• 1
  • 2
Igår, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det blir ju så om saker inte fungerar. Alternativet är ju att ingen vanlig person vågar gå ner i källaren.
Visst hyresbolaget kan ha vakter som patrullerar men vem ska betala det?
Ett annat alternativ är ju att ta bort alla allmänna utrymmen förutom trapphuset så får folk lösa det själva.
Tror tyvärr det är det enda som biter på vissa.

Det här vansinniga beslut gäller inte endast ett hyreshus utan HELA SOLLENTUNA, hela SollentunaHems bestånd!

Alla som t.ex. inte kan komma åt sina cyklar bör åka taxi och kräva SollentunaHem på ersättning.

Intressant att det redan nu ställs både cyklar och barnvagnar i trappuppgången trots att det strider mot brandsäkerheten.
Undrar vad Brandförsvaret skulle tycka om det? I händelse av brand blir detta ett hinder för folk att ta sig ut, likaså de avstängda extra utgångarna via cykelgarage och källarutgångarna.

En annan sak, det var inga problem i de husen som mina bekanta bor i, men SollentunaHem godtyckligt inför blockering.

Ja, definitivt borde man vägra betala full hyra, i och med att folk är utelåsta från bl.a. förråd/vind/cykelgarage.

Och de som har skapat alla dessa problem är alla de landsförrädare som suttit i Riksdagen de senaste 25-30 åren, där har vi alla de som är direkt skyldiga. Inte bara Riksdagen utan alla värdelösa korrupta Regeringar, inte minst nu med tuffe-uffe. De alla borde ställas inför rätta för allt elände som vi beskådar nu.

Och var så säkra, detta vi upplever nu kommer att vara en vardag i alla fina områden om 15 år, men då är det för sent för de som bor där, då kan inte de som inte står upp för sina rättigheter att göra något.
Citera
Igår, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Systemet med brickor har uppenbarligen missbrukats varför din hyresvärd infört begränsningar. Var tacksam för att du har en hyresvärd som bryr sig om säkerhet. Vill du klaga så ta det med dina grannar, någon eller några av dem har orsakat detta.

Om man är orolig över säkerheten så varför har man inte ökat säkerheten då?
Att hindra sina betalande hyresgäster att komma åt sin egendom är inte att höja säkerheten. Det är egenmäktigt förfarande och kontraktsbrott.
Citera
Igår, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Om man är orolig över säkerheten så varför har man inte ökat säkerheten då?
Att hindra sina betalande hyresgäster att komma åt sin egendom är inte att höja säkerheten. Det är egenmäktigt förfarande och kontraktsbrott.

Precis så! Om en hyresgäst kan göra så här, vad blir nästa steg då? Att inte få lämna huset innan 8.00 och måste komma in innan 17.00 eftersom brickan spärras mellan 17.00 och 8.00 ?

Om folk finner sig i detta som införs nu då ska man sätta hårt åt hela samhället och inskränka i allas frihet, begränsa bilkörande, att vistas utomhus mellan 17.00 och 8.00, se till att ens bankkort inte går att använda vissa tider på dygnet, etc. Folk som är lama och indoktrinerade förtjänar det!
Citera
Igår, 20:25
Medlem
OldFashioneds avatar
Låter som en helt vansinnig lösning om tiderna är som du påstår. Det är bara att skriva och fråga hur man har tänkt egentligen. Handpåläggningen när varje begäran om tillträde ska granskas kommer bli ohanterlig.
Citera
Igår, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Låter som en helt vansinnig lösning om tiderna är som du påstår. Det är bara att skriva och fråga hur man har tänkt egentligen. Handpåläggningen när varje begäran om tillträde ska granskas kommer bli ohanterlig.

Både cykelrum och vind/förråd är helt spärrade nu när det är helg, det gick inte komma in i varken cykelgaraget eller barnvagnsrummet, inte heller in på vinden. Så, nu när det är helg då är det helt avstängt.

Om vi nte säger ifrån nu så får vi skylla oss själva när nya inskränkningar kommer. Och det lär komma, bara att vänta. Kanske att vi inte ska kunna handla mat på helgerna, eller att inte lämna våra bostäder på kvällar och helger.

Det komemr att drabba alla i samjället, inte bara hyreshusen.

Helt osannolikt vad SollentunaHem har infört. Någon chef på SollentunaHem måste ha läst 1984 och blivit riktigt inspirerad. Skulle gissa att det är en Moderatväljare och kanske t.o.m. en politiker som fått sin position politiskt tillsatt.

Sverige är det moderna Sovjet.
Citera
Igår, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prasicoid
SollentunaHem i Sollentuna har nu infört blockad utan förvarning av allmäna utrymmen till alla sina hyresgäster, inget tillträde till förråd/vind/cykelrum vardagar efter kl 17 och hela helger. Andra utrymmen är också avstängda.
Allt sådant är låst i vanliga fall ändå men hyresgästerna har access via sina egna personliga RFID-brickor. Den möjligheten är fr.o.m. nu blockerad för hyresgästerna också som inte kan komma in till sitt förråd eller till sina cyklar i cykelrummet.

SollentunaHem införde ändringen UTAN att i förväg informera sina hyresgäster! Anledningen anges vara säkerhet dvs att icke behöriga inte ska vistas i huset. Men det är ju därför man har individuella RFID-brickor, för att just bara behöriga ska kunna komma in till sina förråd eller komma åt sin cykel. Hur kan folk ens åka till jobbet nu när cykeln är låst? Många cyklar istället för att slänga bort 1060 kr på ett SL kort.

