ens den mest oerfarne jungman kan f fr sig att det r normalt fr ett tankfartyg att dra runt p slphydrofoner i engelska kanalen och dragga med ankaret genom finska viken.

Alla ombord r vl medvetna om vad de sysslar med, fr vem de gr det och mot vilka de gr det.
Citera
2024-12-27, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Lite mer om Eagle S och dess frehavanden:

https://www.lloydslist.com/LL1151955...ying-equipment

Ryskt spionfartyg allts.

Ngot, oklart vad, r uppenbart misstnkt med XIN XIN TIAN 2, det har som tidigare sagts fljts av svenska, tyska och danska fartyg sedan det lmnade Finska viken. Danska marinen ligger nu jmsides medan de gr in i Stora Blt, dr de strax kommer att mta USNS RED CLOUD, ett av amerikanska flottans stora transportfartyg, p vg till Gdynia i Polen.

Lste artikeln faktiskt. r inte bekant med "Lloyd's List". S, frutom det vanliga elndet som verkar omfamna den hr branschen s har allts Indisk-, Rysk- och Turkisk-talande personer varit ombord p bryggan eller i nrheten av bryggan och hanterat, enligt lckan, SIGINT-utrustning.

Lter som en film. Man undrar vad finnarna hittat eller om de kastat apparaturen ver bord. Jag misstnker det senare. Om det nu r sant. Oavsett vad s kan det vara vettigt kanske att ta reda p vilka som finns ombord. Men, det r ett stort skepp. Borde vara hur enkelt som helst att gmma sig?
Citera
2024-12-27, 22:07
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Det kommer bli mycket att gra. Oavsett vad s finns inte tillrckligt med fartyg och flygplan fr att flja varenda misstnkt fartyg. Detta kommer ta lng tid att reglera. Mnga, mnga r.

Till slut kommer rederierna och garstrukturerna ha identifierats och de kommer inte lngre f de frskringar de behver fr att bedriva verksamhet. Sanktioner p det.

Det bsta vi kan gra r att laga skiten s snabbt vi kan och bygga mer buffert vad gller kommunikation och kraft. Jag tror nog att kabeln/kablarna ned mot Tyskland r i farozonen ocks. Nu har det skett s mnga gnger s att vi kan konstatera att detta r en ny fas av krigfring mot vst.

Frgan r vad vi skall gra.

Fartyg med destination till ryzzka hamnar i stersjn fr stanna upp i Kattegatt fr inspektion - vi pratar inspektion av allting. Sen fr de ka i militreskorterad konvoj till ryzzkt terroterialvatten. Alternativt angra Murmansk istllet.

Det br om inte annat stta kppar i hjulen fr den ryzzka skuggflottan samt gra det oerhrt svrt att sabotera mer infrastruktur.
Citera
2024-12-27, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sant. Nu verkar man allts hittat en massa spionutrustning ocks. Allts tagit i beslag ett fullt operativt spionfartyg. Mste ju varit verraskande ven fr ryssen att finnarna agerade s skarpt p direkten att man inte ens han slnga spiongrejerna verbord. Men japp det br vara avskrckande. Sedan kanske resultatet blir att ryssen kommer tappa en massa intkter som denna skuggflotta gav eftersom den kommer bli n mer bannad. Frmodligen mer vrt den frlusten n vad nu hemlig info dessa fartyg kunde snappa upp.

Har de hittat utrustning p skeppet? Jag tnker att vi ALDRIG kommer f reda p att detta hnt. Om det hnde. Eller inte. 🙃
Citera
2024-12-27, 22:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Har de hittat utrustning p skeppet? Jag tnker att vi ALDRIG kommer f reda p att detta hnt. Om det hnde. Eller inte. 🙃

Senaste enligt Expressen.
Citat:
Kllor: Eagle S var fullproppad med spionutrustning
Enligt den brittiska tidsskriften Lloyds List hade skeppet frvandlats till ett spionfartyg.

Kllor uppger fr tidningen att Eagle S var fullt med avlyssningsutrustning fr att avlyssna Natos sj- och flygtrafik och att apparaterna krvt s mycket strm att de orsakat strmavbrott ombord.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...arit-fartfyllt

Det r ju ganska unikt. Ngot frmodligen inte ryssen vntade sig. Att bli bordade direkt. Man trodde nog det skulle bli som frra gngen. Man lg och bevakade bara medan besttningen d fick tid p sig att bli av med bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in