2024-12-27, 22:46
Medlem
Medvetenommycketxxs avatar
Kvllens gissning, besttningen r frn Indien och Georgien men vilken nationalitet har beflet ombord p EAGLE_S?

Det uttalar sig inte kriminalkommissarie Sami Paila om, tyvrr 😁

https://yle.fi/a/7-10069776
Citera
2024-12-27, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Det kommer ta resurser i ansprk men det kommer samtidigt stta stopp fr ryzzlands skuggflotta och den inkomst som den ger och ven frsvra enormt fr ryzzka spion och sabotageoperationer i stersjn.

Vl investerade resurser anser jag!

Kikade p en rapport. 2013 var det ver 10000 fartyg per r som gick, ja, vad, till/frn Ryssland i stersjn. Vid varje givet tillflle finns det ver 2000 fartyg i stersjn.

Det framstr som en omjlig uppgift att hantera all denna volym.

Jag tror "vst" kommer agera inom de ramar som finns. Stickproven kommer ka. Bevakningen kommer ka fr att kanske ta ngon "p bar grning". Men havet r stort och det r en svr uppgift.

Finland, Sverige, Baltikum, Tyskland, Polen m fl berrda lnder kommer nog frska verka genom EU fr att ytterligare utka sanktionerna. Det tror jag blir slutresultatet av detta. Och sanktionerna kommer bara bli fler, djupare och bredare. Den hr "skuggflottan" ligger ju helt klart numera i skottgluggen. Men, svitt jag frstr, s r bolagsstrukturerna s hljda i dunkel att inte ens ngon vet vem som ger vem. Ptryckningarna kommer bli globala. Fretagen kommer frska kra slalom mellan alla sanktionerna och hitta grzoner och komma undan. Ingen strre skillnad frn frra gngen. Skulle jag sga. Kina, Indien m fl kommer gladeligen lta fartygen angra hamnar. Indiska och Kinesiska fretag anlitas fr att utfra service av fartygen och "vst" kommer gnlla lite men inte mycket mer kommer hnda. Speciellt inte med Trump vid rodret (hehe) de kommande fyra ren. 🤷‍♂️
Citera
2024-12-27, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Nej du har rtt. Vstvrlden med vad? Ngon miljard invnare verlgsen teknologi och militrbudget har inte mjlighet att inspektera lite skepp.

Mnga skepp. Vldigt mnga skepp. 🤷‍♂️
Citera
2024-12-27, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Mnga skepp. Vldigt mnga skepp. 🤷‍♂️

Nja, man behver kanske inte kolla exakt alla...
Citera
2024-12-27, 22:56
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Hittar de datorer som anvnds fr att hantera signalinformation s lr vi inte f reda p ngot sannolikt eftersom detta rr rikets (Finlands) skerhet. Jag kan ocks tnka mig att om ryssarna gjort rtt s kan det vara en tuff nt att kncka krypteringen. ven fr jnkarna. Men man kan ju lra sig mycket matnyttigt nd av hrdvaran.

Om man nu hittar ngot verhuvudtaget. Jag misstnker att de slngt allt verbord.

Om det nu fanns ngot. Men det r kanske intressant att ta reda p om personerna ombord verkligen r... personerna ombord. Det r inte vem-som-helst som kan hantera utrustningen misstnker jag. Man mste f utbildning. P lmplig plats. 🤷‍♂️

Om det nu fanns ngon utrustning dvs.

Ryssland r ett litet skitland som kommer att utplna sig sjlvt. Vi behver knappast gra ngot. Lt elndet snderfalla p egen hand.
Citera
2024-12-27, 23:02
Medlem
Citat:
Som jag tolkade artikeln hade lckan varit ombord en gng d det fanns utrustning ombord. Men det behver ju ndvndigtvis inte betyda att s var fallet nu i Finland?

