• 1
  • 2
2025-01-09, 22:18
Medlem
Planterar 2 citronfrön. Vattnar ganska regelbundet. Efter ca 25-30 dagar har inget växt. Letar då i jorden för att se hur fröna ser ut men de är upplösta. Kan verkligen inte hitta de. Vad har hänt? Bryts de ner så fort?

Edit. Tror jag hittat ett frö. Eller rester av ett frö. Det känns som tort papper. Jävla fröhelvete. Det skulle ju bli ett träd.
Senast redigerad av Malapagos 2025-01-09 kl. 22:37.
Citera
2025-01-09, 22:22
Medlem
F.Hansens avatar
De var antagligen inte så livsdugliga alternativt har du rökt bort dem.
Citera
2025-01-09, 22:22
Medlem
Sn0o0oZs avatar
vilken grovhet var din den sil som du använde till jorden?

du använde ingen?

de två fröna finna kvar i jorden.
Citera
2025-01-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
vilken grovhet var din den sil som du använde till jorden?

du använde ingen?

de två fröna finna kvar i jorden.

Tror jag hittat nått som är ett frö, eller rester av ett frö. Ser tillplattat ut och känns som papper. Har ljusgul färg, eller beige
Citera
2025-01-09, 22:28
Medlem
Sn0o0oZs avatar
citronfrön är lite knepiga att germinera, du får skala och blötlägga nästa försök
Citera
2025-01-09, 22:32
Medlem
Citat:
citronfrön är lite knepiga att germinera, du får skala och blötlägga nästa försök

Jag tror inte det jag hittade var fröt. För har hittat flera andra liknande rester. Jag kan inte hitta fröt. Det verkar ha brutits ner
Citera
2025-01-09, 22:37
Medlem
Citat:

Har nu hittat båda frö. Ett av de, som stod i en separat kruka hade nått som ser ut som en liten början på rot, men inte mer. Vad gick fel? Hur gör jag nästa gång?
Citera
2025-01-09, 22:44
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Har nu hittat båda frö. Ett av de, som stod i en separat kruka hade nått som ser ut som en liten början på rot, men inte mer. Vad gick fel? Hur gör jag nästa gång?
lägg på ett fuktigt papper under ljus, varmt tills det gror.. när det börjar komma ut en grodd lägger du kärnan ytligt i lös jod med grodden (det som kommit ut fröet) uppåt, vattna sparsamt.
Citera
2025-01-09, 22:44
Medlem
Peppermills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Planterar 2 citronfrön. Vattnar ganska regelbundet. Efter ca 25-30 dagar har inget växt. Letar då i jorden för att se hur fröna ser ut men de är upplösta. Kan verkligen inte hitta de. Vad har hänt? Bryts de ner så fort?

Edit. Tror jag hittat ett frö. Eller rester av ett frö. Det känns som tort papper. Jävla fröhelvete. Det skulle ju bli ett träd.

Säger man inte "kärnor" om citrusfrukters frön?

Lite tips:
https://alltommat.expressen.se/artik...-citron-hemma/
Citera
2025-01-09, 22:50
Medlem
KirkLazaruss avatar
Jag planterade från frö för massor av år sedan och som jag minns tog jag ur frön från en citron, sköljde av dom och lät sedan fröna torka ordentligt. Sen planterade jag bara i jord och vattnade och ställde krukan vid ett fönstrer och det växte sig minsann till ett litet träd.

Tror jag använde medelhavsjord.

Försök igen bara, frön från ekologiska citroner kanske fungerar bättre.

Mer kunskap än så har jag inte.
Citera
2025-01-09, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
lägg på ett fuktigt papper under ljus, varmt tills det gror.. när det börjar komma ut en grodd lägger du kärnan ytligt i lös jod med grodden (det som kommit ut fröet) uppåt, vattna sparsamt.
Tack
Citera
2025-01-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus
Jag planterade från frö för massor av år sedan och som jag minns tog jag ur frön från en citron, sköljde av dom och lät sedan fröna torka ordentligt. Sen planterade jag bara i jord och vattnade och ställde krukan vid ett fönstrer och det växte sig minsann till ett litet träd.

Tror jag använde medelhavsjord.

Försök igen bara, frön från ekologiska citroner kanske fungerar bättre.

Mer kunskap än så har jag inte.
Hur ofta måste man vattna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här