Citat:
Ursprungligen postat av
erkki17
Det r vl skillnad p att medge att AI (mer rimligt ASI) troligtvis skulle kunna vara katastrofalt fr mnskligheten och att medge att man tror att det r troligt att vi r i nrheten av att uppn det.
Jag tror ocks att det r hg risk att en verkligt medveten och hgintelligent AI skulle kunna frgra oss mnniskor.
Dremot tror jag inte att den AI-utveckling som sker nu kommer att ge upphov till en sdan AI och drmed ser jag risken som mycket lg.
Problemet r vl att ni skeptiker betraktar artificiellt medvetande som ngot mycket komplext, eftersom man i s fall mste emulera ett fullstndigt biologiskt medvetande, vilket vi inte kan lsa i dag eftersom vi inte frstr hur det fungerar. Och drfr r vi p den skra sidan under verskdlig framtid?
Jag menar att detta r ett felaktigt synstt. Man behver inte emulera hela hjrnan fr att en maskin ska f autonomi och utgra ett hot. Det rcker att frse terrorister med open source-modeller och en Tesla-robot och vi har ett akut, verkligt hot mot mnskligheten. Bristen p ett medvetande av mnsklig karaktr r inte en livlina. Det r en frhjd risk. Lngt fre artificiellt medvetande kommer man att bygga empatilsa men starka och kompetenta robotar som kan gra det som mnskliga soldater kan gra.