2024-12-25, 01:30
Medlem
Krampusnachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
så mellan tumme och pekfinger så tyckte man import av hasselnötter från turkiet var för kostsamt? kunde ju importerat för billigare tredjeland. lol, se där.
Det var den dyraste chokladbiten i hela asken och de ökade vinsten på att byta ut trillingnöten till något annat. De andra bitarna är bara kemikalier numera, och köpa in nötter är dyrt i jämförelse.

Marabou = skit och bör bojkottas, och de säger jag enbart för deras produkter smakar skit. Inte för att Marabou stödjer Rysslands krig i Ukraina som gör de inte är kunglig hovleverantör längre.
Citera
2025-01-03, 09:48
Medlem
Fick en Paradisask given till mig och öppnade den igår. Men det är ju bara skräppraliner i den. Det är två eller tre praliner som faktiskt är ätbara, resten tvingar man i sig eftersom det ändå är choklad. Vem väljer de här smakerna egentligen? Apelsinkanel. Jordgubbskrisp. Hallonlakrits. Kokoskola. Vem fan fick för sig att det borde vara artificiell fruktsmak i chokladpraliner? Inte ens de som låter goda är goda. Salt karamell som bara smakar salt. Pärlnougat som smakar som ett paket strösocker. Man blir glad över att hitta en marsipanpralin och biter ner och får bara ut en flytande sörja av något som inte på något sätt påminner om marsipan.
Vilket jävla helvete.
Senast redigerad av FranzIam 2025-01-03 kl. 09:52.
Citera
2025-01-03, 15:49
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
Fick en Paradisask given till mig och öppnade den igår. Men det är ju bara skräppraliner i den. Det är två eller tre praliner som faktiskt är ätbara, resten tvingar man i sig eftersom det ändå är choklad. Vem väljer de här smakerna egentligen? Apelsinkanel. Jordgubbskrisp. Hallonlakrits. Kokoskola. Vem fan fick för sig att det borde vara artificiell fruktsmak i chokladpraliner? Inte ens de som låter goda är goda. Salt karamell som bara smakar salt. Pärlnougat som smakar som ett paket strösocker. Man blir glad över att hitta en marsipanpralin och biter ner och får bara ut en flytande sörja av något som inte på något sätt påminner om marsipan.
Vilket jävla helvete.

Kan bara hålla med.
Har smakat på ett antal chokladaskar av varierande fabrikat i jul och det är bara en som innehåller en majoritet ätbara praliner, Anton Berg.

Vad är det för sadister som sitter och hittar på smakerna? Åt senast något som smakade som om man blandat alla kryddor i kryddhyllan och sedan mixat med nogat. Gick inte ens att skölja ned med kaffe.

Varför inte bara ta befintliga goda smakkombinationer som finns och göra praliner av dem.
Liknande Japp, Daim, Snickers, Lion, osv..
Om de smaker som finns i till exempel Alladinaskens praliner skulle vara goda, då skulle det ju finnas godis-bars med dem, eller hur? Men det finns ingen Apelsintryffel-bar, Kokos-kola-bar eller andra smaker som mest påminner om tvål och parfym.

I princip kan man göra godare och billigare godis själv genom att bara smälta blockchoklad och blanda med conflakes.
Senast redigerad av laxen69 2025-01-03 kl. 15:52.
Citera
2025-01-03, 15:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Kan bara hålla med.
Har smakat på ett antal chokladaskar av varierande fabrikat i jul och det är bara en som innehåller en majoritet ätbara praliner, Anton Berg.

Vad är det för sadister som sitter och hittar på smakerna? Åt senast något som smakade som om man blandat alla kryddor i kryddhyllan och sedan mixat med nogat. Gick inte ens att skölja ned med kaffe.

Varför inte bara ta befintliga goda smakkombinationer som finns och göra praliner av dem.
Liknande Japp, Daim, Snickers, Lion, osv..
Om de smaker som finns i till exempel Alladinaskens praliner skulle vara goda, då skulle det ju finnas godis-bars med dem, eller hur? Men det finns ingen Apelsintryffel-bar, Kokos-kola-bar eller andra smaker som mest påminner om tvål och parfym.

I princip kan man göra godare och billigare godis själv genom att bara smälta blockchoklad och blanda med konflakes.

