• 1
  • 2
2025-01-07, 19:49
Medlem
Jag befinner mig på vårdvistelse och blev skickad hit direkt från anstalten ( klass 2 a) jag ska göra mina sista 6 månader av straffet här men min fråga är om jag rymmer härifrån hur mycket kommer polisen aktivt leta efter mig och min största oro är om dem har tillåtelse tracka min mobil å och dom kan se vart jag befinner mig, denna mobil jag har nu har varit hos polisen 2 gånger för genomsökning ena gången gällande ett mordförsök som ja senare blev dömd till men icke för den brottsrubriceringen, och vad är de bästa göra för undvika kontakt med polisen under efterlysningen
Citera
2025-01-07, 19:52
Moderator
Chantres avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2025-01-07, 19:53
Medlem
67arigGubbes avatar
Beror på ditt brott.

Troligtvis letar de inte aktivt efter dig, din telefon kan de givetvis spåra.

Enligt mig ska dj Ta ditt straff din lilla incel, vi vill inte ha sånna som dig ute i samhället.

De lär troligen iaf knacka på hemma hos dig, din fru, mamma mm.
Citera
2025-01-07, 19:56
Medlem
-67arigGubbe

Sitter för grov misshandel , Vad ger dem rätt spåra min lur när det inget brotts som begåtts då de inte är brottsligt att rymma
Citera
2025-01-07, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Beror på ditt brott.

Troligtvis letar de inte aktivt efter dig, din telefon kan de givetvis spåra.

Enligt mig ska dj Ta ditt straff din lilla incel, vi vill inte ha sånna som dig ute i samhället.

De lär troligen iaf knacka på hemma hos dig, din fru, mamma mm.
Tror du det räcker med en ny lur å okänd bostad för polisen
Citera
2025-01-07, 20:25
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tulle7953
Sitter för grov misshandel , Vad ger dem rätt spåra min lur när det inget brotts som begåtts då de inte är brottsligt att rymma

Alltså rymmer du så blir du blir efterlyst. Skyddas du av vänner döms de också till fängelse.

När du avtjänat ditt straff om 6 månader kan du rymma utan konsekvenser.
Citera
2025-01-07, 20:38
Medlem
Citat:
Jag befinner mig på vårdvistelse och blev skickad hit direkt från anstalten ( klass 2 a) jag ska göra mina sista 6 månader av straffet här men min fråga är om jag rymmer härifrån hur mycket kommer polisen aktivt leta efter mig och min största oro är om dem har tillåtelse tracka min mobil å och dom kan se vart jag befinner mig, denna mobil jag har nu har varit hos polisen 2 gånger för genomsökning ena gången gällande ett mordförsök som ja senare blev dömd till men icke för den brottsrubriceringen, och vad är de bästa göra för undvika kontakt med polisen under efterlysningen

Det blir svårt i Sverige. Litet land!
Citera
2025-01-07, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Alltså rymmer du så blir du blir efterlyst. Skyddas du av vänner döms de också till fängelse.

När du avtjänat ditt straff om 6 månader kan du rymma utan konsekvenser.
Om vi fokuserar på dehär med mobil grejen , eftersom ej har ett pågende brottsmål eller brotts misstankar får dom väll inte spåra min position på mobilen ? Eller finns de någon särskild lag som ger dem den rätten i när det är sådana omständigheter?
Citera
2025-01-07, 20:47
Medlem
Citat:
Om vi fokuserar på dehär med mobil grejen , eftersom ej har ett pågende brottsmål eller brotts misstankar får dom väll inte spåra min position på mobilen ? Eller finns de någon särskild lag som ger dem den rätten i när det är sådana omständigheter?

Polisen får självklart spåra folk som är efterlysta. En efterlysning vore ganska meningslös annars.

Att du rymmer och blir efterlyst innebär att de letar efter dig. Det första de kollar är var din telefon är och om inte det fungerar kollar de var du använder ditt bankkort.

Du kommer inte kunna rymma utan att bli hittad och dina polare får samma problem som du har.

Varför har du så bråttom? Längtar du efter att skrapa is på bilen?
Citera
2025-01-07, 20:59
Medlem
Förresten, polisen läser också Flashback. Det kan inte finnas alltför många i Sverige som avtjänar straff på klass 2 a för grov misshandel med 6 månader kvar efter att ha åtalats för mordförsök.

Jag hade lagt ner hela projektet om jag var du. Ingenting gott kan komma från att du avviker.
Citera
2025-01-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Förresten, polisen läser också Flashback. Det kan inte finnas alltför många i Sverige som avtjänar straff på klass 2 a för grov misshandel med 6 månader kvar efter att ha åtalats för mordförsök.

Jag hade lagt ner hela projektet om jag var du. Ingenting gott kan komma från att du avviker.
Jag pratar om detta teoretiskt så jag är inte ett dugg orolig , men jag hittar tyvärr ingen källa på det du påstår att dom har rätt avlyssna/tracka min position utan någon konkret grund som lagen stödjer var vänlig länka , jag tillhör varken något gäng eller sådana kopplingar
Citera
2025-01-07, 21:16
Medlem
Citat:
Jag pratar om detta teoretiskt så jag är inte ett dugg orolig , men jag hittar tyvärr ingen källa på det du påstår att dom har rätt avlyssna/tracka min position utan någon konkret grund som lagen stödjer var vänlig länka , jag tillhör varken något gäng eller sådana kopplingar

Det behövs ingen konkret grund. De behöver bara tro att du ska knarka och sen är du spårad och avlyssnad.

Välkommen ut. Du har missat en del ser jag.

”– De nya reglerna om preventiva tvångsmedel ger polisen rätten att använda hemliga tvångsmedel tidigare, redan innan ett faktiskt brott har ägt rum, vilket förhoppningsvis kommer kunna leda till att polisen kan förhindra att ytterligare människor mister livet.”

https://www.aklagare.se/nyheter-pres...ning-utvidgas/

”Den 1 oktober 2023 började den nya lagen om preventiva tvångsmedel att gälla i kampen mot gängrelaterad brottslighet. Det innebär att en person kan avlyssnas utan att han eller hon vet om det, även om det inte finns en konkret brottsmisstanke.”

https://advokaternas.se/2023/10/31/h...ottsmisstanke/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in