2025-01-07, 20:10
Medlem
Dan88s avatar
Har en elscooter som jag använt i ett halv år. Igår körde jag den i snöovädret. Direkt efter tog jag in den inomhus, torkade av ladd pluggen (stängd) som är nära marken, sedan satte jag in laddkabeln och elscootern stängde av sig, den brukar aldrig göra så, det gick inte att starta den så länge kabeln var i. Drog ut sladden då jag blev rädd.

Några timmar senare testade jag igen och samma sak inträffade, lät kabeln vara kvar för att se om den laddades, vilket den gjorde, full laddad efter några timmar. Även när laddaren inte är kopplad till vägguttaget så stänger den av sig direkt när jag kopplar den till elscootern.

Frågan är nu, vad är det som hänt? Är den skadad? Är det farligt att ladda batteriet nu? Kan en brand uppstå?
Citera
2025-01-07, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Har en elscooter som jag använt i ett halv år. Igår körde jag den i snöovädret. Direkt efter tog jag in den inomhus, torkade av ladd pluggen (stängd) som är nära marken, sedan satte jag in laddkabeln och elscootern stängde av sig, den brukar aldrig göra så, det gick inte att starta den så länge kabeln var i. Drog ut sladden då jag blev rädd.

Några timmar senare testade jag igen och samma sak inträffade, lät kabeln vara kvar för att se om den laddades, vilket den gjorde, full laddad efter några timmar. Även när laddaren inte är kopplad till vägguttaget så stänger den av sig direkt när jag kopplar den till elscootern.

Frågan är nu, vad är det som hänt? Är den skadad? Är det farligt att ladda batteriet nu? Kan en brand uppstå?

Vad är problemet menar du? Att du inte kan ladda när du kör?

Skulle tro att den alltid varit så men att du märkte det nu när du började noja.
Citera
2025-01-07, 21:37
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki
Vad är problemet menar du? Att du inte kan ladda när du kör?

Skulle tro att den alltid varit så men att du märkte det nu när du började noja.

Den ska inte stänga av sig så fort jag för in laddkabeln.
Citera
2025-01-07, 21:49
Medlem
Citat:
Den ska inte stänga av sig så fort jag för in laddkabeln.

Stänga av, vad betyder det? Att displayen är svart?
Citera
2025-01-07, 21:58
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Stänga av, vad betyder det? Att displayen är svart?

Ja. Scootern stänger av sig helt sekunden jag kopplar in laddkabeln.
Citera
2025-01-07, 21:59
Medlem
På dom scootermodeller jag har sett kretsschema för sitter BMS:en i batteripacket som är separerat från MCUn. Men om det är en svensksåld produkt/(ce-märkt?) tror jag att MCUn måste känna till batteristatus för att kunna ladda ur. Det här skulle iofs kunna ske i batteripacket. Men, förmodligen sitter displayen på samma buss som både mcu och bms. Det leder mina misstankar till ett mjukvarufel. Men att ett mjukvarufel har orsakat av snö/regn för tankarna vidare till ett hjärtfel. Antingen his mig eller hos dig. Antingen har det alltid varit så eller så har jag fel.
Citera
2025-01-07, 22:06
Medlem
Hjärnfel, skulle det stå. det var ett skämt.

Men om det är 6 månader så har du ju garanti.
Citera
2025-01-07, 22:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Hjärnfel, skulle det stå. det var ett skämt.

Men om det är 6 månader så har du ju garanti.

Garantin gäller inte om man använder scootern i regn eller snöväder.
Citera
2025-01-07, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Garantin gäller inte om man använder scootern i regn eller snöväder.

Ah, ok. Du kan ju faktiskt prova lämna in den ändå. Kuden har alltid rätt, som man säger.

Men om vi snackar brandfara så lovar jag att; om du brutit garantin finns det ingen som kommer säga att det är safe.

Personligen skulle jag inte tveka om det funkade. Skaffa en brandvarnare.

Det som brukar orsaka bränder tror jag ofta är kristallisering i battericellerna. Jag tror att det kan finnas lite olika skäl, t ex. Att det varit urladdat för länge.

Kraven idag har jag för mig, säger att det måste krävas två fel för att batterierna ska gå åt helvete. Om du har en standard kina-scooter har dessutom cellerna redan inbyggda säkringar för vissa saker.

Det är jävligt många om och men i min text, men ingen kommer att kunna säga att "det är säkert". Kanske att någon fattar problemet bättre än mig däremot.
Citera
2025-01-07, 22:51
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ah, ok. Du kan ju faktiskt prova lämna in den ändå. Kuden har alltid rätt, som man säger.

Men om vi snackar brandfara så lovar jag att; om du brutit garantin finns det ingen som kommer säga att det är safe.

Personligen skulle jag inte tveka om det funkade. Skaffa en brandvarnare.

Det som brukar orsaka bränder tror jag ofta är kristallisering i battericellerna. Jag tror att det kan finnas lite olika skäl, t ex. Att det varit urladdat för länge.

Kraven idag har jag för mig, säger att det måste krävas två fel för att batterierna ska gå åt helvete. Om du har en standard kina-scooter har dessutom cellerna redan inbyggda säkringar för vissa saker.

Det är jävligt många om och men i min text, men ingen kommer att kunna säga att "det är säkert". Kanske att någon fattar problemet bättre än mig däremot.

En brandvarnare kommer inte hjälpa mycket när man laddar inomhus.

Av de videos jag sett online av brinnande elscottrar så är det en enorm explosion och sedan kraftig brand som är svår att släcka.
Citera
2025-01-07, 22:58
Medlem
Citat:
En brandvarnare kommer inte hjälpa mycket när man laddar inomhus.

Av de videos jag sett online av brinnande elscottrar så är det en enorm explosion och sedan kraftig brand som är svår att släcka.

Nja, en brandvarnare räddar kanske ditt liv om du sover om det tar eld.

Hur det brinner vet du ju, bra att du har koll. Att det exploderar är väl lite att ta i nen det brinner bra och gaserna är dessutom giftiga.

Den kan lika gärna ta eld nu, liksom de tesla-bilar, samsung lurar eller hover boards som brann förr om åren.

Om det vore fel i batteri-packen så skulle förmodligen inte displayen slockna. Men prova lämna in den på garantin.
Citera
Igår, 00:11
Medlem
testa att spreja elektronik spray i laddporten, låt den torka helt och försök ladda den igen.
man ska inte ens kunna starta scootern när man laddar den..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in