2024-12-30, 13:59
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starlight-Jr
Sluta fantisera nu…
BMW-bilar av aktuella modeller har en kraftig brandvägg/torpedvägg.
EGR-Kylar-relaterade bränder har ett snabbt förlopp, men har mig veterligen aldrig orsakat någon följdolycka.
Man hinner utan problem stanna och sätta sig i säkerhet.
En kvinna berättade att hennes BMW låste dörrarna när den fattade eld. Hon hade inga barn i baksätet vilket hon så här efteråt är glad över. Hon hade inte fått upp bakdörrarna innan bilen blev övertänd. Dörrarna var som sagt låsta och elsystemet var ur funktion.
Hur kommer det sig att BMW får så omfattande brand i kupén när det brinner i motorrummet? Torpedvägg eller brandväggen ska förhindra att elden sprider sig till passagerarsidan.
Citera
2024-12-30, 20:32
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starlight-Jr
Sluta fantisera nu…
BMW-bilar av aktuella modeller har en kraftig brandvägg/torpedvägg.
EGR-Kylar-relaterade bränder har ett snabbt förlopp, men har mig veterligen aldrig orsakat någon följdolycka.
Man hinner utan problem stanna och sätta sig i säkerhet.
Menar du att detta är en kraftig brandvägg? Två stora hål rakt in till passageraren! Bilen är en BMW 530d x-drive av samma modell som de två barnen förolyckades i.
https://i1038.photobucket.com/albums...psgyefpolc.jpg
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=293493
Du skriver att det finns gott om tid att stanna och sätta sig i säkerhet. Ja, kanske om det inte är halka och andra omständigheter. En motorbrand sätter styrning, motor, växellåda, antisladd, abs, SRS med mera ur spel.
Detta kanske är första allvarliga följdolycka för BMW med sina kända problem med EGR-kylaren.
Citera
2024-12-30, 22:21
Medlem
Raggarspinns avatar
"Min F11 530 xd (9000 mil) började brinna på motorvägen under färd, motorn la av och alla hjulen låste sig (gick inte att få i neutral). Jag lyckades släcka halvmeter höga lågor som började i bakkant på motorn." :https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=293493
Halka i kombination med tekniska problem (brand i motorrummet) kan göra att hjulen låser sig och bilen blir okontrollerbar.
Men Starlight-Jr lovar att du har god tid på dig att stanna och sätta dig i säkerhet. BMW har inte haft några olyckor som beror på EGR-kylaren...
Jag väntar med spänning på vad den tekniska utredningen kommer fram till.
Citera
2024-12-31, 12:20
Medlem
Jag hoppas verkligen inte att olycksbilen har träffat kanten vid början på vändplatsen, och därför har flugit upp på slänten där grässvålen är avhyvlad. Då måste ju bara alla liknande trafikmiljöer åtgärdas inför nästa förare som gör bort sig. Det lär bli dyrt.

Det blir i så fall ungefär som tunnlar i Alperna. När en buss i en schweizisk tunnel körde in i en vägg vid en nödsituationsplats 2012 omkom 28 personer. Utredningen påvisade att olyckan högst troligt berodde på ett förarmisstag. Trots det började processen med att sätta upp räcken eller att t o m gjuta dit en vinklad vägg vid de flesta liknande ställen som olycksplatsen. Det naturliga hade varit att sänka hastigheten i tunnlar, men 2012 sågs det nog som ett alltför stort ingrepp i den då självklara friheten att få köra fort.
Citera
2024-12-31, 12:30
Medlem
Det ger en rätt begränsad vinst att köra lite för fort. Ska det bli någon vettig tidsvinst måste man köra väldigt snabbt. På Autobahn i Tyskland matar milen på bra om trafiken är gles, men ska man köra genom Skåne så som olycksbilen har gjort kan aldrig tidsvinsten bli särskilt stor. Den snabbaste sträckan till olycksfamiljens hemort Kristianstad lär vara från Malmö, lite drygt fem mil. Inte mycket tid går att tjäna in på den sträckan...
Citera
2025-01-01, 01:21
Medlem
Lite drygt 5 mil, vilken väg då? 9 mil är det…
Oavsett, handlar om liten vinst att köra för fort.
Citera
2025-01-01, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Lite drygt 5 mil, vilken väg då? 9 mil är det…
Oavsett, handlar om liten vinst att köra för fort.

Oops, råkade skriva fel. Klart att det är ca 9 mil.
Citera
2025-01-02, 23:15
Medlem
Anso10765s avatar
Någon som vet hur det är med pappan nu?
Citera
2025-01-06, 20:52
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anso10765
Någon som vet hur det är med pappan nu?

Jag har hört att han fortfarande vårdas på SUS i Lund för svåra brännskador. Han är vaken och rehabiliterar vad han kan men han har fått transplanterad hud och var väldigt illa däran efter olyckan.
Det är vad jag hört men vet ej om det stämmer.
Citera
2025-01-07, 00:16
Medlem
Anso10765s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Jag har hört att han fortfarande vårdas på SUS i Lund för svåra brännskador. Han är vaken och rehabiliterar vad han kan men han har fått transplanterad hud och var väldigt illa däran efter olyckan.
Det är vad jag hört men vet ej om det stämmer.

Stackars stackars....så skadad o mist hela sin familj 😔
Citera
2025-01-09, 12:39
Medlem
Anso10765s avatar
Någon som vet något nytt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem