Citat:
Ursprungligen postat av
JohanSverkersson
Vad är det för bra med integration?
Läste du mitt inlägg i TS?
https://www.expressen.se/debatt/det-...ny-verklighet/
Jag läste det, ja.
Flera jag känner som kom till Sverige från finnland eller Grekland eller Slovakien, Polen etc. På 60 70 eller 80 talet är väldigt bra integrerade och fungerar utmärkt i samhället.
Min kommentar var kring det du refererade till som Jonas utspel.
Ledaren i expressen är nog mer ett slag i luften, det är inte samma problem i de andra skandinaviska länderna som i sverige, även om författaren hävdar det.
Sen har hon säkert rätt i att alla länder i Skandinavien bör ha fler poliser och bättre samarbete.
För att svara på din fråga så är integration både viktigt och bra, jag har svårt att ens förstå varför du frågar.
Det lite konstiga när jag tänker på det är att, när sverige lyckades med integration så styrde staten nästan inget och anpassade nästan inget i samhället för invandrare.
När allt sedan skulle anpassas för att invandrare skulle få det lättare så slutade nästan integrationen att fungera. + då att de samlades tätt i områden.
Men den största skillnaden är väl att tidigare invandring också till stor del var arbetskraft som behövdes, det är inte samma som flyktingar, som kommer i en tid då arbetslösheten är hög i landet.