• 1
  • 2
Idag, 10:32
Medlem
svensson1970s avatar
Hej!

Om jag har skrivit ett PM på 10 sidor för en universitetskurs, kan jag köra chatGTP för att rätta svenskan?

Och om jag gör det syns det på "urkund" (när min universitetslärare ska rätta PM:et) att jag har tagit hjälp av chatGTP?
Citera
Idag, 11:36
Medlem
kalkryggars avatar
Du kan be ChatGPT att markera grammatiska fel, stavfel och meningsbyggnadsfel. Men skriv att du inte vill ha rättning utan bara att den markerar dessa fel. Ta sida för sida och inte hela texten med en gång. När du då får tillbaka ett svar från ChatGPT så rättar du själv och där du inte förstår så får du helt enkelt plugga på. Jag antar att du vill lära dig och inte fuska dig igenom eftersom du läser på universitetet.

Att låta ChatGPT skriva rättningen åt dig kommer fram eftersom alla universitet idag kör texterna genom AI som känner av om det är skrivet av en AI eller inte.

Du bör således använda ChatGPT som feedback och sen går du igenom själv. Ibland så kan du se att AI inte ger dig relevant feedback. Det kan också vara så att du har ett sätt att formulera dig på som bryts av när en AI blandar sig i texten och gör det tydligt för läraren som inte ens behöver köra din text genom AI för att se att det här inte är du.
Citera
Idag, 14:32
Medlem
svensson1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du kan be ChatGPT att markera grammatiska fel, stavfel och meningsbyggnadsfel. Men skriv att du inte vill ha rättning utan bara att den markerar dessa fel. Ta sida för sida och inte hela texten med en gång. När du då får tillbaka ett svar från ChatGPT så rättar du själv och där du inte förstår så får du helt enkelt plugga på. Jag antar att du vill lära dig och inte fuska dig igenom eftersom du läser på universitetet.

Att låta ChatGPT skriva rättningen åt dig kommer fram eftersom alla universitet idag kör texterna genom AI som känner av om det är skrivet av en AI eller inte.

Du bör således använda ChatGPT som feedback och sen går du igenom själv. Ibland så kan du se att AI inte ger dig relevant feedback. Det kan också vara så att du har ett sätt att formulera dig på som bryts av när en AI blandar sig i texten och gör det tydligt för läraren som inte ens behöver köra din text genom AI för att se att det här inte är du.

tack för svar, men när jag testar detta på ChatGTP, så rättar den istället.
Den gör inte som jag säger!
Citera
Idag, 14:32
Medlem
Vänligen upplyser jag dig att man skriver en PM och inte ett PM. En förkortning av promemoria som skrivs med den obestämda formen "en".
Citera
Idag, 15:28
Medlem
Svartskäggs avatar
När jag ger ChatGPT en text och frågar om den har förlag på bättre formuleringar brukar den skriva om alltihop på ett sätt som ser helt annorlunda ut mot hur jag själv skriver. Kan man få den att härma ens eget sätt att skriva? Det vore användbart.
Citera
Idag, 15:32
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
tack för svar, men när jag testar detta på ChatGTP, så rättar den istället.
Den gör inte som jag säger!

Hur skriver du prompten?
Citera
Idag, 15:40
Medlem
svensson1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Hur skriver du prompten?
"Kan du markera de grammatiska felen i denna text: x"
Citera
Idag, 16:06
Medlem
Stroganovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tabernakel
Vänligen upplyser jag dig att man skriver en PM och inte ett PM. En förkortning av promemoria som skrivs med den obestämda formen "en".

Har du ingen känsla för språk? "En PM" låter förjävligt. Det är inte otänkbart att ett ord får ett annat genus när det förkortas. Se t.ex. ett förundersökningsprotokoll som blir en FUP. I frågan gällande ett eller en pm hänvisar jag dig till Isof.
Citera
Idag, 16:28
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Hej!

Om jag har skrivit ett PM på 10 sidor för en universitetskurs, kan jag köra chatGTP för att rätta svenskan?

Och om jag gör det syns det på "urkund" (när min universitetslärare ska rätta PM:et) att jag har tagit hjälp av chatGTP?
Gör du detta för att lära dig eller för att fuska?
Citera
Idag, 16:34
Medlem
Citat:

Om du läser SAOL så ser du där att man kan skriva pm:et, pm:en, PM:et eller PM:en. Så det finns hela fyra alternativa skrivsätt, och ett femte om man räknar med att skriva ut det som "promemoria".

https://svenska.se/tre/?sok=pm&pz=1
Citera
Idag, 17:01
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
SAOL godkänner båda, https://svenska.se/saol/?id=2287320&pz=5

Wiki håller med, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Promemoria

Att ’pro memoria’ är reale (eller ’utrum’ som det numera heter) är nog alla överens om, men förkortningar blir vanligen neutrum, därav blir ett PM vanligt, och korrekt.

Hyoerkorrektion är också ett språkfel, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hyperkorrektion
Citera
Idag, 17:08
Medlem
Skriv i din prompt
Citat:
Check grammar, do not change wording. "<Svensk text>"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto