2025-01-06, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Hitler var inte hotad av omvärlden, det var ett rent erövringskrig. Ryssland har angripit Ukraina för att förhindra landet från att gå med i Nato, rent självförsvar alltså. Precis som andra länder tar man sig rätten att avgöra vem som är ens fiende och att då slå till i förebyggande syfte.
Nu betraktas Ryssland som fiende av flera länder. Du menar då att det skulle vara helt ok att starta ett krig mot Ryssland "i föregående syfte", från alla möjliga håll och alla möjliga sätt?
P.s. Ryssland var inte hotad, varken av Nato eller Ukraina.
Citera
2025-01-06, 23:57
Medlem
Medvetenommycketxxs avatar
Ännu mindre pengar till Putins krigskassa,

Citat:

Sanktionerade tankfartyg fastnar i frysande havsis De fem LNG-fartyg som ingick i den senaste omgången av EU:s sanktioner mot Ryssland har alla stannat i avlägsna arktiska vatten.

https://www.thebarentsobserver.com/n...-seaice/422721
Citera
2025-01-07, 00:15
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
https://x.com/wartranslated/status/1876344000569061475

Ryssarna har faktiskt lagt lite resurser på att rusta upp Mariupol som bara ryssar kan. Finns det någon logisk förklaring till detta?

Ja de är idioter som har noll koll!
Citera
2025-01-07, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Offtopic men det finns mer. Du vet att han har visat intresse för Grönland ?
(dvs Danmark, en allierad)

USAs påtroppende president har nylig sagt at han vil ta kontroll over Grønland. Nå er sønnen på vei til øya, som er del av Danmark.

Trump Jr.s Grønland-besøk skjer samtidig som det foregår samtaler om Grønlands uavhengighet fra Danmark, skriver den grønlandske kringkasteren KNR. De skriver at Trump Jr. skal møte Erik Jensen, lederen for Grønlands største parti Siumut og forkjemper for uavhengighet fra Danmark.

https://www.nrk.no/urix/donald-trump...and-1.17194658

När jag läser detta, så skulle jag tro på att det kommer ifrån TASS eller ngt annat skit. Men det är NRK !

Jag kan inte säga att Trump framstår som en vän utav Europa.

Ja, jag vet att Trump vill åt Grönland. Och detta borde ju egentligen glädja ryssvännerna i tråden. De argument Trump har för att ta över Grönland är ju slående lika ryssvännernas argument för Rysslands invasion av Ukraina: "För nationell säkerhet och frihet i hela världen känner USA att ägande och kontroll över Grönland är en absolut nödvändighet”. Byt ut "USA" mot "Ryssland" och ersätt "Grönland" med "Ukraina" så är detta ett argument som anförts många gånger i tråden.

Den nya multipolära världsordningen som Ryssland vill ha, där stora stater har rätt att ha sina säkerhetsintressen på andra staters bekostnad, kommer att ge en intressant framtid. Och debatten här på FB lär bli kul när AbsolutVodka, Niburu med flera ska försöka förklara att det är rätt av USA att annektera Grönland, trots att det var USA som tvingade Ryssland att invadera Ukraina.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r-jag-fruktade

Edit: dessutom intressant att notera är vissa ryssapologeters upprepade påståenden om att hela Europa dansar efter USA:s pipa nu falsifieras av deras stora hopp, Donald Trump. Hade hela Väst varit underordnade USA så skulle ju USA redan i praktiken utöva kontroll över Grönland, varför ett köp skulle vara överflödigt.
Senast redigerad av Auric 2025-01-07 kl. 00:29.
Citera
2025-01-07, 00:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, jag vet att Trump vill åt Grönland. Och detta borde ju egentligen glädja ryssvännerna i tråden. De argument Trump har för att ta över Grönland är ju slående lika ryssvännernas argument för Rysslands invasion av Ukraina: "För nationell säkerhet och frihet i hela världen känner USA att ägande och kontroll över Grönland är en absolut nödvändighet”. Byt ut "USA" mot "Ryssland" och ersätt "Grönland" med "Ukraina" så är detta ett argument som anförts många gånger i tråden.

Den nya multipolära världsordningen som Ryssland vill ha, där stora stater har rätt att ha sina säkerhetsintressen på andra staters bekostnad, kommer att ge en intressant framtid. Och debatten här på FB lär bli kul när AbsolutVodka, Niburu med flera ska försöka förklara att det är rätt av USA att annektera Grönland, trots att det var USA som tvingade Ryssland att invadera Ukraina.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r-jag-fruktade

Det kommer att glädja rysstrollen. Samtidigt behöver det ringa rejäla alarmklockor i Bryssel. Flummet ut, en annan realitet in. Världen är inte vad den har varit..

..och jag skulle inte ta Usa´s stöd för givet..., vilket även Putin märker..

..Putin kommer att få minst 4 år på sig. Han kommer nog att använda sig av denna respit, fullt ut. Det kommer att smälla på något annat ställe också !
Citera
2025-01-07, 00:54
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseDanderyd
Så tolkar jag också det som.

Jag kan dock förstå att Ukraina tar kriget på Rysslands territorium, dels utav anledningarna som du skriver ovan men också visar att man har kapaciteten och styrkan.

Det jag däremot inte förstår är att man har skickat sina i särklass duktigaste soldater till Ryssland, det är den delen som förvånar mig lite, nu när invasionen ifrån ryssarna börjat få framgång i Donetsk så hade det ju kanske varit rimligare att sätta in elitförbanden där så att inte Ryssen tränger igenom och kan börja ta mer mark medan man till Kurks hade skickat "vanliga" soldater.

Följer vissa Ukrainavänliga Telegramkonton och det är uppenbart att man skickat den absoluta spetsen till Kursk, sina främsta elitförband, fallskärmsjagare, bästa officerarna osv.

