• 1
  • 2
2025-01-03, 18:18
Medlem
Jag ska vittna i en rättegång som rör ett grovt våldsbrott om några dagar. Nu kontaktar den tilltalades advokat mig och undrar om han kan ringa i helgen. Är detta något som brukar ske? Behöver jag svara? Det är första gången jag ska medverka i en rättegång, har inte någon vidare koll hur det brukar fungera.
Citera
2025-01-03, 18:22
Medlem
Inte normalt, spela in samtalet!
Citera
2025-01-03, 18:25
Medlem
Jag har varit kallad som vittne angående våldsbrott. Låter konstigt. Tanken är väl att frågor och svar tas upp i rätten. Jag skulle skita i det. Han kanske vill erbjuda en slant för din lögn.
Citera
2025-01-03, 18:51
Medlem
Mr.RedHats avatar
Det låter märkligt. Advokater är ju bundna genom god advokatsetik förhindrade att leda vittnen och riskera påverka utgången i målet. Så är lite oförstående till varför han ska ha kontakt med dig.
Citera
2025-01-03, 18:51
Medlem
jag skulle tagit samtalet (dock inte av föregående postare i tråden) , med advokat. rimligen är det ett erbjudande han kommer med. men visst kan det väl vara något annat med, men säkerligen något som klassas som viktigt. och då kontakten tagits via advokat så kan du se det som att den tilltalade vill ha fred och inte bli sedd som en buse.

bollen är din, och givetvis skulle jag föredragit inspelning.
Citera
2025-01-03, 18:53
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenfiskare
jag skulle tagit samtalet (dock inte av föregående postare i tråden) , med advokat. rimligen är det ett erbjudande han kommer med. men visst kan det väl vara något annat med, men säkerligen något som klassas som viktigt. och då kontakten tagits via advokat så kan du se det som att den tilltalade vill ha fred och inte bli sedd som en buse.

bollen är din
Vad ska advokaten erbjuda? Det föreligger allmän vittnesplikt i Sverige, så som vittne kan man inte neka att höras i rättegång under sanningsförsäkran (såvida inte man är närstående till den tilltalade).

Det ligger ju hos åklagaren om målet ska skrotas eller vittnet inte längre ska kallas.
Citera
2025-01-03, 18:56
Medlem
För att förtydliga: det här är en hovrättsprocess, jag var inte ens kallad till tingsrätten. Jag antar att mitt vittnesmål väger väldigt lätt i det stora hela.
Citera
2025-01-03, 18:58
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomasbull
För att förtydliga: det här är en hovrättsprocess, jag var inte ens kallad till tingsrätten. Jag antar att mitt vittnesmål väger väldigt lätt i det stora hela.
Har fortfarande svårt att se anledningen till att han kontaktar dig.

Hade jag varit dig hade jag tagit samtalet. Du har ju inget att förlora på det. Men var uppmärksam på om advokaten begår några övertramp.
Citera
2025-01-03, 19:09
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord

Va?! Är det inte normal att försvaret kallar vittnen?
Citera
2025-01-03, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Nja inte om man en fredag em, tror TS skrev sitt inlägg efter 18, och ber om att ha ett samtal under helgen. Det låter inte helt normalt. Tycker du det?
Citera
2025-01-03, 19:15
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Jo, men inte att de sedan ringer i förväg och vill tala om saken.
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Det kan vara ett gott tips. Under alla omständigheter så lägg på minnet vad försvararen ville och berätta det för rätten när du vittnar vad som sades i samtalet.
Citera
2025-01-03, 19:27
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Jo, men inte att de sedan ringer i förväg och vill tala om saken.

Det kan vara ett gott tips. Under alla omständigheter så lägg på minnet vad försvararen ville och berätta det för rätten när du vittnar vad som sades i samtalet.

Ja, ett annat gott tips kan ju även att ödsla rättens tid med att berätta vad polis eller åklagare frågat om... Det är uppenbart att ni inte har den blekaste kring i hur en rättegång i Sverige går till. Vore smått rättsosäkert om det endast var upp till åklagare att kalla vittnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in