1) Är detta ens lagligt att begräsa tillträde åt hyresgästerna? Utan ens förvarning?

2) Vad kan man göra åt den solklara inskränkningen på hyresgästernas rättigheter att ha tillträde till sina personliga saker?

3) Ansvariga måste straffas, den som fattade beslutet borde få gå på dagen. Men sådana tjänster är väl politiskt tillsatta som allt annat i kommunen där politik-oligarkerna styr med järnhand.
Hur ska man se till att ansvariga inte kommer undan? VDn är väl ytterst ansvarig så den personen borde avsättas också!
Hyresvärden måste lära sig att bete sig civiliserat, veta hut, att de inte kan göra vad som helst, hyreshusen är inte Auschwitz-Birkenau koncentrationskamp. SollentunaHem borde få böta så det svider ordentligt!

4) Hyresgästerna borde få ekonomisk ersättning.

5) Vem ska man klaga till? Skriva till Hyresnämnden?

6) Vad mer kan man göra för att de ansvariga ska straffas och få konsekvenser av sina minst sagt översittar-Sovjet-fasoner?

Tacksam för alla goda råd och hjälp!

P.S. Där ser man en tydlig negativ sida av att ha ett digitalt samhälle! När makteliten ogillar oss vanliga människor då spärrar de ens digital-ID, bankkort, access-bricka, etc och då står man där utan sina saker, utelåst från sitt hem, utan att kunna köpa mat, hungrig ute i kylan.

Tack till er alla för all hjälp och goda råd!

Skälet kan vara att kriminella använder utrymmena till brottslighet. Tråkigt utveckling och det går ut över alla andra. Hör av dig till de som är ansvariga. Kanske har de en mycket bra förklaring. Nästa fråga är om du vill dyka upp bland dessa?
Citera
Igår, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Skälet kan vara att kriminella använder utrymmena till brottslighet. Tråkigt utveckling och det går ut över alla andra. Hör av dig till de som är ansvariga. Kanske har de en mycket bra förklaring. Nästa fråga är om du vill dyka upp bland dessa?

Nej vännen min, jag har aldrig gjort något olagligt i hela mitt liv, har aldrig varit arbetslös heller, aldrig gått på soc eller A-kassa, jobbat hela mitt liv och sponsrat de värdelösa politiker som fördärvar Sverige, jag sköter mig, gör rätt för mig och betalar för mig. Men, nu har jag fått nog av både Sollentuna och Sverige, det här var droppen.
Citera
Igår, 21:13
Medlem
Citat:
Nej vännen min, jag har aldrig gjort något olagligt i hela mitt liv, har aldrig varit arbetslös heller, aldrig gått på soc eller A-kassa, jobbat hela mitt liv och sponsrat de värdelösa politiker som fördärvar Sverige, jag sköter mig, gör rätt för mig och betalar för mig. Men, nu har jag fått nog av både Sollentuna och Sverige, det här var droppen.
Men att ANDRA med tillgång är kriminella. Inte du.
Citera
Igår, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Men att ANDRA med tillgång är kriminella. Inte du.

Inte i det här huset. Men, SollentunaHem gör denna begränsning i sina samtliga hus i HELA SOLLENTUNA så det eländet som våra förbanande korrupta och okompetenta politiker har ställt till mig nu drabbar oss vanliga människor!
Vi vanliga ska vägra drabbas! Vår frihet ska inte inskränkas! SollentunaHem bryter med all sannolikhet regler och lagar, detta är kontraktsbrott, myndighetsutövning, gravt övertramp.
Det värsta är att detta inte är det sista som har införts, och bara Gud vet vilket är nästa steg. Säger man inte ifrån nu så kommer hela samhället att lida inom kort. Detta är en principsak också, detta borde alla tycka är angeläget och alla borde säga ifrån!
SollentunaHem, politiker etc måste lösa problemen UTAN att det drabbar oss vanliga skötsamma medborgare, punkt slut.
Citera
Igår, 21:33
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Hade sovit gott om jag vetat att ingen kommer in i källaren på kvällen och natten.
Har svårt att förstå varför det ska vara tillgängligt 24/7.
Är ju samma med tvättstuga i oroliga områden. Du kommer inte in om du inte bokat en tid.
Sen om det inte passar kan man ju flytta?

Många som bor trångt med många syskon brukar använda dess för att umgås med polare och liknande istället för att tvätta.
Citera
Igår, 21:50
Medlem
Citat:
Inte i det här huset. Men, SollentunaHem gör denna begränsning i sina samtliga hus i HELA SOLLENTUNA så det eländet som våra förbanande korrupta och okompetenta politiker har ställt till mig nu drabbar oss vanliga människor!
Vi vanliga ska vägra drabbas! Vår frihet ska inte inskränkas! SollentunaHem bryter med all sannolikhet regler och lagar, detta är kontraktsbrott, myndighetsutövning, gravt övertramp.
Det värsta är att detta inte är det sista som har införts, och bara Gud vet vilket är nästa steg. Säger man inte ifrån nu så kommer hela samhället att lida inom kort. Detta är en principsak också, detta borde alla tycka är angeläget och alla borde säga ifrån!
SollentunaHem, politiker etc måste lösa problemen UTAN att det drabbar oss vanliga skötsamma medborgare, punkt slut.
Eh, du kan gå till huvudkontoret och berätta att du ör en ok snubbe och få tillgång till det du behöver, det såg du väl?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in