2024-12-27, 12:40
Medlem
Är det vid trafikplats knopparp olyckan skedde ?
Citera
2024-12-27, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Vi tycker olika.
Jag påstår att det är dåligt omdöme att inte kunna hålla bilen på vägen.
"Singelolycka" nej inte någon "olycka" att man väljer att köra för fort.
I just dessa fall var det också extremt förutsägbart att det kunde vara halt men vi vet ju alla att det finns alltid några idioter ute i trafiken.
Eller hur?

En olycka är en oönskad, inte avsedd, händelse som inträffar på grund av slarv, omedvetenhet, okunnighet, systemfel, naturliga förseelser eller en kombination av någon eller flera av dessa och som resulterar i skador på någon eller något. En olycka kan bero på händelser som inträffar oberoende av människors handlande, händelser som beror på människors handlade samt människors oförmåga eller underlåtelse att handla.
Jag kan garantera att han inte hade för avsikt att ta livet av sin fru och sina två små barn just den kvällen på just det viset vid exakt den tidpunkten eftersom det också innebar stor skada och enorm fysisk smärta för honom själv.
Det var per definition en olycka. Eller hur?
Citera
2024-12-27, 21:58
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mellansten1
Det ena barnet låg inte under bilen, utan cirka 2-3 m bredvid bilen inbäddad i diverse bråte. Om det gör någon skillnad vet jag inte, men bör ha slungits ut under själva kollisionen, och inte av den efterföljande branden. Känner en kille som var på plats under efterarbetet när de hittades, hans slutsats var också att det kanske gått lite för snabbt
Enligt tidigare uppgifter så upptäcktes barnen när bilen skulle bärgas. Om det stämmer att ett barn låg 2-3 meter bredvid bilen så borde ju räddningstjänsten upptäckt kroppen vid släckningsinsatsen. Dessutom finns det bilder och filmer från olyckan då bilen fortfarande ryker och då borde kroppen och diverse bråte finnas på bild.
Citera
2024-12-28, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Experten2
Jag körde förbi olycksplatsen några dagar efter olyckan och kör ofta den sträckan. Generellt är det en snålt byggd motorväg med alldeles för liten vägren. Det är kuperat och lite krokigt men ändock motorväg. Man såg tydligt olycksplatsen, hur bilen agerat jordfräs. Jag var ute och sprang i Skåne den aktuella kvällen och det var halt, utan att det syntes. Det hade inte regnat men det var så mycket fukt i luften att det bildades en ishinna på asfalten, vilket var lömskt. Lömskare än vanligt, och jag har ändå en hel del erfarenhet. De förorsakade hade en väldig otur att bilen gick av just där. Det finns i princip vägräcken längs hela vägkanten, men inte just där. Som framkommit skedde det vid en vändplats för väghållningsfordon/räddningsficka. Efter denna en brant slänt/backe uppför. Att det börjar brinna i bilar är som tur är numera ovanligt. Tydligen brinner dock denna BMW-modell relativt ofta har det framkommit här på FB, och det är förmodligen orsaken till att det gick så illa. Rådigt av förbipasserande att få ut föraren och passageraren. PK folket vill inte att de förolyckades härkomst ska diskuteras, men vi som har rest omkring och sett världen vet ju att det finns många kulturer där livet inte värderas så högt, eller så har man inte intelligens att förstå att säkerhetsmedvetenhet förhindrar dödsfall. Man undrar ju om båda barnen var ordentligt fastsatta i bakåtvända bilbarnstolar och att ett barn ändå flög ur bilen. Är det möjligt? Det finns de som skrivit att så kan ske med tjocka ytterkläder på barnen. Åklagaren la omgående ner utredningen mot föraren. Det borde hen inte ha gjort om det fanns brister i säkerheten. Slutsatsen tills vidare bör därför vara att det var en stor portion otur inblandat, vinterdäck användes och barnen satt ordentligt fastspända. Tragisk olycka.

