• 1
  • 2
2025-01-08, 20:51
Medlem
Black.Panthers avatar
Har jobbat som ordningsvakt på heltid och behov i ca två år. det som slagit mig är att det verkar väldigt svårt att göra karriär som ov. Några få kan bli arbetsledare men resten hoppar mest mellan objekt men de har samma lön och typ samma förutsättningar.

Tycker de flesta yrken verkar ha någon slags karriärstege men ser ingen framtid som ordningsvakt (OV) egentligen.
Citera
2025-01-08, 21:13
Medlem
TurretWithHatchs avatar
OV och väktare opererar på samma fält som polis. Jag hoppas inte detta låter alltför nedsättande, men jag har alltid uppfattat förhållandet väktare/OV - polis som likadant som undersköterska/ssk - läkare.

Så, polis är förmodligen steget över.
Citera
2025-01-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
OV och väktare opererar på samma fält som polis. Jag hoppas inte detta låter alltför nedsättande, men jag har alltid uppfattat förhållandet väktare/OV - polis som likadant som undersköterska/ssk - läkare.

Du blir knappast läkare efter att du varit undersköterska några år och tagit några extrakurser, liksom att du inte blir polis efter några år som ordningsvakt och med lite extrakurser.

I båda fallen handlar det om att skaffa en helt ny karriär. Att man sedan kan ha med sig kunskaper är en annan sak.
Citera
2025-01-08, 21:29
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du blir knappast läkare efter att du varit undersköterska några år och tagit några extrakurser, liksom att du inte blir polis efter några år som ordningsvakt och med lite extrakurser.
Det var inte det som var min poäng.

Jag ville få fram en liknelse om att OV/väktare har snarlika uppgifter som polis, och dessutom har en skyldighet att tillkalla polis när så situationen kräver. Ungefär som undersköterska/ssk har snarlika uppgifter som en läkare och ska tillkalla läkare när situationen kräver detta.
Citera
2025-01-08, 21:30
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:

Men det är ju olika yrken? även folk som jobbar på donken kan ju göra karriär på den restaurang som vanlig anställd med slutdestination som resturangchef eller franschaistagare men just ordningsvakt/väktare har ju väldigt begränsade möjligheter. Skulle vara att börja jobba på en tingsrätt och bli statlig tjänsteman men förutom det och arbetsledare så är det ganska låst.
Citera
2025-01-08, 21:31
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Men det är ju olika yrken? även folk som jobbar på donken kan ju göra karriär på den restaurang som vanlig anställd med slutdestination som resturangchef eller franschaistagare men just ordningsvakt/väktare har ju väldigt begränsade möjligheter. Skulle vara att börja jobba på en tingsrätt och bli statlig tjänsteman men förutom det och arbetsledare så är det ganska låst.
Alla tre yrken jobbar på samma arena - gatan. Där polisen är den som har mest befogenheter. Precis som läkaren har mest befogenheter på sjukhuset.
Citera
2025-01-08, 21:33
Medlem
Citat:
Det var inte det som var min poäng.

Jag ville få fram en liknelse om att OV/väktare har snarlika uppgifter som polis, och dessutom har en skyldighet att tillkalla polis när så situationen kräver. Ungefär som undersköterska/ssk har snarlika uppgifter som en läkare och ska tillkalla läkare när situationen kräver detta.
Okej :-)

Så när du har varit undersköterska ett tag, så blir du läkare?
Citera
2025-01-08, 21:34
Medlem
vakter har potential att få polisiära befogenheter (t-ex har vi en relativt ny lag som gäller just sånt)
sköterskor kan även få tillåtelse att göra sådant som tidigare bara läkare fått göra, handlar om och om. t-ex injioccering av främmande föremål.

sen kan det förekomma att den ena yrket får ta över den andres tidigare ansvarsområde.

t-ex här kan vi se att AUS regeringen ger militären rätt att injiccera gift i sin befolkning: https://www.wa.gov.au/system/files/2...e-No7-2021.pdf

inte för att jag rekommenderar att göra en karriär i det men ändå
Citera
2025-01-08, 21:38
Medlem
Citat:

ja förhållandet är så, bra exempel. Även fast ngn här inte fattade att vi alla vet att man inte blir läkare efter man varit Ssk - syrra
Citera
2025-01-08, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenfiskare
vakter har potential att få polisiära befogenheter (t-ex har vi en relativt ny lag som gäller just sånt)
sköterskor kan även få tillåtelse att göra sådant som tidigare bara läkare fått göra, handlar om och om. t-ex injioccering av främmande föremål.

sen kan det förekomma att den ena yrket får ta över den andres tidigare ansvarsområde.
Det innebär inte att man nästan är polis för att man är ordningsvakt, eller all man nästan är läkare för att man är undersköterska.

Båda dessa yrken kräver egen utbildning.

En karriärstege kan exempelvis ses som läkare, där man först är AT-läkare, sedan ST-läkare, sedan Överläkare etc.

Liknande karriärstege kan man se inom polisen (assistent, kommissarie och jag vet inte vad), och inom militären (olika grader).

Men ordningsvakt är ingen del inom polisutbildning, och undersköterska är ingen del inom läkarutbildningen.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-01-08 kl. 21:43.
Citera
2025-01-08, 21:43
Medlem
Citat:
Det innebär inte att man nästan är polis för att man är ordningsvakt, eller all man nästan är läkare för att man är undersköterska.

Båda dessa yrken kräver egen utbildning.

En karriärstege kan exempelvis ses som läkare, där man först är AT-läkare, sedan ST-läkare, sedan Överläkare etc.
du har rätt. men jag menar att saker kan ändra sig fortare än att priset på guld stiger eller sjunker med en bråkdels procent. rätt som det är så får en sjuksköterska befogenheter som vi tidigare trodde bara läkare hade. och inte omjligen så kan "ordningsvakt" ses som något bättre än "en misslyckad" polis, i folkmun, och lönerna förändras därefter.

fria fantasier från min sida, men himmelen kan faktiskt ramlka ner!
Citera
2025-01-08, 21:45
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Citat:
Men ordningsvakt är ingen del inom polisutbildning, och undersköterska är ingen del inom läkarutbildningen.
Jo, det är det visst. Man får jobba som undersköterska efter ett visst antal terminer som läkarstudent, det kan du själv kolla upp.

Som sagt ingen förutom du som börjat dilla om utbildningar för respektive yrke hit och dit. Men det är ju kanske glädjande för vissa som inte vet skillnaderna. Men stenkoll har du definitivt inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in