Citat:
Ursprungligen postat av
falurouge
Osäker på kategori men blev här
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...minell-pundare
"Isabelle fick sina första narkotiska preparat från Barn- och ungdomspsykiatrin. Sedan dess har hon varit beroende. SVT följde henne på jakten efter hasch och amfetamin i Gävle."
Blir lätt offtopic men om vi fokuserar på Isabelle, vad vore det bästa för henne realistiskt?
Få några års fängelse så hon kommer bort från gatan?
Är rubriken bara en dålig ursäkt? De flesta blir inte pundare av adhd medicin men vad ska vi göra med Isabelle?
scrollar man ner finns relaterade intervjuer i gävle att jämföra med
"Undersköterskan Susanna lever på gatan i Gävle – samlar burkar för att överleva"
"Robban har gått på amfetamin sedan han var 14: ”Första straffet var för mordförsök"
Påminner om softwhiteunderbelly intervjuer i usa
https://www.youtube.com/c/SoftWhiteUnderbelly
(Pratar isabelle vanlig gävledialekt? Låter inte som hon växte upp fattigt eller så är tjackisar bra på att använda "svåra" ord)
Andra trådar
(FB) Organiserade kriminella i Gävle? Finns det? Vem "styr" stan?
(FB) ”Skadlig ångestmedicin ännu vanlig” - Socialstyrelsen vill få bort benzo mot ångest
(FB) Ni som är missbrukare/alkisar, knarkare/pundare/brukare - varför började ni?
(FB) Vad gör narkomaner mer egoistiska än andra missbrukare, om nu detta är fallet?
(FB) folk som tar ADHD mediciner pratar extremt mycket
(FB) ADHD-diagnoser ökar 600%. Ingen tycks veta varför.
(FB) ADHD diagnos och testar mediciner - för stark effekt??
(FB) Skippa kolhydrater- ADHD & missbruk.
(FB) Hjälp. Måste lura läkaren.
(FB) Vilken adhd-medicin känns skönast?
Det är konstigt det där hur folk lätt kan fastna om man ändå håller sig till förskrivna doser av diverse narkotikaklassade preparat om man inte är försiktig och dessutom har vad jag brukar kalla för missbrukspersonlighet.
Jag har haft allt i Bensodiazepinväg plus Z analoger och på senare tid ganska mycket Morfin på recept pga lite otrevliga och smärtsamma operationer och trots höga doser Bensodiazepiner och Z analoger på det varje dag i över 8 år så är jag nu inne i en nedtrappande fas där en 8 del av dagsbenson är borta hittills (kan låta lite men vi pratar höga doser nu) plus all nattbenso och noll abstinens eller sug hittills.
Opiater saknar jag inte öht. Konsumerades extremt sparsamt och i nödfall vid akut svår smärta men du får räkna med att hela dagen blir förstörd med tanke på att du blir rätt så sänkt och får spendera dagen hemma inomhus eftersom att du inte är i stånd att ta dig så långt eller sugen på att göra så mycket mer än att inta sängläge och kolla på film så det är rent skräp om du inte har en akut smärtproblematik som måste lösas.
Långsam nedtrappning är dock vad som funkar och speciellt om du är en person som i grunden ogillar all form av medicin och speciellt narkotikaklassad sådan utan endast tar för att du måste som en sista utväg.
Snabbnedtrappning a la psyk kan du glömma direkt. Du kommer att må så dåligt så att det första du gör när de släpper ut dig är att knata raka vägen till systembolaget eller hem och kontakta närmsta kran. Då finns det behandlingshem som är betydligt bättre alternativ.
Bensodiazepiner räddade mitt liv när ingen terapi eller annan medicinering osv i hela världen hjälpte men idag känner jag att jag inte är i behov av Bensodiazepiner längre men det går inte att gå CT ifrån väldigt höga dagliga doser under så många år utan risk för otrevliga fysiska konsekvenser tex EP, Delirium eller död.
Pratar vi narkotikaklassade läkemedel rent generellt så är det ca 4000 pers i Sverige som har tex Bensodiazepiner på recept på daglig basis, vilket är en piss i Mississippi jämfört med de flesta andra länder och med tanke på hur svårt det är att få recept på dylikt här idag så är det till 95 % de värre fallen som har testat allt annat (ungefär som mig för inte alltför länge sedan) som får recept beviljade.
Sedan så har vi de jag brukar att kalla för "Svenssons" dvs vanligt folk som har recept på lite allt möjligt vid behov typ Z analoger, Lyrica, Bensodiazepiner, Opiater osv vid behov och sedan alla (främst barn och ungdomar) som har narkotikaklassad ADHD medicin på recept som är rena amfetaminderivat.
Ytterst få av dessa människor blir missbrukare lika lite som alla de helt vanliga Svenssons och framförallt unga vuxna som konsumerar rätt så schyssta mängder alkohol om man slår ut konsumtionen över ett helt år och Sverige har procentuellt sett lite fler alkoholister än andra länder men ändå väldigt få kontra de mängder sprit som konsumeras i det här landet på årlig basis.
Det som får folk att börja missbruka är oftast folk som börjar att självmedicinera psykisk ohälsa (ca 90 % av alla alkoholister och narkomaner) och de som festar på tok för hårt och fastnar rent fysiskt (kanske 10%).
Sedan så har vi de som fastnar pga helt legalt förskrivna recept och jag skulle kunna dra upp några sådana fall också men om vi pratar om folk som har legalt förskrivna recept på narkotikaklassade mediciner så är det oftast av en väldigt god anledning och de flesta av de här människorna vet också att receptet eller recepten klipps rakt av vid minsta misstanke om missbruk och pga att de inte klarar sig utan sin medicin många gånger så är de jävligt måna om att sköta sin medicinering klanderfritt (undantag som bekräftar regeln finns dock).
Bästa sättet att hjälpa människor som det dock har gått snett för är att göra det jävligt mycket enklare att bli tagen på allvar och inlagd för avgiftning om så önskas och personen ifråga måste vilja själv annars så är det kört och bara slöseri med tid.
Du kan rent tekniskt sett spärra in någon på ett LVM men vad hjälper det om personen i fråga inte vill sluta (oavsett drog) och börjar missbruka igen 5 minuter efter att de har släppts ut dvs går raka vägen hem till bolaget eller kontaktar närmsta kran ifrån sin mobil.
Sjukvården kan förbättras på vissa plan absolut när det gäller missbruksproblem men sedan så är det upp till alkoholister / narkomanen själv.
Ca 90 % kommer för eller senare att dö av sitt missbruk. De ca 10 % som överlever är de som har gett sig fan på att lägga av, har en vilja av stål, bra support ifrån anhöriga, sjukvården och samhället i stort och fattar att de måste hålla sig borta ifrån alla former av berusningsmedel resten av livet.