2025-01-01, 07:37
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hibernalhatt
Kanske dags att förbjuda vägbommar utan tydlig skyltning...
https://hyltebruksskylt.se/image/cac...16-500x500.PNG
Dumskalle

Bättre förbjuda tonåringar på skoter.
Citera
2025-01-01, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Om de kört in i ett träd, hade det varit markägarens fel då med?
Ett träd syns ju bra mycket bättre än en smal vägbom.
Dessutom är det extremt ovanligt med ett träd mitt på en plogad väg. I skogen kan man ju förvänta sig träd.
Citera
2025-01-01, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Ett träd syns ju bra mycket bättre än en smal vägbom.
Dessutom är det extremt ovanligt med ett träd mitt på en plogad väg. I skogen kan man ju förvänta sig träd.
En vägbom med reflexer syns alltså sämre än ett trädfäll? Jisses! Betänk sen snöfall, allt blir vitt. Jag försvarar inte händelsen, de var mycket naiva, men tragiskt.
Citera
2025-01-01, 12:23
Medlem
Conams avatar
STATISTIK OM SKOTEROLYCKOR
2022: Totalt inträffade 315 snöskoterolyckor, sju av dem hade dödlig utgång

2023: Förra året inträffade tre olyckor med dödlig utgång – och 364 personskadeolyckor med snöskoter.

2024: Enligt de senaste siffrorna, som uppdaterades i juli, hade tre personer omkommit i en skoterolycka.

Den vanligaste orsaken till olyckorna är kollision med fasta föremål.

Källa: Transportstyrelsen
Inte att glömma atv-olyckorna med dödlig utgång, vet inte om nån markägare blivit fälld för nån av olyckorna? Nån kanske sitter på info.
Citera
2025-01-01, 14:58
Medlem
Längs vilken väg eller var ligger bommen?
Citera
2025-01-01, 16:59
Medlem
Mycket svammel i tråden. Under min endurotid, åsidosatte jag terränglagen, barmark. Vägbommar var en röd lampa i huvudet. Trots det smällde jag en bom, som fick bytas. Åkte normalt inte där. Tog precis under styret, annars hade jag inte skrivit detta.
Såg en skogvaktare en gång, när jag precis lastat. Vi skildes åt i samförstånd, jag åkte inte mer där. För att återgå till vägbommen, så finns dom där av en anledning. Fanns inte i min fantasi, att anmäla någon. Åtminstone vi som åkte enduro, hade full koll på bl.a. vägbommar. Ful får man vara, men inte dum.
Citera
2025-01-01, 17:17
Avstängd
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilas
Så kan det gå när haspen inte är på. Snorungar som kör ihjäl sig är inget nytt. Cirkulera inget att se.

Vi har redan cirkulerat för som sagt, det är redan fastställt i den här tråden att kör snorungar på vägar som är privata där de inte har att göra och dessutom är så pass jävla dumma. De stänger av lyset så får man nog faktiskt skylla sig själv.

Och den som tycker att det känns jobbigt och läsa det jag skriver kanske bör låta bli läsa här.
Ungdomlig dumhet kostar.

Lär er att ge fan i att köra på privat mark.
En av de bästa investeringar vi gjorde på våran mark och sätta upp bommar överallt. Så slapp vi allt skräp. Folk som kom in och körde med sina bilar och bara slängde skiten och sina sopor inne på våran mark.

Sverige gjorde här typ av vinstlott för detta var nog inga framtida Nobelvinnare ändå.
Även om de var från Norrland och har begränsad IQ så är det ingen godkänd bortförklaring ändå.
Citera
2025-01-01, 20:27
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostofnorrland
Ja det vet jag. Jag har ganska bra koll på när det är mörkt här uppe. Men som du förklarade förut så verkade det som att du hänvisade till att mörkerkörning var nått vi brukade göra här uppe. Mig veterligen så kör alla med belysning på sina maskiner som dem är ute med.

Ang bommen så tycker jag du ska läsa det jag skrev. Det är inte min åsikt utan det är den riktningen som diskutionerna bland ungdomarna på byn har.
Jag tycker du borde läsa lagen. Vad ungdomar tycker behöver inte alla gånger vara förenligt med det.

Fortfarande kvarstår att man måste ha kontroll på sitt fordon. Det finns inget som tyder på att det var en bom som någon kastade på skotern mig veterligen.
Citera
2025-01-02, 04:05
Moderator
pudelluss avatar
Trådrubriken justerad då en av personerna på snöskotern, en man i 20-årsåldern, avlidit. Tidigare: "2 skoteråkare dammar in i vägbom i Ånge (2024-12-28)".

/Mod
Citera
2025-01-03, 13:15
Medlem
De som tycker att markägaren/väghållaren ska hållas ansvarig för olyckan har troligen lagt sig till med åsikten för att de försöker dölja hur osäkra de är. Dagens yngre kan tyckas vara väldigt självsäkra, men det är en ganska ytlig säkerhet som är lätt att rubba. De vet att de mycket väl kan vara nästa person som stryker med i nån meningslös olycka orsakad av dåligt omdöme, men skulle aldrig erkänna att det är möjligt.
Citera
2025-01-03, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Har inte läst mer än förstasidan, men har detta kommit fram ännu? Tänker att om bommen stod på allmän mark och man inte informerat allmänheten är det ju nästan vållande till annans död!

Privat mark så är saken en annan tycker jag.

I min hemkommun fanns en smått populär, kraftigt vinklad pulkabacke men när vägar byggdes ut slutade backen rätt på vägen så då lade kommumen upp en sån där röd/gul träbom så ingen skulle åka där (det fanns ingen plats att stanna på).

Hemskt det inträffade.
man behöver inte informera någon allmänhet om man sätter en bom på allmän mark. Inser du hur sjukt ditt tankesätt är.
Så trafikverket skulle skicka ett brev till dig varje gång de satt upp ett vägmärke, en ljussignal, en lyktstolpe en... För det är ju också saker som man kan köra på om man inte vet att de står där sedan tidigare. Det skulle bli en JÄVLA MASSA brev. Nu har ju lagstiftarna lyckligtvis begåvats med hjärna - till skillnad från dig - och det är förarens ansvar att inte köra på saker.
Citera
2025-01-03, 13:45
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
De som tycker att markägaren/väghållaren ska hållas ansvarig för olyckan har troligen lagt sig till med åsikten för att de försöker dölja hur osäkra de är. Dagens yngre kan tyckas vara väldigt självsäkra, men det är en ganska ytlig säkerhet som är lätt att rubba. De vet att de mycket väl kan vara nästa person som stryker med i nån meningslös olycka orsakad av dåligt omdöme, men skulle aldrig erkänna att det är möjligt.

Jag får också intrycket av att de har uppfattningen att markägare ska anpassa bommar och skyltning efter att ungdomar vill dra på även på enskilda vägar. De skulle knappast hävda samma sak vad gäller rätten att busköra med A-traktor eller vanlig bil. Kanske visar det på en attityd till skoteråkning som i sig förklarar att det sker såpass många olyckor som det gör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in