Citat:
Ursprungligen postat av
Fredrik.Forsmark
Det är utmanande att föra meningsfulla diskussioner med individer som enbart uttrycker påståenden utan att vara villiga eller kapabla att utveckla sina resonemang eller tydliggöra sina avsikter. Ofta tycks detta bero på att de saknar substans i sina argument eller hyser en rädsla för att inte kunna stödja sina övertygelser, trots att de framhåller dem med stor övertygelse och ibland aggressivitet.
Exakt vad detta fenomen beror på kan dock diskuteras och debatteras i det oändliga. Jag förhåller mig öppen för argument som stärker det som framförs, liksom för resonemang som påvisar svagheter eller felaktigheter i mina egna påståenden.
[...]
Det handlar inte om att skydda gärningsmännen utan om att visa respekt för de oskyldiga och hålla sig inom de etiska ramar som alla medier bör följa. Att ignorera dessa principer skadar inte bara de oskyldiga utan underminerar också samhällets tilltro till rättvisa och ansvarstagande. Ett mer genomtänkt och etiskt förhållningssätt är nödvändigt om vi verkligen vill göra skillnad utan att orsaka ytterligare lidande.
Mycket klokt och tänkvärt skrivet av dig!
Som sagt, man kan både hålla i huvudet att å ena sidan är det ett klandervärt beteende som begås av gärningsmännen, å andra sidan måste vi ha effektiva repressiva åtgärder i vårt samhälle och de måste infalla under de principer som gäller för en rättsstat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riddar
Kan någon på riktigt förneka att allt med Dumpen handlar om pengar efter att ha bevittnat uthängningen av gädda #542?
1. Dumpen registrerar ett konto där man uppger att man är myndig.
2. Dumpen inleder en extremt påstridig chatt med #542 där man direkt går ut med att man vill träffa denne för att ha sex.
3. Dumpen skickar bilder på "sig själva" till #542 som visar en tjej som är utvecklad som en 18-19 åring.
4. Dumpen meddelar mitt i samtalet med #542 att "hon" inte längre är myndig utan nu är 14 år.
[...]
Nytt förslag på nummer 5.
Gäddan tackar för sig och ber att den nu mera 14åriga tjejen/killen slutar söka kontakt med äldre män i sexuellt syfte och önskar denne ett gott liv.
Det är inte möjligt att rationalisera fram ett händelseförlopp där gäddorna inte är klandervärda i slutändan, de blir varken lurade eller förledda i de konfrontationer jag tagit del av - även om åldern förändras under resans gång.
Det är fullt möjligt att säga tack och hej när nya fakta presenterar sig. Även om det är så att Dumpen "lurar" dem i början av konversationen, då får man backa bandet när de är 14 år. Den gäddan du hänvisar till har inget syfte med att umgås med en 14åring. Han är fullt vuxen, kan bygga relationer med andra människor och leva ett gott liv. Vill han engagera sig för utsatt 14åriga tjejers ve och väl hade han kunnat göra det genom någon frivillig organisation eller liknande. Utbilda sig till kurator.
Jag tycker det låter oerhört krystat att få det till att Dumpen gjort något fel, även om det inte är en "riktig" pedofil som de hittat åt. Däremot kan det vara fel att de får agera som de gör, publicera innehållet ocensurerat och med effekten av att dessa människor ställs utanför samhället genom en offentlig skampåle.
Det är fullt möjligt att ha två tankar i huvud samtidigt. Men "det är inte slumpen som gör att man hamnar på Dumpen." Man ska inte som 40årig man söka kontakt (oavsett innehåll) med en 14årig tjej/kille - då har man själv någon form av utvecklingsstörning.