Orsaken till att den här typen av BMW-modeller brinner (läckande EGR-Kylare) spelade knappast någon roll till att den tog fyr i det här fallet.
Det var nog snarare spolarvätskan som var orsaken till branden!
Citera
2024-12-29, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Enligt tidigare uppgifter så upptäcktes barnen när bilen skulle bärgas. Om det stämmer att ett barn låg 2-3 meter bredvid bilen så borde ju räddningstjänsten upptäckt kroppen vid släckningsinsatsen. Dessutom finns det bilder och filmer från olyckan då bilen fortfarande ryker och då borde kroppen och diverse bråte finnas på bild.

Ja, det är bara vad jag hört som sagt så kan inte verifiera uppgifterna! Bör ju ha varit korrekt fastspänd om nu utredning lades ned.
Citera
2024-12-29, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maeo
En olycka är en oönskad, inte avsedd, händelse som inträffar på grund av slarv, omedvetenhet, okunnighet, systemfel, naturliga förseelser eller en kombination av någon eller flera av dessa och som resulterar i skador på någon eller något. En olycka kan bero på händelser som inträffar oberoende av människors handlande, händelser som beror på människors handlade samt människors oförmåga eller underlåtelse att handla.
Jag kan garantera att han inte hade för avsikt att ta livet av sin fru och sina två små barn just den kvällen på just det viset vid exakt den tidpunkten eftersom det också innebar stor skada och enorm fysisk smärta för honom själv.
Det var per definition en olycka. Eller hur?

Från alla Försäkringsbolag så finns definitionen på vad
Olycksfallsförsäkring omfattar.
Plötslig
Oförutsedd
Yttre händelse

Detta fall var inte oförutsett då det var känt att betingelser för halka på vägen fanns.

Inte heller var det någon "yttre händelse" utan bilförarens körsätt orsakade att han inte kunde hålla bilen på vägen.

Vill Du kalla detta för Olycka?
Gör så, jag kallar det inte för en Olycka.
Är Vi överens om att Vi tycker olika?
Citera
2024-12-29, 21:46
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starlight-Jr
Orsaken till att den här typen av BMW-modeller brinner (läckande EGR-Kylare) spelade knappast någon roll till att den tog fyr i det här fallet.
Det var nog snarare spolarvätskan som var orsaken till branden!
Så det uteslutet att BMWn inte tog eld under färd innan avkörningen? En motorbrand som sätter alla bilens säkerhetsfunktioner ur spel? Bromsar, styrning och antisladdsystem slutar fungera! Eldslågor framför vindrutan kan få vem som helst att köra av vägen.
Citera
2024-12-29, 23:05
Medlem
Citat:
Så det uteslutet att BMWn inte tog eld under färd innan avkörningen? En motorbrand som sätter alla bilens säkerhetsfunktioner ur spel? Bromsar, styrning och antisladdsystem slutar fungera! Eldslågor framför vindrutan kan få vem som helst att köra av vägen.

Kan inte heller uteslutas att det var ett UFO som slängde bilen i diket och satte eld på den.
Citera
2024-12-29, 23:50
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Kan inte heller uteslutas att det var ett UFO som slängde bilen i diket och satte eld på den.
Kan ha varit ett UFO men högst troligt inte.
En modern bil ska naturligtvis inte börja brinna pga spolarvätska! Och en modern bil ska inte börja brinna om man kör av vägen. Dieseltanken ska klara av ett visst krockvåld utan att gå sönder, tanklocket ska hålla tätt och bränslepumpar ska stängas av vid en olycka.
Men just BMW diesel har en egenhet att börja brinna under färd vilket kan vara anledningen till att bilen körde av vägen. Säger inte att det är så i detta fallet men själv undviker jag bilar från Bayern. Har sett tillräckligt många BMW brinna utmed våra vägar.
Citera
2024-12-30, 10:45
Medlem
Citat:
Kan ha varit ett UFO men högst troligt inte.
En modern bil ska naturligtvis inte börja brinna pga spolarvätska! Och en modern bil ska inte börja brinna om man kör av vägen. Dieseltanken ska klara av ett visst krockvåld utan att gå sönder, tanklocket ska hålla tätt och bränslepumpar ska stängas av vid en olycka.
Men just BMW diesel har en egenhet att börja brinna under färd vilket kan vara anledningen till att bilen körde av vägen. Säger inte att det är så i detta fallet men själv undviker jag bilar från Bayern. Har sett tillräckligt många BMW brinna utmed våra vägar.

