2025-01-28, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Snyfterskan ifråga är garanterat kränkt vegetarian.

Det står ”– Man blev ju inte direkt sugen på kyckling efter det där. Jag köpte en köttbit i stället, säger hon.” i artikeln.
Så det är nog inte så troligt att hon är vegan.
Citera
2025-01-28, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jo jag såg att det stod så, men testa skriv in det i ChatGPT och man blir där uppläxad om vilka benhårda regler som gäller, så jag tänkte nån kunde fylla ut vad som egentligen gäller, skulle inte bli förvånat om den där butiken tagit genvägar bland paragraferna.

Tror du verkligen att en ICA-butik skulle hänga upp en död höna bakom disken som alla kan se utan att ha rätt tillstånd? Hängde den på lagret i en trådgalge bland godispåsar och schampo skulle jag vara mer skeptisk till om allt verkligen stod rätt till.
Citera
2025-01-28, 06:51
Medlem
Magnificoos avatar
Citat:
Jo jag såg att det stod så, men testa skriv in det i ChatGPT och man blir där uppläxad om vilka benhårda regler som gäller, så jag tänkte nån kunde fylla ut vad som egentligen gäller, skulle inte bli förvånat om den där butiken tagit genvägar bland paragraferna.

Sluta fråga chatGPT allt. Du blir dummare av det.
ChatGPT tar inte hänsyn till lokala eller kulturella aspekter. Eller jo regionala amerikanska sjuka normer. Samt att de vill friskriva sig allt.

Besök en riktigt saluhall, eller en gård som säljer kött. Är du i Budapest så finns det mycket fina saluhallar där.
Citera
2025-01-28, 06:55
Medlem
Dimpens avatar
Är det lika "vidrigt" med färsk fisk, räkor, hummer eller kräftor t.ex. Då reagerar inte Astrid
Citera
2025-01-28, 07:00
Medlem
Måste ändå vara ett nytt påfund? Kan inte komma ihåg att jag någon gång i mitt halvsekelgamla liv sett fåglar hänga för mörning i en ICA-butik. Kommer från bondesläkt så är inte känslig på något sätt, har bara aldrig sett det förr.
Citera
2025-01-28, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag är inte rädd men det finns barn som blir det som behöver se sånt , så dig är det hål i huvudet på .

Jävla grottmänniska ,neandertalare är vad du är .

Det är väl snarare du som vill blunda för verkligheten och linda dina ungar i bubbelplast så de blir såna som tror att fiskpinnar simmar i havet och bruna kor ger chokladmjölk.

Mat kommer från djur, det är en hantering kring det och det bör man också få lära sig tycker jag.
Kanske ungarna respekterar färsbiffen lite mer då och förhoppningsvis äter upp den istället för att kasta?

Tål man inte att se en död fågel när man brukar äta fågel...jösses.
Citera
2025-01-28, 07:04
Medlem
Verkar inte klokt! Har ICA köpt fjäderfänan från något turkiskt hemslakteri?
Citera
2025-01-28, 07:09
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Betvivlar att råa kycklingar i en delikatessdisk ur hälsoperspektiv och från livsmedelshygieniska riktlinjer är lämpligt, nån som kan detaljerna?
Säljs i nästan var och varannan butik råa hela kycklingar. Rå mat olämpligt ur hälsoperpsektiv om det ligger i en kyldisk?
begriper inte ditt inlägg.
Citera
2025-01-28, 07:15
Medlem
Citat:
Man blev ju inte direkt sugen på kyckling efter det där. Jag köpte en köttbit i stället, säger hon.

Dagens skratt, och den meningen får man väl säga sammanfattar hela artikeln.

Lite konstigt att Aftonbladet tyckte detta var värt att trycka. Men de hoppas väl dels på klick från alla som skrattar åt tanten, dels på klick från de som har sina sympatier åt veganhållet.
Citera
2025-01-28, 07:18
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ja men det är då inte längre ett djur.

Eller du menar att om du vill köpa en fläskkotlett i butiken då måste du se hela grisen kyldisken ?
Du har verkligen snöat in på orden ”grotta” och ”grottmänniska” för alla som inte tycker som du. Du låter som att du är ”jättekul” på fester

Hur ska du då reagera när du får höra att ICA Liljeholmen även brukar ha hela kaniner för försäljning i köttdisken, de ligger där flådda, urtagna och utan huvud. Som sig bör i en välsorterad deli / köttdisk, och inga konstigheter alls i en modern mataffär.

Det riktigt konstiga vore en mataffär som bara säljer färdigmat för att folk skulle kunna ta illa upp om de tvingas se råvarorna i deras ursprungliga form. För att curlade millennials till stockholmare fötts upp på nuggets och halvfabrikat av föräldrar som aldrig lärde sig laga mat från scratch. Vi borde vara glada för att det fortfarande finns mataffärer som tror på riktig matglädje, och därför erbjuder ett brett urval av styckdetaljer av flera olika djur - och inte bara de allra vanligaste.

Det vore fantastiskt om man slapp gå till en saluhall för att se hästkött, åsnekött, tuppkött, kaninkött, kotunga, kalvbräss, älghjärta, ankhjärta, grisfötter, kalvlever, njurtapp, griskind, oxsvans och annat som tyvärr inte längre lika ofta finns i vanliga affärer. Då kunde barnen också få lära sig att kött är något naturligt som inte behöver gömmas undan för att inte trigga veganer eller överkänsliga (inflyttade) storstadsbor.

Att vilja gömma mat för att man är känslig är allt annat än modernt, det är grottmansbeteende.
Citera
2025-01-28, 07:20
Medlem
Polis2010s avatar
Fy fan vad vidrigt. Kan de inte ha lammhuvudet eller koskallen på display också. Med ögon och allt. Hoppas de som tycker det råkar ut för ett näraförstående atomkrig där ni springer omkring med köttslamsor från strålskador och bränd hud. Ica i Lilj*holm*n kommer att få stänga inom en kort närtid. Jag spyr
Citera
2025-01-28, 07:24
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Vi lever ju på 2000-talet nu och inte medeltiden så inte fan ska det behöva hänga döda fåglar så i en ICA-butik .

Hål i huvudet på folk .
Glöm inte att även den där grillade kycklingen också är en död fågel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in