2025-01-28, 07:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Tror du verkligen att en ICA-butik skulle hänga upp en död höna bakom disken som alla kan se utan att ha rätt tillstånd? Hängde den på lagret i en trådgalge bland godispåsar och schampo skulle jag vara mer skeptisk till om allt verkligen stod rätt till.

ICA har ju slarvat med kött förr. Det var ju en skandal för 10-15 år sedan när Janne Josefsson visade på tv att ICA ommärkte gammal köttfärs och la ut till diskarna, igen.. Men en färdig kyckling i delikatessen är väl lagad? Typ pekinganka? Sådana har huvudena kvar.
Citera
2025-01-28, 07:36
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Förstår inte vad detta har med färdigmat och halvfabrikat att göra, och inte heller kan jag se att det är något som har specifikt med kvinnor att göra, men med det sagt så vill många i de yngre generationerna inte se att kött faktiskt är döda djur.
Tänker vi ett steg längre så vill inte heller de lite äldre generationerna göra den kopplingen.
Vi har i generationer kallat komuskulatur för nötkött och grisens muskler och fett för fläsk(kött).

Jag bor på Österlen i Skåne och för några år sedan blossade det upp en debatt för att turister norrifrån (Stockholm) inte klarade av att vi kallade grishals för grishals, eftersom de absolut ville att det skulle heta fläskkarré.

Detta. Det är så urbota jävla dumt. Min tjej är likadan. Vägrar äta kött om det är ben elmer fettrand för det är ”för groteskt”, men kött kan hon äta.
Citera
2025-01-28, 07:38
Medlem
TheKhurgans avatar
Mycket bättre än när maten ligger i fyrkantiga lådor och ser ut som något som tillverkats i en fabrik.
Vet folk inte vad det är de äter?

Det tog bara en generation för människan att glömma bort kunskap vi haft i tusentals år. Dvs slakta och ta ur ett djur, stycka det och tillaga och ta till vara på alla delar av djuret.
Citera
2025-01-28, 07:42
Medlem
Studsbolls avatar
En typisk Aftonbladet-nyhet, de verkar leva på att hysteriska kärringar ringer och vill bli uthängda som just hysteriska kärringar. Så kycklingarna hängde med huvudet och lite fjädrar kvar? Ja, det är ju trist när man råkar få se hur det man ska äta ser ut innan det hamnar i grytan. Det är för övrigt stor humor att tråden ligger i "färdigmat och halvfabrikat".
Citera
2025-01-28, 07:49
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Fy fan vad vidrigt. Kan de inte ha lammhuvudet eller koskallen på display också. Med ögon och allt. Hoppas de som tycker det råkar ut för ett näraförstående atomkrig där ni springer omkring med köttslamsor från strålskador och bränd hud. Ica i Lilj*holm*n kommer att få stänga inom en kort närtid. Jag spyr

Är väl inte helt ovanligt. Lammögon är för övrigt en delikatess.
Citera
2025-01-28, 07:49
Medlem
Vilket scoop dom hitta. Finns det nån tidning som lyssnar så jävla mycket på alla lättkränkta jävlar i vårt land? Dom är ju pinsamma!
Citera
2025-01-28, 07:54
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Aftonbladet skriver om Astrid som passerade delikatessdisken på ICA där det hängde hela kycklingar som plockats, men med huvudena kvar med fjäderdun och näbb.

Detta fick henne att nästan kräkas och hon tog genast bilder och skickade till sina vänner och Aftonbladet.

När Astrid skulle förbereda fredagsmyset gick hon som hon alltid gör – till Ica Liljeholmens delikatessdisk.

Men den här fredagen möttes hon av någonting som fick henne att vilja kräkas.

– Det var så jävla vidrigt, säger hon.

Den välsorterade delikatessdisken på Ica Liljeholmen är ett självklart stopp för Astrid när hon ska handla mat inför helgen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...likatessdisken

– Jag har ju handlat där i flera år och har tyckt att det är jättebra, men det här är det äckligaste jag har sett, säger hon till Aftonbladet.

