Citat:
Ursprungligen postat av
Tandan
Fast du fortsätter som vanligt att bagatellisera självmordet, som att det är som att dricka en kopp kaffe ungefär för att tala med Camus. Är saken verkligen så enkel i ditt synsätt eller spelar du lite ball bara?
Nä. Men jag vet att folk tar sina liv, så det är uppenbarligen fritt fram. Alltså behöver ingen leva. Återigen, det var det som efterfrågades, och det är så det är. Rent krasst så behövs inte mer än en kopp kaffe, om man ser till att det är några andra kemikalier också. Allt annat som är i vägen kommer alltså från sinnet. Fantasi. Det är ingen bagatell för det, men det händer bara inuti huvudet.
Om du även tycker att det ska vara enkelt, eller trevligt, eller allt vad du nu vill ha utöver det du säger, då vet jag att jag inte kan hjälpa dig, eftersom allt sånt är individuellt, och kan bara hanteras på den nivån.
Mitt tips är att man tar itu med sina rädslor och farhågor och andra spöken som jagar oss. Tar man tag i det som står i vägen så är det fritt fram att göra det man vill, men mest troligt kommer det man vill göra att förändras till det bättre också, men kanske inte. Resultatet är inte nåt jag behöver oroa mig för, men det löser problemet på ett eller annat sätt. Vare sig folk vill göra det eller inte är inte heller mitt problem, bara deras.
Det är lite det som allt landar på i slutändan. Visst, vissa saker är svåra, och då kan man göra några olika saker. Klaga och vänta på en räddare i nöden (väntans tider är en dyster och mörk vinter i längden). Stålsätta sig och sträva. Eller välja ett annat mål. Det är dom valen som finns. Vare sig resten av världen är emot en eller inte är inte speciellt relevant. Vare sig världen är skit eller inte, att saker är orättvisa, allt sånt är saker man kan upptäcka och påpeka men inte styra.
Så är det. Gilla det, eller inte. Det är bara sig själv man har ansvar för i vilket fall, ingen annan. Detsamma gäller alla andra. Vill man bära mer ansvar, gott och väl, men det är ingenting man kan kräva.