Det är ju en jävla risk för där kan ju ryssen terrängen osv. Nu verkar Ukraina ha gjort det väldigt bra i Kursk men om man skulle börja få det tuffare så tar man ju en enorm risk om man skulle få merparten utav sina elitförband utraderade.

Sen samtidigt jag är ingen expert på krigföring, om det börjar gå trögt kanske Ukrainarna enkelt kan evakuera tillbaka på egna områden in i Ukraina?
- Du kanske fått en överdriven uppfattning om kvalitetsskillnader mellan UAF trupper i Kursk jämfört med övriga frontdelar.
Med detta sagt, UAF kurskoperation är i mycket högre grad en manöverkrigföring, med rörlig (flytande, kaotisk) frontlinje, fler överraskningar och snabba taktikbyten, än övriga fronter. De sistnämnda har fortifieringar och UAF retirerar några kvarter eller hundratal meter i taget. Det är hårt och svårt nog, men inte de svåraste uppgifterna.
I Kursk har scout- och sabotagegrupper från UAF tagit sig bakom ryssarnas linjer så långt som 20 km djupt.

- Jag tror inte denna jordbruksbygd i södra Kursk oblast är hemmamarker för ryska armén och inte att lokalkännedomen är så väldigt mycket högre hos rysk stridsledning och ryska trupper.
Det finns dock en stor militär bunker under ryska gränsbyn Oleshnya, nu ockuperad av UAF, och en annan bunker i Marino 20 km norr om fronten, nu storm shadow'ad av UAF. Så ryssarna har byggt en del fasta "försvars"-anläggningar i området.

- Vad vill du förmedla om dig själv med att kalla Lena Wilderäng för importerat luder?
Citera
2025-01-07, 01:11
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Offtopic men det finns mer. Du vet att han har visat intresse för Grönland ?
(dvs Danmark, en allierad)

USAs påtroppende president har nylig sagt at han vil ta kontroll over Grønland. Nå er sønnen på vei til øya, som er del av Danmark.

Trump Jr.s Grønland-besøk skjer samtidig som det foregår samtaler om Grønlands uavhengighet fra Danmark, skriver den grønlandske kringkasteren KNR. De skriver at Trump Jr. skal møte Erik Jensen, lederen for Grønlands største parti Siumut og forkjemper for uavhengighet fra Danmark.

https://www.nrk.no/urix/donald-trump...and-1.17194658

När jag läser detta, så skulle jag tro på att det kommer ifrån TASS eller ngt annat skit. Men det är NRK !

Jag kan inte säga att Trump framstår som en vän utav Europa.
Nej det är inte NRK, det är KNR.GL
Citera
2025-01-07, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Expressens Mattias Carlsson rapporterar från Sumy

Artikel om UAF-övning och Stridsfordon 90 med video och många bilder

Pressofficeren Serhij Dibrov från 21:a mekaniserade brigaden fördjupar bilden.
– Den fungerar som eldunderstöd till infanteriet och kan genomföra alla typer av transporter och fordonet löser alla dessa uppgifter väldigt bra. Vi skulle vilja säga att det här är det bästa vi har i hela armen just nu.

https://www.expressen.se/nyheter/var...ernas-skrack-/

Riktigt kul o höra att det svenska stålet biter.
Citera
2025-01-07, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Ännu mindre pengar till Putins krigskassa,

Citat:

Sanktionerade tankfartyg fastnar i frysande havsis De fem LNG-fartyg som ingick i den senaste omgången av EU:s sanktioner mot Ryssland har alla stannat i avlägsna arktiska vatten.

https://www.thebarentsobserver.com/n...-seaice/422721

Kanske inte så sexigt men det är den här typen av händelser som verkligen kan påverka utgången av kriget.
Citera
2025-01-07, 01:21
Medlem
Ukrainsk Stryker jagar ryska infanterister.
https://x.com/moklasen/status/1876366406733750627
Citera
2025-01-07, 01:47
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Det kommer att glädja rysstrollen. Samtidigt behöver det ringa rejäla alarmklockor i Bryssel. Flummet ut, en annan realitet in. Världen är inte vad den har varit..

..och jag skulle inte ta Usa´s stöd för givet..., vilket även Putin märker..

..Putin kommer att få minst 4 år på sig. Han kommer nog att använda sig av denna respit, fullt ut. Det kommer att smälla på något annat ställe också !

Den mongoliska armen är minst sagt urlakad, något ytterligare land ger de sig inte på i närtid. Dvärgputin är ful och korkad, men så korkad lär han inte vara. Däremot kommer han alltid att vara ful.
Den orange mannen är lite av ett tveeggat svärd, han kan vara katastrof för Europas säkerhet, men känner han sig kränkt av mongoldvärgen skulle han mycket väl kunna ösa på med stöd på riktigt. Rysspacket har ju knappast börjat bra för att hamna på hans goda sida. Jag ser ljus även i denna tunneln.
Citera
2025-01-07, 01:53
Medlem
Medvetenommycketxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Kanske inte så sexigt men det är den här typen av händelser som verkligen kan påverka utgången av kriget.
Ja Putin och hans jädra båtar, precis i detta nu har vi den kända ryska båten med beteckningen SB-123 som kan sjösätta miniubåtar, på havet mellan Halmstad-Grenå.
SB-123 var även en av de 3 ryska skuggfartygen som befann sig vid NS ca 1 vecka innan det small.
Putin ser ut att vilja sprida sitt krig överallt nu.

https://www.vesselfinder.com/?mmsi=273544433

Ja SB-123 har även sällskap av SERGEY BALK som för ca 1 vecka sedan var följeslagare till Rysslands attack-ubåt genom Stora Bält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in