Citat:
Ursprungligen postat av
Bortkastatkonto
Man verkar kunna dra många paralleller till tipsen i tråden om investment banking och liknande. Utifrån vad du skriver framstår det som att de som är sugna på UD ska ha en plan redan från att de ansöker till sin utbildning. Skulle du säga att de som lyckas komma in på UD hade det som mål redan innan utbildningen och arbetade metodiskt efter det?
Det är en möjlighet men jag tror ännu mer på att många har förberett sig redan tidigare. Det finns en ganska tydlig "inavel" inom utrikesförvaltningen. Många som blir antagna är barn till diplomater, internationella affärsmän eller har av andra skäl haft särskilda förutsättningar. Man har bott i olika länder som barn, pratar olika språk, har gått i internationella privatskolor och så vidare. Detta gäller förstås inte precis alla men om man saknar denna typ av bakgrund har man en tydlig uppförsbacke. De saker man måste jobba hårt för att uppnå har andra fått mer eller mindre gratis. Notera att jag inte enbart pratar om UD:s diplomatprogram nu utan om utrikesförvaltningen och den internationella sektorn i stort.
Det finns betydligt fler vägar till ett jobb inom utrikesförvaltningen än specifikt bara UD:s diplomatprogram. Man kan förstås hävda att det är "bäst" men jag vet inte om jag skulle skriva under på det. Möjligheten att få rollen som ambassadör kan ju uppfattas som attraktiv men det är en väldigt speciell roll. För många skulle sannolikt möjligheten att bo utomlands och ha ett mer vanligt liv, utan överdrivet tungt ansvar, framstå som mer attraktivt. Även inom privat sektor finns en hel del utlandstjänster. Ofta är det dock tjänster på senior nivå som dels kräver lång erfarenhet för att få dels är ganska krävande. Det är inte så att du i alla lägen kan ha en aktiv fritid i landet utan jobbet står hela tiden i fokus.
Att söka till något av UD:s andra program eller till någon av de andra internationella myndigheterna är de vägar som är aktuella för att få mer vanliga utlandstjänster på ambassader. Det finns både chefs- och handläggartjänster. I de flesta fall består alltså personalen på en svensk ambassad av en ambassadör, utsända från UD, utsända från andra myndigheter och lokalanställd personal. Vissa tjänster som lokalanställda är reserverade för svenskar och att ta en sådan tjänst kan vara en möjlig väg att stärka sina möjligheter att bli antagen till diplomatprogrammet.