Citat:
Jag menar nog att det går bättre att applicera på dig. Nu känner jag förstås till både bibeln och citatet, så det är inget nytt. Jag tror att vänstern och högern försöker påtala varandras hyckleri för att slippa se sitt eget.
Som jag ser det borde båda sopa framför egen dörr och sluta att hyckla.
Är inte ett spår religiös men visst bjuder bibeln på visdom.
"Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? Hur kan du säga till din broder: Broder, låt mig ta bort flisan ur ditt öga, när du inte ser bjälken i ditt eget öga? Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta bort flisan ur din broders öga."
Eller varför inte:
"Bjälken i vårt eget öga gör vår blick oklar och vår syn svag, bjälken skymmer ljuset och får oss att utan självinsikt famla i blindo."
Som jag ser det borde båda sopa framför egen dörr och sluta att hyckla.
Är inte ett spår religiös men visst bjuder bibeln på visdom.
"Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? Hur kan du säga till din broder: Broder, låt mig ta bort flisan ur ditt öga, när du inte ser bjälken i ditt eget öga? Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta bort flisan ur din broders öga."
Eller varför inte:
"Bjälken i vårt eget öga gör vår blick oklar och vår syn svag, bjälken skymmer ljuset och får oss att utan självinsikt famla i blindo."
Problemet blir då om du hela tiden undviker att diskutera själva sakfrågan. För egentligen handlar det om man har rätt att tvinga på andra det de inte vill ha, som det här eller en målning av en kvinna som särar benen och visar fittan som i Göteborg.
Så om du menar att man inte har rätt att tvinga på Rinkebyborna ett sådant här monument. Vilket jag anser att man inte bör. Då bör man inte heller att försöka tvinga på andra människor vissa åsikter om HBQT, som jag nog menar att man gör. Vi kan ta att en dragqueen som kallar sig skamlös vinhora, läser sagor för barn. Eller att svenskar som inte gillar bögar blir kallade homofober, men samtidigt vågar man inte göra det mot andra grupper, som definitivt hatar dem. Man gör skillnad på folk. Så under det här finns en djupare fråga som man kanske borde diskutera. Har man rätt att tvinga på människor ideologiska åsikter och ska inte alla bedömas likadant, om man anser att man står upp för allas rättigheter?
Vad anser du i frågan?