Citat:
Ursprungligen postat av
rotadent
Jag åkte till Jula och köpte en i dag:
https://www.jula.se/catalog/el-och-b...r/glob-240200/
Den passade dock inte utan gängan var större, jag var slapp och mätte inte eftersom konsensus verkade vara att gängan var standard.
Finns det någon större diameter som också är vanlig? Som sagt är det ett hus byggt tidigt 80-tal om det hjälper. Det går så klart att fråga förvaltare/fastighetsskötare som lär veta, antar att det är samma i mitt förråd som i källare etc.
det fetade....IFÖ verken tillverkade en porslins sockel för takmontage vars gänga var 99 mm och opal kupans omkrets var 200 , är inte vanlig! jag har bara sett denna modell 1 ggr i mitt yrke och om jag inte minns fel var det i en större samlingslokal från 1950 talet
Annars är ju gänga 84.5 med opal glob 150 mm omkrets den vanligast förekommande i badrum, ytterbelysning, källare från tidsperioden 1970 och tidigare.
1980 talet ? Har inget minne av att det satt sådana i den tidsperiodens fastigheter dom vi hade hand om var "modernare" armatur med tex LE (lågenergi lysrör) som hade formen av ....ja en kringla ligger väl närmaste tillhands beskriva det som.