2025-01-27, 23:54
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag har vuxit upp med en plastfarsa som kom från ett jordbruk. Hans bror hade grisar. Det hände att vi tog hem en halv gris i scanback och styckade den på köksbordet och frös in i påsar.

Min farmor köpte ofta hel kotunga och kokade den. Min pappa gillar grisfötter till julbordet.

Så nej, jag är inte så kräsen över vad du kallar delarna på djuret. Men det naturliga är ju att använda de ord som förekommer inom styckning och matlagning.

För att återgå till din trådstart - varför kopplar du det till kvinnor?
Jag tror att det är en generations-, uppväxt- och boendemiljöfråga (stad/landsbygd), men kan inte se någon könskoppling.
Citera
2025-01-27, 23:55
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Nej jag tycker bara inte det hör hemma i ett civiliserat samhälle år 2025

Fine om man har så på gårdsförsäljningar och utomhusmarknader men i en livsmedelsbutik då blir det helt galet.

Tänk på att barn är med och handlar i butikerna ska vi skrämma våra barn?

Som sagt nu är det 2024 och inte medeltiden.

Varför skulle barn bli rädda? Det är väl rimligt att barn får veta tidigt hur kött faktiskt hanteras innan det hamnar i en plastförpackning i kyldisken?

Då kan barnet ta sina egna beslut utefter om det tyckler att den hanteringen är felaktig.

Ja, jag är vegetarian själv. Så försök inte brännmärka mig med nåt skit
Citera
2025-01-27, 23:56
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
För att återgå till din trådstart - varför kopplar du det till kvinnor?
Jag tror att det är en generations-, uppväxt- och boendemiljöfråga (stad/landsbygd), men kan inte se någon könskoppling.

För att det är en kvinna i artikeln som kontaktat Aftonbladet så klart. Varför bölar du över trådstarten hela tiden? Halvfabrikat = skämt, humor.
Citera
2025-01-28, 00:00
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
]För att det är en kvinna i artikeln [/b]som kontaktat Aftonbladet så klart. Varför bölar du över trådstarten hela tiden? Halvfabrikat = skämt, humor.

Okej, förstod inte att om det varit en man i artikeln så hade du skrivit: "Kräks män idag om de ser var maten kommer ifrån?"
Citera
2025-01-28, 00:00
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krypto
Varför skulle barn bli rädda? Det är väl rimligt att barn får veta tidigt hur kött faktiskt hanteras innan det hamnar i en plastförpackning i kyldisken?

Då kan barnet ta sina egna beslut utefter om det tyckler att den hanteringen är felaktig.

Ja, jag är vegetarian själv. Så försök inte brännmärka mig med nåt skit

Hål i huvudet på dig.

Du kanske vill ta med dina barn in i operationssalar också så att dom får se hur det går till när kirurgen skär i människor? Det är ju bra att barn får lära sig hur det ser ut enligt ditt tänk.

Stackars dina barn om du mot förmodan har sådana.
Citera
2025-01-28, 00:01
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Nej jag tycker bara inte det hör hemma i ett civiliserat samhälle år 2025

Fine om man har så på gårdsförsäljningar och utomhusmarknader men i en livsmedelsbutik då blir det helt galet.

Tänk på att barn är med och handlar i butikerna ska vi skrämma våra barn?

Som sagt nu är det 2024 och inte medeltiden.
Om barnen blir rädda för det så beror det på att föräldrarna inte lärt dem varifrån kött kommer.
Citera
2025-01-28, 00:02
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om barnen blir rädda för det så beror det på att föräldrarna inte lärt dem varifrån kött kommer.

Exakt!
Citera
2025-01-28, 00:06
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Hål i huvudet på dig.

Du kanske vill ta med dina barn in i operationssalar också så att dom får se hur det går till när kirurgen skär i människor? Det är ju bra att barn får lära sig hur det ser ut enligt ditt tänk.

Stackars dina barn om du mot förmodan har sådana.

Mina barn vet hur det ser ut när man hänger kött (jag är jägare, vi bor på landet med egen gård och slaktar även våra egna djur), och i en operationssal (dock via film, men tillräckligt realistiskt enligt deras mamma som är kirurg).
Det är ingenting konstigt. Mina barn är helt normala
Citera
2025-01-28, 00:07
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Man kan givetvis lära barn var kött kommer ifrån men barn ska inte behöva se sånt om dom ska gå in i en ICA-butik för att köpa godis och glass .

Lever vi på medeltiden ?
Citera
2025-01-28, 00:08
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Okej, förstod inte att om det varit en man i artikeln så hade du skrivit: "Kräks män idag om de ser var maten kommer ifrån?"

Ja kanske det. Inte vet jag. Gör du så här i alla trådar? Försöker vara en viktigpetter och leta saker i trådstarten att hänga upp dig på?
Det är ju ett roligt fenomen, att en ung modern människa blir så upprymd av att huvudet sitter kvar på kycklingen att hon kontaktar Aftonbladet, när det gick till så på varje Svenssongård för inte så länge sen.
Citera
2025-01-28, 00:10
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Man kan givetvis lära barn var kött kommer ifrån men barn ska inte behöva se sånt om dom ska gå in i en ICA-butik för att köpa godis och glass .

Lever vi på medeltiden ?

Vad är du rädd för? Du är lite löjlig faktiskt
Citera
2025-01-28, 00:12
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:

Lever vi på medeltiden ?
Tycker det där är fånerier. Om du tyckte att det var fel att kött såldes alls i butiker hade jag kunnat respektera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in