• 1
  • 2
2025-01-02, 22:06
Medlem
13 personer har blivit förgiftade på ett bageri i Hagfors, läser jag i NWT https://www.nwt.se/2025/01/02/kolmon...sjukhus-94697/
Låter underligt. Nån som vet något mer?
Citera
2025-01-02, 22:09
Medlem
Moster Lenas avatar
Bör vara Höje Vedugnsbageri

Åkte nämligen dit en ambulanshelikopter. Stannade på marken ett bra tag, flög sedan tillbaka till Karlstad flygplats, inte till sjukhuset. Förefaller inte som det är någon större fara. Såg det på fl24.
Citera
2025-01-02, 22:10
Medlem
Nottelitens avatar
Från Svt :
Under torsdagseftermiddagen larmades polis till Hagfors där ett flertal personer befarats blivit kolmonoxidförgiftade av en ugn. Enligt polisen bedöms 13 personer vara i behov av sjukvård
Länk till artikeln :
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...3-till-sjukhus
Citera
2025-01-02, 22:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Kanske inte jättemånga i statistiken, men borde fler ha kolmonoxidmätare? Har nån gång funderat på det, tex nära öppna spisen.
Citera
2025-01-02, 22:18
Medlem
vad var det för ugn ? kan alla ugnar framkalla kolmonoxid? min värsta mardröm typ.. en fiende du inte kan se eller lukta dig till...
Citera
2025-01-02, 22:22
Medlem
Moster Lenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
vad var det för ugn ? kan alla ugnar framkalla kolmonoxid? min värsta mardröm typ.. en fiende du inte kan se eller lukta dig till...

De har en gigantisk vedugn som de bakar i, tio ton sten. Enligt hemsidan har de vinteruppehåll just nu och så står det att det tar två-tre veckor att värma upp ugnen om den kallnar. Kan ju ha varit så att det är just det de var på plats för att göra. Sen gick något snett. Det har snöat rätt bra, kanske blivit tätt i nån pipa under det julstängda.
Citera
2025-01-02, 22:28
Medlem
Ken Drydens avatar
Spjället inte tillräckligt öppet?
Citera
2025-01-02, 22:38
Medlem
Mia-Rovys avatar
Bra att någon agerade. Och jag är nyfiken på hur personen/personerna som agerade tänkte och märkte att något var fel?

Man blir ju som bekant lite snurrig i lägen som dessa, så det vore lite intressant att höra hur logiken övervann

Jag har sett dokumentärer om piloter som talar totalt intetsägande nonsens med kontrolltornet p.g.a. syrebrist och sen kraschar. Och om syskon i en stuga där den ena mitt i dödsyrseln inser att något är fel, och lyckas övervinna den enorma dödliga tröttheten. Så hur gick det till, och vem borde hyllas?
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-01-02 kl. 22:42.
Citera
2025-01-02, 22:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Bra att någon agerade. Och jag är nyfiken på hur personen/personerna som agerade tänkte och märkte att något var fel?

Man blir ju som bekant lite snurrig i lägen som dessa, så det vore lite intressant att höra hur logiken övervann

Jag har sett dokumentärer om piloter som talar totalt intetsägande nonsens med kontrolltornet p.g.a. syrebrist och sen kraschar. Och om syskon i en stuga där den ena mitt i dödsyrseln inser att något är fel, och lyckas övervinna den enorma dödliga tröttheten. Så hur gick det till, och vem borde hyllas?

En teori är att någon utifrån kom in i utrymmet och lade märke till det, och räddade de övriga?
Citera
2025-01-02, 22:58
Medlem
Äldre video där ugnen redan är varm
https://www.youtube.com/watch?v=f8UCIS4bDdc

Se runt min 18 och 30 för eldning

Runt 33 lägger de ved I undre ugnen?

Men man märker väl när man börjar elda om luftdraget inte är rätt.

Värre är väl när det blir svag glöd kvar framåt natten som kakelugnar
Många som dött i sömnen så
Citera
2025-01-02, 23:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kanske inte jättemånga i statistiken, men borde fler ha kolmonoxidmätare? Har nån gång funderat på det, tex nära öppna spisen.

Ja, vi ska köpa det, vi har två rum man kan elda i, men bara det ena har en stängd dörr och kan utgöra en risk. De är inte dyra men har inga pengar just nu. Folk borde vara mer noga.
Citera
2025-01-02, 23:51
Medlem
exoticspices avatar
Enligt polisens presstalesperson Evelina Åström handlar det om en ugn som används för matlagning och bakning.

– Det är ett sällskap som har samlats i den här lokalen.

SOS Alarm uppger att lokalen i fråga ska vara ett vedugnsbageri, eventuellt en pizzeria.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in