Spolarvätska är absolut en brandfara vid avkörningar och krockar. Det är känt sedan länge.

Citat:
Spolarvätskan gör bilen till en brandbomb

Koncentrerad spolarvätska ska vara orsaken till den explosionsartade dödsbranden, enligt räddningsverkets brandexpert.

Tre ungdomar omkom nyligen när spolarvätska förvandlat deras bil till en brandbomb.

https://www.expressen.se/nyheter/spo...-en-brandbomb/

Risken är inte kopplad till hur "modern" bilen är utan rör sig helt och hållet om handhavandefel.
Ver man inte hur man blandar så skall man inte hantera koncentrerad spolarvätska, utan hålla sig till färdigblandad - som förvisso heller inte är ofarlig, men trots allt mindre riskabel att köra omkring med i en plastbehållare långt fram i bilen, nära heta komponenter.

Vad gäller brand som grundanledning till händelsen så har det inte förekommit några vittnesmål om rök, lukt eller öppna lågor från bilen innan avkörningen.
Citera
2024-12-30, 11:18
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Spolarvätska är absolut en brandfara vid avkörningar och krockar. Det är känt sedan länge.

https://www.expressen.se/nyheter/spo...-en-brandbomb/

Risken är inte kopplad till hur "modern" bilen är utan rör sig helt och hållet om handhavandefel.
Ver man inte hur man blandar så skall man inte hantera koncentrerad spolarvätska, utan hålla sig till färdigblandad - som förvisso heller inte är ofarlig, men trots allt mindre riskabel att köra omkring med i en plastbehållare långt fram i bilen, nära heta komponenter.

Vad gäller brand som grundanledning till händelsen så har det inte förekommit några vittnesmål om rök, lukt eller öppna lågor från bilen innan avkörningen.
Man kan heller inte utesluta att orsaken till olyckan kan vara ett tekniskt fel. Och som jag skrivit tidigare så vet jag 8 st BMW som börjat brinna under färd de senaste två åren.
Senast var det två BMW med hästtransport. Förarna uppgav att motorn tappade ork och sedan var bilen övertänd. BMW tycks sakna "brandvägg" mellan motorrum och passagerarutrymme. Tar inte många sekunder innan kupen är övertänd efter en brand i motorrummet.
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=293493
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-pa-motorvagen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...e-har-drabbats
Ja, spolarvätska är brandfarlig. Restriktioner vid transport på väg. Konsumetförpackat i 1-liters förpackning och max 20(30)kg kolli.
Citera
2024-12-30, 11:38
Medlem
Citat:
Man kan heller inte utesluta att orsaken till olyckan kan vara ett tekniskt fel. Och som jag skrivit tidigare så vet jag 8 st BMW som börjat brinna under färd de senaste två åren.
Senast var det två BMW med hästtransport. Förarna uppgav att motorn tappade ork och sedan var bilen övertänd. BMW tycks sakna "brandvägg" mellan motorrum och passagerarutrymme. Tar inte många sekunder innan kupen är övertänd efter en brand i motorrummet.
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=293493
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-pa-motorvagen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...e-har-drabbats
Ja, spolarvätska är brandfarlig. Restriktioner vid transport på väg. Konsumetförpackat i 1-liters förpackning och max 20(30)kg kolli.

Sluta fantisera nu…
BMW-bilar av aktuella modeller har en kraftig brandvägg/torpedvägg.
EGR-Kylar-relaterade bränder har ett snabbt förlopp, men har mig veterligen aldrig orsakat någon följdolycka.
Man hinner utan problem stanna och sätta sig i säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in