Fjun och näbb kvar
I ett värmeskåp hängde döda fåglar med slokande huvuden. På kroppen är fjädrarna plockade men på huvudet är både fjun och näbb kvar.

– Jag tog bild och skickade till mina vänner, de undrade vart fan jag var någonstans, säger Astrid.

Kräks kvinnor idag om de ser var maten kommer ifrån? Förr i tiden så nackade man ju sina egna höns hemma på gården, tog ur dem inkråmet, plockade dem och tillagade köttet.

Så hon är OK att se kött så länge det inte finns ett huvud? Jag undrar hur denna människa resonerar, hon verkar inte särskilt begåvad…
Citera
2025-01-28, 07:56
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Mycket bättre än när maten ligger i fyrkantiga lådor och ser ut som något som tillverkats i en fabrik.
Vet folk inte vad det är de äter?

Det tog bara en generation för människan att glömma bort kunskap vi haft i tusentals år. Dvs slakta och ta ur ett djur, stycka det och tillaga och ta till vara på alla delar av djuret.

Samhället vill inte att vanligt folk ska känna till denna kunskap; samhället vill att vi ska jobba på kontor, betala skatt och ta dyra banklån. Om folk lär sig att försörja sig själva mer så faller hela kalaset
Citera
2025-01-28, 08:01
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaKnullberg
Hur är det ett praktexempel? Hon köpte ju en köttbit? Fattar inte din logik alls.
Hade hon köpt en Grönsak istället, ja då hade du haft rätt i ditt sätt att tänka. Men hon köpte en köttbit. Låt säga ko eller gris, dom har lätt blivit mer plågade än kycklingen hon valde att inte köpa. Så hur FN är hon ett praktexempel på nån som har dåligt samvete för att hon bidrar till djurplågeri?? Hon köpte ju kött?? Hur tänker du egentligen?
Hon blev påmind om att kycklingen var ett djur och gick istället bort till köttdisken och köpte något där hon kunde lura sig själv att det inte var ett djur.
Citera
2025-01-28, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Detta fick henne att nästan kräkas och hon tog genast bilder och skickade till sina vänner och Aftonbladet.
Hoppades hon att fler skulle vara nära att kräkas av bilderna? Det gränsar ju till misshandel, och är betydligt värre än att hängmöra fågelfän på ICA.

Kanske hon tog lite bilder på de hela fiskarna i fiskdisken också? Och på räkorna? Men fisk och skaldjur är nog inte djur i Astrids förtrollade värld.

Eftersom butiken har kö med kunder som vill köpa fåglar när de sedan kör skarpt, så får man väl anta att kunderna i butiken består dels av sådana (Astrid) som tror att kyckling ligger som färdigpanerade småbitar i en kartong med tydlig beskrivning om hur de ska tillagas, och dels av sådana som uppskattar god mat och fint hantverk.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-01-28 kl. 08:15.
Citera
2025-01-28, 08:05
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Nej jag tycker bara inte det hör hemma i ett civiliserat samhälle år 2025

Fine om man har så på gårdsförsäljningar och utomhusmarknader men i en livsmedelsbutik då blir det helt galet.

Tänk på att barn är med och handlar i butikerna ska vi skrämma våra barn?

Som sagt nu är det 2024 och inte medeltiden.
Som barn var jag med när djur slaktades. Mådde jag illa av det? Nej, det var mer spännande och lärorikt!
Citera
2025-01-28, 08:14
Medlem
Citat:
Tänk på att barn är med och handlar i butikerna ska vi skrämma våra barn?
Såklart inte, det är bättre att de får psykbryt som vuxna när de inser att det finns döda djur i deras Happy Meal.
Citat:
Som sagt nu är det 2024 och inte medeltiden.
Och en kyckling ser ungefär likadan ut nu som på medeltiden. Det har inte hänt något magiskt med våra köttråvaror sedan dess.

Däremot kryllar butikerna av hel- och halvfabrikat där man med nöd och näppe kan reda ut vad man stoppar i sig. En hel kyckling är betydligt ärligare mat. Vare sig det sitter kvar lite dun och ett huvud eller inte.

För övrigt är det år 2025.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-01-28 kl. 08:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in