2024-12-28, 19:10
Medlem
Kinshasa har under lng tid anklagat grannlandet Rwanda fr att stdja M23-rebellerna som har varit engagerade i intensiva strider med den kongolesiska armn i stra DR Kongo. FN anklagar ocks Kigali fr att ha finansierat, trnat och utrustat gruppen.

Nu har Rwanda erknt att det har militra avbetalningar i stra DR Kongo fr att frsvara Rwanda frn FDLR (Democratic Forces for the Liberation of Rwanda), en vpnad rebellgrupp vars medlemmar inkluderar pstdda frvare av folkmordet i Rwanda 1994.

Intensiva strider mellan den kongolesiska armn och tutsiernas M23-rebeller frvrrar skerhetskrisen i stra DR Kongo nr M23-rebellkmparna rycker fram mot norra Kivus provinshuvudstad, Goma, som grnsar till Rwanda och Uganda.

M23 r det strsta hotet mot Kongos suvernitet p grund av dess pstdda band med Rwanda.

M23-gruppen anvnds av Rwanda fr att skydda rwandiska intressen i stra Kongo. Rwanda har politiska, skerhetsmssiga och ekonomiska intressen i DRC och ser FDLR som ett stort hot mot dess skerhet. Den kongolesiska armn sgs samarbeta med FDLR som gr Kigali arg.

Rwanda har krvt demobilisering och repatriering av den Demokratiska republiken Kongo-stdda FDLR-rebellgruppen som ett villkor fr att deeskalera en sjudande konflikt med Kinshasa.

Formell och informell handel mellan DR Kongo och Rwanda blomstrar, srskilt i guld. Guld r en viktig inkomstklla fr Kigali, och mycket av det kommer frn stra Kongo.

https://lansinginstitute.org/2024/02...he-m23-rebels/

Jag ger dig nyheter frn afrikanska lnder eftersom det r intressant.

Fr nrvarande blandar Rwanda, ett litet afrikanskt land, sig i grannlandets, Demokratiska republiken Kongo, interna angelgenheter genom att stdja de pro-rwandiska M23-rebellerna.

Anledningen till att Rwanda blandar sig i Demokratiska republiken Kongos inre angelgenheter r att Demokratiska republiken Kongos territorium r dussintals gnger s stort som Rwanda och dess befolkning r strre. Rwandas regering r oroad ver att dess skerhet kommer att bli instabil om dess grannland, Demokratiska republiken Kongo, blir politiskt stabilt och ett mktigt land.

Som ett resultat ledde Rwandas ingripande till politisk splittring i Demokratiska republiken Kongo, och situationen i landet blev allvarligare p grund av inbrdeskriget mellan pro-rwandiska M23-rebeller och Congwas regeringsstyrkor.

Rwanda utnyttjar denna situation fr att berva Demokratiska republiken Kongo dess resurser.

Det enorma landet Demokratiska republiken Kongo styrs av ett litet land som heter Rwanda.

Ser man p Rwanda verkar det inte finnas ngon regel om att mindre lnder r moraliskt bttre.

Jag r nyfiken p vad ni tycker om detta mne.
Citera
2024-12-28, 19:41
Medlem
Astralhopps avatar
Min frga r: I flera decennier har omvrlden typ FN mm donerat miljarders dollars till Afrikanska lnder fr att f bukt med svlt, fattigdom, krig mm - dock r lget det samma nu som frr - svlt, fattigdom ock krig verkar vara ett kroniskt tillstnd.

Min teori r att av alla donationer som gr till dessa lnder s gr hgst 4% till ndamlet. Resten gr till krigsherrar och andra kriminella element som sedan unnar sig ett lyxliv. Detta sker dock med FNs och andra toppolitikers vetskap d man inte vill att Afrika ska bli ett "vlmende och rikt" omrde utan man fortstter att utnyttja och frtrycka fattiga lnder i vrlden fr att slippa konkurens om rent vatten, olja gas mm. Underskningar visar tydligt att rika lnder blir rikare medans fattiga lnder blir allt fattigare.
Citera
2024-12-28, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Det enorma landet Demokratiska republiken Kongo styrs av ett litet land som heter Rwanda.
Det beror vl p att Rwanda styrs av Afrikas i srklass mest intelligenta ledare, Paul Kagame. Han spelar skjortan av alla som utmanar honom.
Citera
2024-12-28, 22:54
Medlem
stilichos avatar
Hr finns det fog fr att skylla p det koloniala arvet.

