Citat:
Ursprungligen postat av
HasseDanderyd
Så tolkar jag också det som.
Jag kan dock förstå att Ukraina tar kriget på Rysslands territorium, dels utav anledningarna som du skriver ovan men också visar att man har kapaciteten och styrkan.
Det jag däremot inte förstår är att man har skickat sina i särklass duktigaste soldater till Ryssland, det är den delen som förvånar mig lite, nu när invasionen ifrån ryssarna börjat få framgång i Donetsk så hade det ju kanske varit rimligare att sätta in elitförbanden där så att inte Ryssen tränger igenom och kan börja ta mer mark medan man till Kurks hade skickat "vanliga" soldater.
Följer vissa Ukrainavänliga Telegramkonton och det är uppenbart att man skickat den absoluta spetsen till Kursk, sina främsta elitförband, fallskärmsjagare, bästa officerarna osv.
Det är ju en jävla risk för där kan ju ryssen terrängen osv. Nu verkar Ukraina ha gjort det väldigt bra i Kursk men om man skulle börja få det tuffare så tar man ju en enorm risk om man skulle få merparten utav sina elitförband utraderade.
Sen samtidigt jag är ingen expert på krigföring, om det börjar gå trögt kanske Ukrainarna enkelt kan evakuera tillbaka på egna områden in i Ukraina?
- Du kanske fått en överdriven uppfattning om kvalitetsskillnader mellan UAF trupper i Kursk jämfört med övriga frontdelar.
Med detta sagt, UAF kurskoperation är i mycket högre grad en manöverkrigföring, med rörlig (flytande, kaotisk) frontlinje, fler överraskningar och snabba taktikbyten, än övriga fronter. De sistnämnda har fortifieringar och UAF retirerar några kvarter eller hundratal meter i taget. Det är hårt och svårt nog, men inte de svåraste uppgifterna.
I Kursk har scout- och sabotagegrupper från UAF tagit sig bakom ryssarnas linjer så långt som 20 km djupt.
- Jag tror inte denna jordbruksbygd i södra Kursk oblast är hemmamarker för ryska armén och inte att lokalkännedomen är så väldigt mycket högre hos rysk stridsledning och ryska trupper.
Det finns dock en stor militär bunker under ryska gränsbyn Oleshnya, nu ockuperad av UAF, och en annan bunker i Marino 20 km norr om fronten, nu storm shadow'ad av UAF. Så ryssarna har byggt en del fasta "försvars"-anläggningar i området.
- Vad vill du förmedla om dig själv med att kalla Lena Wilderäng för importerat luder?