• 1
  • 2
Igår, 12:51
Medlem
Jag skrev bort mig från adressen jag bodde på när jag åkte in i fängelset (och gör sista delen nu på utsluss) men alla nekar pga ”ej folkbokförd” än fast lagen säger annat.

Tanken är att jag ska flytta till Norge / Danmark när jag är klar, och har ingen adress att skriva mig på.

Vad i helvete ska jag göra?
Citera
Igår, 12:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulattletarn
Jag skrev bort mig från adressen jag bodde på när jag åkte in i fängelset (och gör sista delen nu på utsluss) men alla nekar pga ”ej folkbokförd” än fast lagen säger annat.

Tanken är att jag ska flytta till Norge / Danmark när jag är klar, och har ingen adress att skriva mig på.

Vad i helvete ska jag göra?

Du skall kontakta skatteverket i den kommun du tidigare bodde i och be att få bli folkbokförd i kommunen vilket du har rätt till under en fängelsevistelse. Sen använda en poste restante-adress i kommunen.

Är det omöjligt att få konto så får du dirigera ev bidrag etc till ditt skattekonto för dit går alltid att skicka pengar och begära utbetalning från.
Citera
Igår, 13:06
Medlem
Du kan väl skriva dig på adressen där du har utsluss?
Citera
Igår, 14:04
Medlem
runkstrumpas avatar
Skaffa särskild postadress.
Funkar på swedbank.
Du kan be att få hämta ut ditt bankkort på ett bankkontor
Citera
Igår, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runkstrumpa
Skaffa särskild postadress.
Funkar på swedbank.
Du kan be att få hämta ut ditt bankkort på ett bankkontor

Okej via Skatteverket?
Citera
Igår, 14:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Du får väl helvete skriva dig på en adress i Sverige då. Vad är jävla problemet? Ska man lotsa dig till detta enkla. Bara för du är kriminell behöver inte innebära att du är du i huvudet.
Citera
Igår, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du får väl helvete skriva dig på en adress i Sverige då. Vad är jävla problemet? Ska man lotsa dig till detta enkla. Bara för du är kriminell behöver inte innebära att du är du i huvudet.

Som sagt kanske INTE vill skriva mig hos nån i familjen, sen är det inte ”bara” skriva sig hos nån man känner.
Citera
Igår, 15:22
Medlem
Farbaute666s avatar
Läs här:
https://www.boupplysningen.se/boende/folkbokforing

F-n, släpper de fortfarande ut folk från fängelse utan att ge dem en aning om hur de ska kunna gå vidare?

Väldigt tråkigt. men var ska du bo rent fysiskt? Svara inte.. Jag undrar bara om du har någon aning.

Hoppas att det löser sig för dig, ta det lite lugnt, var juste mot de som ska hjälpa till att slussa ut dig, kontakta ideella föreningar, Svenska Kyrkan eller andra.
Citera
Igår, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Läs här:
https://www.boupplysningen.se/boende/folkbokforing

F-n, släpper de fortfarande ut folk från fängelse utan att ge dem en aning om hur de ska kunna gå vidare?

Väldigt tråkigt. men var ska du bo rent fysiskt? Svara inte.. Jag undrar bara om du har någon aning.

Hoppas att det löser sig för dig, ta det lite lugnt, var juste mot de som ska hjälpa till att slussa ut dig, kontakta ideella föreningar, Svenska Kyrkan eller andra.

Jag har jobbat hela mitt liv + utomlands så har koll på allt annat.. Och nej KVV hjälper, tipsar, stöttar inte en osv, förvaring och psykisk misshandel enbart.
Citera
Igår, 15:37
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulattletarn
Jag har jobbat hela mitt liv + utomlands så har koll på allt annat.. Och nej KVV hjälper, tipsar, stöttar inte en osv, förvaring och psykisk misshandel enbart.

F*ck... Har du deltagit i någon utbildning när du satt inne, fått arbeta praktiskt med något?

Jag vet inte hur det fungerar, tyvärr. Har du ingen bra person som hjälper dig vid "utslussningen"?

Men ärligt talat, nu vet jag inte hur gammal du är och så vidare, men det finns faktiskt fler arbetsgivare än vad man tror som är beredda att ge en juste person, som har hamnat snett, en andra chans. Gäller att vara ärlig bara, ljug inte för att fylla luckor i ditt CV.
Citera
Igår, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
F*ck... Har du deltagit i någon utbildning när du satt inne, fått arbeta praktiskt med något?

Jag vet inte hur det fungerar, tyvärr. Har du ingen bra person som hjälper dig vid "utslussningen"?

Men ärligt talat, nu vet jag inte hur gammal du är och så vidare, men det finns faktiskt fler arbetsgivare än vad man tror som är beredda att ge en juste person, som har hamnat snett, en andra chans. Gäller att vara ärlig bara, ljug inte för att fylla luckor i ditt CV.

Haha nej jag har suttit 3 år inte blivit erbjuden ett skit, eller ja iofs sista halvåret plattsättare men valde jobba istället.
Dom tror ju att man är 100% efter ha gått alla dessa jävla program haha.

Jag vet att livet löser sig, jag är mellan 30-40 år. Känner sämre för alla dem som kommer från inget och dum unga.
Citera
Igår, 17:56
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Tänk på att i Norge får du inte Bank-ID (norskt) utan att vara skriven på en adress i Norge. Du kan inte vara skriven i Sverige och få norskt Bank-ID... Helt sjukt då varje afrikan, afghan, somalier etc., som släntrar in i landet får detta, utan problem...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in