Kongo r en av de vrsta bastarderna nr det kommer till statsbildningar. stra Kongo, eller mer specifikt Kivu-provinserna, dr Rwanda r och hrjar, har exakt ingenting att gra med vstra Kongo dr Kinshasa ligger. Geografiskt, historiskt, etniskt och lingvistiskt r det tv helt olika vrldar.

Problemet fr Kongo r att Kivu-vrlden r nstan identisk med Rwanda. Sprket r detsamma p bda sidor grnsen och Goma, Kivu-regionens strsta stad, ligger ett stenkast frn Kigali men en halv kontinent frn Kinshasa. Kinshasa kan sklla och domdera, men i praktiken har de vldigt begrnsat inflytande i Kivu. Betydligt mindre n Kigali.

I lngden r nuvarande situation antagligen inte hllbar. Betydligt bttre hade varit om stra Kongo blev sjlvstndigt. D hade det kunnat interagera med Rwanda p mer likvrdig basis.
Citera
Igår, 15:34
Medlem
Nu nr M23 gtt in och massakrerat 900 mnniskor (minst) och tagit kontroll ver Goma r det en berttigad frga om vi i Sverige ska fortstta stdja Rwanda?
Citera
Igår, 15:36
Medlem
Nr jag lst och fljt hndelserna kring Rwanda och Kongo s har jag mest bara skruvat p mig av obehag att svenska pengar terigen r med och finansierar terror och kriminalitet.
Citera
Igår, 18:04
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Nr jag lst och fljt hndelserna kring Rwanda och Kongo s har jag mest bara skruvat p mig av obehag att svenska pengar terigen r med och finansierar terror och kriminalitet.
Fr typ 15 r sedan valde Sverige att temporrt frysa bistndet till Rwanda, eftersom man redan d var kritiska till landets inblandning i stra Kongo.

Rwandas svar var typ ett axeltryck, eftersom Sverige r en s pass liten givare. S r det i princip varje gng Sverige frsker pverka mottagarlnders politik med hot om indraget bistnd. Sverige r en s pass liten givare att det r svrt att pverka ngot alls.

Och det vrsta som kan hnda en svensk myndighet r som bekant att man vid rkenskapsrets slut inte lyckas spendera de pengar man ftt allokerade. S nr politiker pltsligt beslutar att dra in bistndet i ett visst land brukar det vara p Sida, snarare n hos mottagarlandet som paniken sprider sig.
Citera
Igår, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Rwanda har gett sig in i och kontrollerar ett litet hrn av det enorma Kongo.

Citat:
Ser man p Rwanda verkar det inte finnas ngon regel om att mindre lnder r moraliskt bttre.
Trodde du det? Fr det mesta r sm lnder svagare s de tar det frsiktigt av det sklet, men det r inte storleken som avgr utan styrkan.

Det jag r lite konfunderad ver r att Rwanda r landlocked. Vilken vg transporterar de ut dessa stulna rvaror och kan man stoppa dem den vgen?
Citera
Igår, 22:56
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Min frga r: I flera decennier har omvrlden typ FN mm donerat miljarders dollars till Afrikanska lnder fr att f bukt med svlt, fattigdom, krig mm - dock r lget det samma nu som frr - svlt, fattigdom ock krig verkar vara ett kroniskt tillstnd.

Min teori r att av alla donationer som gr till dessa lnder s gr hgst 4% till ndamlet. Resten gr till krigsherrar och andra kriminella element som sedan unnar sig ett lyxliv. Detta sker dock med FNs och andra toppolitikers vetskap d man inte vill att Afrika ska bli ett "vlmende och rikt" omrde utan man fortstter att utnyttja och frtrycka fattiga lnder i vrlden fr att slippa konkurens om rent vatten, olja gas mm. Underskningar visar tydligt att rika lnder blir rikare medans fattiga lnder blir allt fattigare.

Det r allmnt knt och synnerligen USA har haft intresse av depopulation av Afrika fr att lttare ta ver naturresurser. Henry Kissinger skrev om detta redan 1974.

Citat:
Ursprungligen postat av The Kissinger report
The U.S. economy will require large and increasing amounts of minerals from abroad, especially from less developed countries. That fact gives the U.S. enhanced interest in the political, economic, and social stability of the supplying countries. Wherever a lessening of population pressures through reduced birth rates can increase the prospects for such stability, population policy becomes relevant to resource supplies and to the economic interests of the United States.

Sedan kan man ju undra hur FN kunde varit i Rwanda i 20 r utan att lyckas gra ngonting t folkmordet. Kan de varit det omvnda, de vill se till att folkmordet fortsatte pga den ovanstende anledningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in