Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Det låter underligt om de israelitiska männen skulle ha varit nära inpå eller till och med av dvärgväxt. Gällande Goljat är frågan om lansen och pansaret hade kunnat bäras av någon som var 1,8 meter till 2 meter lång och ändå förbli stridsduglig. Pansaret vägde 5000 siklar vilket de flesta sökträffar säger motsvarar cirka 57kg och det skulle ge lansens spets på 600 siklar en vikt på cirka 6,7kg.
För skojs skull jämförde jag med Gustav Vasa och hans plåtrustning från 1500-talet. Gustav Vasa var cirka 1,8 meter lång och plåtrustningen vägde mellan 20 till 30kg. (
https://sverigeshistoria.se/lektione...asas-rustning/) Wikipedia anger att en medeltida plåtrustning vägde 15 till 25kg. Enbart Goljats pansar ska alltså ha vägt som minst dubbelt så mycket.
Medellängden på folket i området är vetenskapligt fastställt till 150-155 cm efter att man mätt upp på skelett och analyserat mängder av olika data som pekar på att folk inte var längre än så förr i tiden. Inte bara i just det området utan även i andra delar av världen. Det som kan vara intressant i sammanhanget eftersom det finns flera berättelser när de möter resliga (längre människor) så innebär det inte att det var någon som var 2,5 meter utan snarare upplever man det utifrån 1,5 m och möter någon som är 1,80-1,90 m vilket ju är ganska stor skillnad och påverkar berättelser.
Samtidigt gällande Goliat, det finns inget som hindrar att någon blev riktigt stor, kanske drygt två meter lång med rejäla muskler och då är inte 57 kg mycket. Jag har sett de där beräkningarna förut hur mycket Goliats utrustning bedöms att väga utifrån bibliska beskrivningar. Allt är antaganden så inget är spikat exakt. Man kan också anta att redan när berättelsen skapas att man överdriver en liten aning. Så jag anser att Goliat förmodligen var en helt vanlig snubbe som råkade vara 30-50 cm längre än de flesta andra.
Goliat typen återkommer mycket riktigt i många andra och även mer moderna berättelser ända till nutid. Dagligen tack vare bättre hälsa och tillgång till bra mat från början så ser vi själva jättar i vårt vardagsliv, både i film och i riktiga livet. Att möta någon som är över 1,95 när man själv är 1,83 börjar bli vardag. Vi har otroligt många duktiga basketspelare som nästan allihopa är över två meter och upp till 2,25 m och att möta en sådan person när man själv är 1,80 är ganska överväldigande. De känns som jättar.
Därav att jag tror myten om jättar helt enkelt utgår från personer som var runt 30-40 cm längre än berättaren.