2024-12-30, 08:31
Medlem
TheFinals avatar
Skiftar från EF till AB på en av verksamheterna, egentligen alldeles för sent men men.
Anmälde att f-skatt, moms, arbg.giv. etc skulle upphöra och sista datum för verksamheten var 241231.
Skickade in detta runt 18;e Dec. via verksamt.se och signerade

Har slutfakturerat en drös kunder jag inte orkat fakturera tidigare då de haft löpande rullar och inte kommit upp i några vettiga slantar att fakturera innan - men nu avslutade jag dem och fakturerade saldot via EF den 27;e.

Men.
Fick notis i Kivra att Skatteverket har behandlat min ändringsanmälan och avreggat mig - den 25;e Dec.
Inte 1231 som jag skrev.

Fakturor jag skickat den 27:e - ska man bokföra dem som vanligt och bara betala in momsen as usual och låtsas som det regnar? (visste inte att jag va avreggad förrän nu, en kvart sedan)

Skatteupplysningen litar jag inte en sekund på, de har blåst mig förut 🤣
Härinne får man ofta bättre tips!

Eller är det bättre att kreditera dem och fakturera om det i AB?
Alla kunder är överlåtna till AB;t så inget hinder där, men då kostnaden uppstått innan AB ens existerade, hur går det då?
Citera
2024-12-30, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Skiftar från EF till AB på en av verksamheterna, egentligen alldeles för sent men men.
Anmälde att f-skatt, moms, arbg.giv. etc skulle upphöra och sista datum för verksamheten var 241231.
Skickade in detta runt 18;e Dec. via verksamt.se och signerade

Har slutfakturerat en drös kunder jag inte orkat fakturera tidigare då de haft löpande rullar och inte kommit upp i några vettiga slantar att fakturera innan - men nu avslutade jag dem och fakturerade saldot via EF den 27;e.

Men.
Fick notis i Kivra att Skatteverket har behandlat min ändringsanmälan och avreggat mig - den 25;e Dec.
Inte 1231 som jag skrev.

Fakturor jag skickat den 27:e - ska man bokföra dem som vanligt och bara betala in momsen as usual och låtsas som det regnar? (visste inte att jag va avreggad förrän nu, en kvart sedan)

Skatteupplysningen litar jag inte en sekund på, de har blåst mig förut 🤣
Härinne får man ofta bättre tips!

Eller är det bättre att kreditera dem och fakturera om det i AB?
Alla kunder är överlåtna till AB;t så inget hinder där, men då kostnaden uppstått innan AB ens existerade, hur går det då?

Kontakta skatteverket och se om de kan korrigera felet. I annat fall bör du kunna överklaga beslutet att avregistrera dig för moms.

Annars gissar jag att det kan kunna lösa sig ändå för jag antar att du ges möjlighet att redovisa din moms i normal ordning ändå. Men det torde du isf få veta från skatteverket isf.
Citera
2024-12-30, 11:31
Medlem
TheFinals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Kontakta skatteverket och se om de kan korrigera felet. I annat fall bör du kunna överklaga beslutet att avregistrera dig för moms.

Annars gissar jag att det kan kunna lösa sig ändå för jag antar att du ges möjlighet att redovisa din moms i normal ordning ändå. Men det torde du isf få veta från skatteverket isf.
Haha ja, hade väl ställt in mig på att dethär skulle bli en krånglig historia.
Men hon ändrade bara beslutet till 1231 och sen var de klart.

Första gången i världshistorien för min del SKV har gjort något man tycker är rätt, snabbt och med rätt resultat.
Tack för tipset att kontakta dem om beslutet, de tänkte jag inte ens på då de det bara var några dagar fel.
Citera
2024-12-30, 12:12
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Haha ja, hade väl ställt in mig på att dethär skulle bli en krånglig historia.
Men hon ändrade bara beslutet till 1231 och sen var de klart.

Första gången i världshistorien för min del SKV har gjort något man tycker är rätt, snabbt och med rätt resultat.
Tack för tipset att kontakta dem om beslutet, de tänkte jag inte ens på då de det bara var några dagar fel.
Allt som sannolikt kan leda till mer skatt in är de snabba med att fixa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in