2025-01-21, 04:10
Medlem
Nordkoreanerna stiger mot ytan och mot ljuset i motsats till de flesta andra lnder, speciellt de i Europa som domineras av ldre damer och svaga mn. Det tar sin tid, men riktningen r klar nu - ntligen!
Citera
2025-02-15, 12:48
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Tillts smartphones i nord Korea

Jepp en tio r gammal kinesisk lgspec telefon med egen firmware.

https://en.wikipedia.org/wiki/Arirang_(smartphone)
Citera
2025-02-15, 18:32
Medlem
Studsbolls avatar
Jo, en stenhrd diktatur. Men har de problem med skjutningar och sprngningar? Invandrare som gr kaos? Islamistdd? Terror?
Citera
2025-02-19, 08:32
Avstngd
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Nordkoreanerna stiger mot ytan och mot ljuset i motsats till de flesta andra lnder, speciellt de i Europa som domineras av ldre damer och svaga mn. Det tar sin tid, men riktningen r klar nu - ntligen!

Nu skojar du nog allt lite. Tror inte folket i Nordkorea tycker s. Stndig svllt, frtryck, oro ver att bli fngslade bara fr att ngon familjemedlem har gjort ngot "olagligt". Verkligen ett trevligt land?
Citera
2025-02-19, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jo, en stenhrd diktatur. Men har de problem med skjutningar och sprngningar? Invandrare som gr kaos? Islamistdd? Terror?

Testa och lev p soc.bidrag i ngra r, s kommer du f en liten inblick i hur det r i Nordkorea. Vill du f det n mer realistiskt, s lgger du till att du mste jobba fulltid fr att f ditt soc.bidrag, som delvis betalas ut i matkuponger, delvis som boende, samt obligatorisk utbildning.
Jag och vnner har varit dr ngra gnger. Ingen av oss ser att det blivit bttre, utan snarare tvrtom. Grymt generaliserat gr det ingen skillnad om styrande eller religisa idioter skrmmer en.
Citera
2025-02-22, 22:48
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Har sett ngra filmer p ntet om den "Stora ledaren" och undrar nu varfr alla som str bredvid honom alltid skriver ner saker i sina exakt likadana sm anteckningsbcker.
Ngon som vet varfr detta alltid pgr nr snubben str och pratar oavsett om det handlar om vrldens bsta ggfabrik eller ett hl i gatan.
Vad r det dom antecknar?
Citera
2025-02-23, 17:12
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Har sett ngra filmer p ntet om den "Stora ledaren" och undrar nu varfr alla som str bredvid honom alltid skriver ner saker i sina exakt likadana sm anteckningsbcker.
Ngon som vet varfr detta alltid pgr nr snubben str och pratar oavsett om det handlar om vrldens bsta ggfabrik eller ett hl i gatan.
Vad r det dom antecknar?

Allt misstnker jag.
Jag spekulerar bara hejvilt hr s...men jag tror det r lite som applder i Stalins Sovjet. Ingen kunde sluta appldera fr var man frst var man minst lojal och misstnkliggjordes omedelbart. Tillslut installerade man en ringklocka i duman som signalerade att det skulle slutas applderas ty annars fortsatte det i evighet. Ingen vgade sluta visa sin enorma uppskattning fr den brilljans gode Josef framfrde...om s n han bara harklade sig.

De MSTE helt enkelt visa att de hela tiden lyssnar p hans ondliga visdom. Slutar de appldera (anteckna) ses det som brist p respekt/illojalitet och d ligger man genast risigt till. Allt den stora ledaren sger mste antecknas och begrundas, genomfrast p PUNKT OCH PRICKA. Sdan visdom fr inte g frlorad. Man antecknar fr annars blir det nackskott.
Citera
2025-02-23, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Tillts smartphones i nord Korea
Troligen har dom ngot gammalt radioaccessnt som ngon operatr i Kina/Ryssland skrotat. Dom har inte rd med sdant. Och tckningen lr bara var i centrala delarna av storstder. Och nallar har bara nomenklaturans toppskickt.

Vi talar om ett land som ligger p samma levnadsstandard som Sverige hade i brjan p 1800-talet.
Citera
2025-02-23, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Allt misstnker jag.
Jag spekulerar bara hejvilt hr s...men jag tror det r lite som applder i Stalins Sovjet. Ingen kunde sluta appldera fr var man frst var man minst lojal och misstnkliggjordes omedelbart. Tillslut installerade man en ringklocka i duman som signalerade att det skulle slutas applderas ty annars fortsatte det i evighet. Ingen vgade sluta visa sin enorma uppskattning fr den brilljans gode Josef framfrde...om s n han bara harklade sig.

De MSTE helt enkelt visa att de hela tiden lyssnar p hans ondliga visdom. Slutar de appldera (anteckna) ses det som brist p respekt/illojalitet och d ligger man genast risigt till. Allt den stora ledaren sger mste antecknas och begrundas, genomfrast p PUNKT OCH PRICKA. Sdan visdom fr inte g frlorad. Man antecknar fr annars blir det nackskott.

Bra svar, genom att flitigt anteckna str det utom all tvivel att de lyssnar. Nrsomhelst s kan ju ngon annan vilja se anteckningarna och drfr vgar ingen fuska eller ltsas. Ej heller vara kritisk.
Citera
2025-04-14, 17:47
Medlem
lunarluddes avatar
Sg igr The Mole-Undercover in Nordkorea som var riktigt bra och rekommenderar er att se den, ngon som vet ngon annan bra dokumentr som handlar om Nordkorea?

Sverige sknker massor av pengar(bistnd) till Nordkorea, vi sknker mer n dom flesta lnder till herr Kim. nd rtt sjukt nr man tnker efter.
Senast redigerad av lunarludde 2025-04-14 kl. 18:11.
Citera
2025-04-14, 18:12
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Vi talar om ett land som ligger p samma levnadsstandard som Sverige hade i brjan p 1800-talet.
P landsbygden r det nog s, men knappast i Pyongyang dr de privilegierade bor.
Citera
2025-04-21, 21:56
Medlem
Citat:
Jo, en stenhrd diktatur.
Ja, och mnga hr i forumet uppskattar sdant. Man gillar en stark ledare man underkastar sig och s har man en kollektiv vi-knsla.

Att man knappt har mat fr dagen r ju en mindre detalj.

Dock kan jag nog tnka mig att mnga av dessa skulle reagera som kirunasvenskarna gjorde nr dom fick uppleva hur fint det var i Sovjet, dr man slapp profitjgare och alla arbetade fr det gemensamma.

Citat:
Men har de problem med skjutningar och sprngningar?
Nja dom har inte riktigt rd med sdant. Du blir torterad med mer primitiva metoder.

Citat:
Invandrare som gr kaos?
Nej, nej. Det r infdda som plgar dig och din familj.

Citat:
Islamistdd?
Nej, nej. Det r dd i den store infdde ledarens namn.

Citat:
Terror?
Ja, s blir det ju nr du inte underkastar dig till 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in