2025-01-19, 15:22
Medlem
Kanonklass avatar
Hej. Igår tog sig en man för sig på bröstet mitt framför mig när han klev av bussen, och jag såg skräcken i ögonen på honom, sekunder senare var han medvetslös mitt framför mig på en centralstation. Påbörjade HLR omedelbart, och ja riktig HLR , inte fega ur... utan körde som man ska. Andningen var bara gurgel och ögonen bak i huvudet. Åldern uppskattar jag till 65-70. Hans fru stod paralyserad framför mig.

Blev efter c.a 1 minut HLR ner slängd i marken samt handklovad utav ordningsvakterna, dom fortsatte inte HLR, jag bad dom fortsätta eftersom jag fick igång hjärtat på min vän när hans lade av för c.a 2 år sedan och man ska alltid fortsätta. Det kom Akutläkare samt 2 ambulanser samt 5-7 polisbilar.

Jag vill gärna veta hur han mår. Vet att det är sekretess. Men det hände mitt framför från ingenstans.

Är det möjligt att få ett Ja/Nej från närmaste sjukhus där jag förmodar att han hamnat? Pratade med akuten, gav mig starka vibbar att han avled. Pratade med intensiven och dom fick inte in någon vid den tidpunkten detta hände.

Jätte luddigt.
Citera
2025-01-19, 18:34
Medlem
Kallvattenberedares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonklas
Blev efter c.a 1 minut HLR ner slängd i marken samt handklovad utav ordningsvakterna, dom fortsatte inte HLR
Konstigt, minst sagt. Fick du veta hur dom tänkte där? Ingår HLR i ordningsvakternas utbildning? Hoppas personen överlevde.
Citera
2025-01-19, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonklas
Hej. Igår tog sig en man för sig på bröstet mitt framför mig när han klev av bussen, och jag såg skräcken i ögonen på honom, sekunder senare var han medvetslös mitt framför mig på en centralstation. Påbörjade HLR omedelbart, och ja riktig HLR , inte fega ur... utan körde som man ska. Andningen var bara gurgel och ögonen bak i huvudet. Åldern uppskattar jag till 65-70. Hans fru stod paralyserad framför mig.

Blev efter c.a 1 minut HLR ner slängd i marken samt handklovad utav ordningsvakterna, dom fortsatte inte HLR, jag bad dom fortsätta eftersom jag fick igång hjärtat på min vän när hans lade av för c.a 2 år sedan och man ska alltid fortsätta. Det kom Akutläkare samt 2 ambulanser samt 5-7 polisbilar.

Jag vill gärna veta hur han mår. Vet att det är sekretess. Men det hände mitt framför från ingenstans.

Är det möjligt att få ett Ja/Nej från närmaste sjukhus där jag förmodar att han hamnat? Pratade med akuten, gav mig starka vibbar att han avled. Pratade med intensiven och dom fick inte in någon vid den tidpunkten detta hände.

Jätte luddigt.
Jag tror att det är sekretess. Jag beklagar din upplevelse men du handlade väl.
Citera
2025-01-19, 19:20
Medlem
Bbobis avatar
Surt att du råkade ut för ordningsvakter på power-trip.

Under HLR om någon får panik och blandar sig i har man all rätt i världen att slå dom på käften eller vad som krävs för att skydda den medvetslösa men om ordningsvakterna inte ens tog över HLR förstår jag inte hur dom resonerade eller vad syftet med det var.

Dom är en fara för personer i sin omgivning så jag hoppas du kontaktar bolaget dom jobbar för.
Citera
2025-01-19, 20:03
Medlem
Timoteuss avatar
Heder och ära åt dig som gjorde ditt yttersta för en medmänniska!

Som redan sagts: hör av dig till vaktbolaget och berätta om vad som hände. Skriv att du förväntar dig att få veta hur bolaget åtgärdade saken, både ditt fängslande och det faktum att de inte gav HLR själva.
Citera
2025-01-20, 12:23
Medlem
Kanonklass avatar
Vill bara veta om karln överlevde eller inte. Får se om någon hör av sig i veckan. Annars kontaktar jag förmodligen bolaget eller Jernhusen som äger centralstationen och kanske kan spara övervakningsfilmen längre än vad dom brukar göra.

Om någon ställer frågor kan man låta filmen talar för sig.

Tack för svar. Mvh
Citera
2025-01-21, 06:18
Medlem
SysterMorbids avatar
Kramp?

Andades han är det ju ingen riktig indikation för HLR men som du säger ska man aldrig tveka utan påbörja HLR om man är osäker.

Vilka idioter till ordningsvakter att handklova dig.. bad de dig avbryta eller något sånt innan de handfängslade dig?

Nej det är sekretess, så ingen ide att du ringer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in