Är för söt - niedegger reber feodora neuhaus hachez är goda
Citera
2025-01-04, 01:58
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Är för söt - niedegger reber feodora neuhaus hachez är goda
Fast hur lätt är det få tag i dessa? Då får du gå till speciella godisbutiker eller online samt fyrdubbla priset mot Anthon eller Aladdin. Anthon Bergs guldaskar finns i varenda mataffär däremot och är en mycket högkvalitativ choklad.
Citera
2025-01-04, 12:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Fast hur lätt är det få tag i dessa? Då får du gå till speciella godisbutiker eller online samt fyrdubbla priset mot Anthon eller Aladdin. Anthon Bergs guldaskar finns i varenda mataffär däremot och är en mycket högkvalitativ choklad.

Niederegger kostar typ € 43* per kg - reber är dyrare men svårare att få tag på

Typ 1,200 kr på NK - Feodora köpte jag på NK o sen hade jag tur o köpte 6-7 askar
på rea där.

Aladdins kilopris säger allt = Baaraa skiiit - produkter som är för billiga är bara skit.

Pizzor från 29 kr alla pizzor 49 kr - såna köper man bara om man är en idiot-
mina brukar kosta 180 - 220 men då är de bra. Bästa pizzan får jag on the house
dvs när någon pizzeriaägare bjuder mig då bestämmer jag själv vad som skall läggas
på o det blir rätt mycket - men som sagt dom finns inte på menyn
Citera
2025-01-04, 12:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyStrike502
Förstår inte alls allt negativt prat om Aladdinasken. Tycker den är lika god som alltid. En härlig klassiker, som är trevlig att ha hemma speciellt runt jul. Är ju riktigt härligt att öppna en sån ask och sätta tänderna i sin favoritpralin

Det säger allt om din smak mat- o godisnivå - du har väl nån billig skitbil också om du nu har någon bil
(bileri kostar ju o du verkar vara allergisk mot att betala)

Jag gör av med rätt mycket pengar men det måste vara prisvärt.

Samtidigt som jag haaataar att göra av med pengar men om jag inte gör av med pengar får jag inte det jag vill ha.

Tillbaka till marabou - det dyraste dom hade var nog körsbär i likör o den försvann som en lön när
marabou såldes - de vill ju ha in den dyra köpeskillingen.

FUNDERA PÅ DETTA - DET FINNS 2 PRALINER AV VARJE PÅ VARJE PLAN PÅ 500 GRAM (eller är det fler)

Om marabou byter ut en pralin o de sparar 10 öre per pralin hur mycket blir det på årsbasis-
men det kanske t o m är 50 öre på vissa

Marabou: Folks smakpreferenser har ändrats över tid därför byter vi ut vissa praliner-

Jaså - är körsbär i likör o ananaslikör o trillingnöt billigare eller dyrare att tillverka än sina ersättare???

Men hur är det med aladdin - har årsvolymerna ökat eller minskat över tid o i takt med försämring
o förbilligande - obs måste också tas hänsyn till folknivåförändringen - köper inte en enda marabou idag - godaste på senare tid var valnötstången men den var nog också för dyr att tillverka.

Marabous problem är väl lite att de vill vara lågpris o folkchoklad o då blir de bara skiit o ännu mer skiit över tid - Fortuna var lite premium men den finns väl inte kvar.

Cloetta hade bra o godare praliner med de outsourcades till polen o chokladaska görs bara inför stora helger o de har blivit mer eller mindre marabouskiit.

Jag har mer o mer kommit fram till att jag köper bara riktigt dyr choklad som niederegger o typ
italienska premiumläsk gjorda på riktig fruk*t o cane suger (finns dyrt fabrikat i schweiz med porslinskork - kostade därefter när jag köpte o rivahalle i geneve - där drack jag också dubbel espresso som kostade 7 Sfr men den var god - o när jag åt åt jag pizza a Sfr 25 kötträtter kostade Sfr 35 o upp

*Ni som vill prova gå till pizzeriorna Basta eller handla på ROT Renstiernas gata eller köp tamicho i större ICA
Senast redigerad av SC430 2025-01-04 kl. 12:23.
Citera
2025-01-04, 12:26
Medlem
Har inte köpt en Aladdin eller Paradis på flera år. Köpte istället Coops Änglamark mjölkchokladkaka med apelsinsmak och gav en till nästan varje vuxen i julfirandet, barnen fick Fazers Geisha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in