2025-01-28, 10:06
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Var får du den informationen ifrån (Artikeln att de inte gör det är från igår, 27 januari 2025, 13:39).
Står i artikeln du länkade: ”och de kommer inte att säljas med huvudena kvar, utan efter noggrann provtagning, analys samt testlagning, som detaljer ā la bröstfilé samt klubba.”
Citera
2025-01-28, 10:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Står i artikeln du länkade: ”och de kommer inte att säljas med huvudena kvar, utan efter noggrann provtagning, analys samt testlagning, som detaljer ā la bröstfilé samt klubba.”
Varför klipper du, det står "Dock kommer det att dröja innan fåglarna är till salu ...".
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-01-28 kl. 10:16.
Citera
2025-01-28, 10:22
Medlem
Vad är problemet? Om man inte äter huvudet så kan man göra pranks med det eller använda till god buljong.

Nu användes inte ens dessa huvuden men svenska köttätare är några slags halv-vegetarianer som vill låtsas att djuret bara är en produkt.
Citera
2025-01-28, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och hon blev så jättekränkt så hon slog genast kortnumret till Aftonbladet...

Dagens unga är fucked.
Citera
2025-01-28, 10:45
Medlem
CalzoneItalias avatar
Jag kommer ihåg GW säga efter att ha sett en brutalt mördad människa , att han blev inte direkt sugen på sjömasbiff efteråt.

Detsamma gäller slaktade djur enligt mig
Citera
2025-01-28, 10:49
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Man behöver inte jaga. Det kallas för husbehovsslakt. Exempelvis att nacka en höna från hönshuset. För att koka en hönssoppa eller något sådant.
Ah! Det förstås.
Citera
2025-01-28, 10:52
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
förstår inte sådana människor.
liksom kommer de hem arga och ringer till aftonbladet och säger ja har något ja vill säga.
Personens indignation är så stark och viktig att den måste höras av fler.
Ja, det är så det går till. Aftonbladet har en tips-telefon.

Ska jag vara ärlig hade jag också mått illa om jag sett det. Jag förväntar mig klolösa, huvudlösa och fjäderlösa kycklingar i min butiks rotisserie (grill).
Citera
2025-01-28, 10:56
Medlem
Venators avatar
Jag tycker det är väldigt trevligt att en ICA-butik breddar sitt sortiment och vill skapa ett intresse för kvalitetsprodukter som kontrast mot alla fabriksproducerade styckdetaljer. Enligt artikeln i Aftonbladet har de lyckats också med folk som står i kö för att få köpa. Det hade jag själv gärna gjort om jag bodde i närheten.

När man ser hur sortimentet i våra butiker annars utarmas och likriktas med anonyma producenter bakom ICA:s och Axfoods egna varumärken (givetvis även vad gäller kycklingprodukter) är detta en god nyhet.

Jag vet ju att många lever avskärmade från vad det faktiskt innebär att vi äter djur och det tycker jag är lite trist för det gör det svårare att ställa krav på matproducenterna att ha en bra djurhållning. Jag tycker det är lite tragiskt hur några användare i tråden försvarar det som något positivt att vi döljer vad det innebär att det är djur vi äter. Att somliga som reagerar negativt här i tråden sedan kallar meningsmotståndare för jävla grottmänniskor med hål i huvudet säger å andra sidan bara något om deras egen oförmåga att ta en debatt, så de straffar ut sig själva.
Citera
2025-01-28, 11:09
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag tycker det är väldigt trevligt att en ICA-butik breddar sitt sortiment och vill skapa ett intresse för kvalitetsprodukter som kontrast mot alla fabriksproducerade styckdetaljer. Enligt artikeln i Aftonbladet har de lyckats också med folk som står i kö för att få köpa. Det hade jag själv gärna gjort om jag bodde i närheten.

När man ser hur sortimentet i våra butiker annars utarmas och likriktas med anonyma producenter bakom ICA:s och Axfoods egna varumärken (givetvis även vad gäller kycklingprodukter) är detta en god nyhet.

Jag vet ju att många lever avskärmade från vad det faktiskt innebär att vi äter djur och det tycker jag är lite trist för det gör det svårare att ställa krav på matproducenterna att ha en bra djurhållning. Jag tycker det är lite tragiskt hur några användare i tråden försvarar det som något positivt att vi döljer vad det innebär att det är djur vi äter. Att somliga som reagerar negativt här i tråden sedan kallar meningsmotståndare för jävla grottmänniskor med hål i huvudet säger å andra sidan bara något om deras egen oförmåga att ta en debatt, så de straffar ut sig själva.

Grottmänniskor åt tuppar med huvud och allt kvar på . Dom flesta människor är inga Grottmänniskor längre utan evolutionen har gått framåt man behöver inte ens äta kött idag för att må bra och ha ett gott liv då det finns fullgoda alternativ.

Dessutom bor det ca 8 miljarder människor på jorden idag det är en viss skillnad från Grottmänniskornas tid .

Men tydligen lever vissa kvar i grottstadiet fortfarande.
Citera
2025-01-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
ICA har ju slarvat med kött förr. Det var ju en skandal för 10-15 år sedan när Janne Josefsson visade på tv att ICA ommärkte gammal köttfärs och la ut till diskarna, igen.. Men en färdig kyckling i delikatessen är väl lagad? Typ pekinganka? Sådana har huvudena kvar.

Det märktes om utan insyn om jag kommer ihåg rätt. Att hänga upp höns synligt är en annan sak. Dock om man läser artikeln så är inte dessa till försäljning utan enbart ett test. Folk borde dock lära sig mer om hur hela processen går till.
Att välja fryst kyckling från Asien är inte bättre och att folk gör det istället för att välja just dem som hänger bakom disken är en av anledningarna till att djurvälfärden är under all kritik. De djur som hängde på ICA har troligtvis haft ett mycket bättre liv än den frysta kycklingen. Tur att det är många som skrivit upp sig på att köpa riktigt kött istället för att aftonblaskgråterskan dikterar villkoren.
Citera
2025-01-28, 11:25
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Citat:
Ursprungligen postat av Venator

Grottmänniskor åt tuppar med huvud och allt kvar på . Dom flesta människor är inga Grottmänniskor längre utan evolutionen har gått framåt man behöver inte ens äta kött idag för att må bra och ha ett gott liv då det finns fullgoda alternativ.

Dessutom bor det ca 8 miljarder människor på jorden idag det är en viss skillnad från Grottmänniskornas tid .

Men tydligen lever vissa kvar i grottstadiet fortfarande.

Tack för att du bekräftade mitt inlägg och mina reflektioner så väl.
Senast redigerad av Venator 2025-01-28 kl. 11:41.
Citera
2025-01-28, 11:35
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Varför klipper du, det står "Dock kommer det att dröja innan fåglarna är till salu ...".
Ja dröja, de kommer såklart hängmöras och tillagas och allt först, det står ju dock att de kommer säljas? Precis som jag sa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in