Om jag var chef p spionfabriken i "vst" kontra Ryssland s skulle jag vara den frsta att lcka dylika uppgifter fr att frvirra.

r det bekrftat att finnarna hittat ngot? Vad? 🤷‍♂️
Det hr knns ju som propaganda. Uppgifter som kommer frn anonym klla fr flera mnader sedan. Det r inte ens klart vad kllan sett, eller huruvida han kan bedma vad han sett. Blaj. Det r bst om finnarna kommer med ngot konkret, s kan diskussionen dra i gng.
Citera
2024-12-27, 23:02
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det r delvis det som fr mig att fundera i banorna om en false flag. Vldigt lgligt d man siktat in sig p den ryska ekonomin som brs upp av den export man med alla medel frsker stoppa med sanktioner. Motivbilden fr vst knns betydligt mer sannolik n att ryssarna skulle gra meningslsa kabelsabotage som gr att reparera. Samtidigt som vi mste ha Nordstreamsabotaget i tankarna.

False flag? Det finns ingen anledning att tnka i dessa banor. Dessa undermliga prmar r vldokumenterade. Fullt legitima och stoppa, d de inte uppfyller sjfartsregler. Det finns allts en lista...

1. Stoppa
2. Undersk
3. Omhnderta
Citera
2024-12-27, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Blir spnnande att se vilka reaktioner det kommer av detta frn berrda parter, pruttin kan ju inte gapa och skrika fr mycket fr d rjer han ju sig ?

Eller nu nr han r generad och avkldd s kanske han flyttar trupperna ?

Fan va tufft av Finnarna, s jvla hrligt

Det r allts finnarnas "lite" mer vlutbildade polis som varit ute och kt helikopter. Svitt jag frstr s har bde grnskontrollen (kustbevakningen?) och militren stttat med resurser (helikoptrar och deras personal) i ngot vad de kallar fr en "luftbro". Detta kan ju bara innebra att de helt enkelt flyger skytteltrafik till/frn fartyget i frga. Varfr man vljer och kalla det luftbro r vl kanske lite ondigt men man kanske vill ge det en mer ordnad nyans n vad det kanske i verkligheten r. De flyger helikoptrar helt enkelt och ser till att det grs s skert som mjligt.

Undrar om vi ngonsin fr reda p vad man hittat. Blir en bra film kanske! Sannolikt kommer det fler fartyg snart. Kabeln mellan Tyskland och Sverige ligger vl pyrt till misstnker jag. 🤷‍♂️
Citera
2024-12-27, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Kvllens gissning, besttningen r frn Indien och Georgien men vilken nationalitet har beflet ombord p EAGLE_S?

Det uttalar sig inte kriminalkommissarie Sami Paila om, tyvrr 😁

https://yle.fi/a/7-10069776
Gick in p lnken och dr stod det att bten r uppe i 5 avklippta kablar nu. Eagle S verkar haft koll p sladdarna p botten.
Kabeln Estlink 2 var tnkt att anvndas tillsammans med andra kablar frn kontinenten fr att mjliggra fr baltstaterna att koppla bort sig frn det ryska elntet i februari. Det spekuleras om att Estlink 2 kan ta mnader att laga.
Slump att den blev klippt nu?
Citera
2024-12-27, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det hr knns ju som propaganda. Uppgifter som kommer frn anonym klla fr flera mnader sedan. Det r inte ens klart vad kllan sett, eller huruvida han kan bedma vad han sett. Blaj. Det r bst om finnarna kommer med ngot konkret, s kan diskussionen dra i gng.

Jag hller med dig. Vad r det man brukar sga. Det frsta som dr i krig r sanningen.
Citera
2024-12-27, 23:08
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Det finns absolut ingen utrustning fr att spana p Nato som tar s mycket strm s att inte generatorerna pallar. Herregud vilket nonsens och det vet alla som r insatt i frgan. Spionera p Nato kan dom gra med vanlig radio utrustning som finns p ett fartyg.
Du fr det att lta som om det handlar om ngon slags stormakt med moderna fartyg med besttningar som inte bestr av diverse skrpfolk och som inte lyder under en nation som inte ens kan tillhandahlla rinnande vatten och vattenklosetter till sina egna nedsupna klpare till invnare.
Skmta vidare
Citera
2024-12-27, 23:24
Medlem
Valerieps avatar
Finnar r tuff...skicka upp ngr attackplan i luften ocks. Stt p ngr bomber under med krnvapen ocks. Sluta dalta med dessa simpla inavlade idioter NU..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in