Citat:
Ursprungligen postat av
VoldemortZelenskyj
Du menar förmodligen enkla svaret.
OnT: dagens psykiska ohälsa beror på:
1. informationsbrus (mobiler, likes, ständig uppmärksamhet)
2. för många val att göra (se 1, plus shopping, nöjen, kultur)
3. usel diet, UPF, industriell matolja, socker
4. för lite motion
5. curlande föräldrar, skyddad verkstad, oförmåga att hantera livets prövningar
1. En typ av beroende som så att säga blir negativt för den som inte klarar av att hantera det.
2. Saker distraherar en från sin egen utveckling genom att ta din tid och dina tankar. Speciellt om det sker i ett beroende av att man köper på sig för mycket och i slutändan inte ens använder det man köpt.
3. Beroende av mat
4. Den bästa medicinen för ohälsa är motion eller kroppens egna hormoner som går ut när vi får upp hjärtrytmen lite.
5. Skapar narcissistbeteenden vilka är väldigt toxiska och negativa för andra.
Alla ovanstående punkter kan bli beroenden, tar tid från den egna utveckling som individ, minskar kroppens egna hormonutsöndring och styr om livet att bara handla om en själv eller bara se sin egen rätt till saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Majsmannen2
Jag tror snarare våra mobiler bidrar i störst utsträckning till psykisk ohälsa. Sällan har väl jorden haft ett sådant massivt missbruk som berör mer eller mindre varenda kotte i hela världen och människor i alla åldrar.
...
Går säkert att skylla på skärmarna vad gäller att vi har mindre sex också.
Och jag tex hade säkert sovit djupt nu om inte jag som resten av världen var medberoende.
Ja, mobiler skapar ju också ett beroende men det kallas inte medberoende. Nu när du vet kan du ju göra något åt det.
Citat:
Ursprungligen postat av
trekantshatt
Jag brukar må bäst när jag har träffat föräldrarna och övriga familjen, gett och fått kramar och lekt med klängiga barn. Jag tror inte man behöver ha sex för att må bra. Runka kan väl alla göra. Tror det snarare är psykologisk säkerhet och fysisk kontakt som spelar roll. Men eftersom det som av en slump brukar finnas i sex också så är det förstås bra på så vis.
Jag förstår. Men det kommer en dag när du inser att DET livet är väldigt tråkigt och du har listat ut vad dina föräldrar kommer säga i allting och då vill du ha något eget om du inte redan sparkats ut ur föräldrahemmet. En del behöver mer sex och andra kanske inte ens behöver något men det statistiska medelvärdet är två gånger i veckan. Har du mer behov eller mindre? Räkna då ut att i en relation kanske detta inte överlappar exakt och skapar således ett underskott för den ena partnern. Om den andra partnern inte bryr sig eller förstår kommer detta leda till konsekvenser och att relationen till slut tar slut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Varför människan har mindre sex är väl enkelt att räkna ut, telefonen och tv:n finns i sovrummen och man tittar helt enkelt i en skärm tills man somnar istället för att knulla.
Haha. Ja, TVn är en sak man blir lurad att skaffa av sina föräldrar liksom bil. De för vidare sin kultur och beteende utan att tänka till. De sitter hemma med bilen i garaget och TV på när de kommer hem efter jobbet. Inte alla men det påverkar ju oss som växer upp en del ändå.