2025-01-29, 22:04
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
De har minskat betydligt, tack vare att vi numera tar detta brott seriöst.
Vi ligger i topp i världen, pysen.
Citera
2025-01-29, 22:08
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Det vet jag inte, men dödstalen var iallafall ungefär desamma. Och det är det som har betydelse.

Sverige är och förblir ett mycket säkert land att leva i.
En annan sak som påverkar mordsiffrorna är det faktum att vi har totalt ändrat våra levnadssätt.

Vi rör oss inte lika mycket ute på kvällarna.
Vi åker bil eller taxi från krogen när vi förr promenerade.
Vi rör oss inte i områden som vi rörde oss i förr.
Vi skjutsar våra barn till nästan allt för att det är för farligt att låta dom åka själva.
Vi köper EPA-traktorer till våra barn så de ska slippa åka kollektivt.

Listan kan göras hur lång som helst med saker som vi inte längre gör för att det är för farligt.

Skulle vi leva som vi gjorde 1985 skulle det bli ett blodbad.
Senast redigerad av Västkustskt 2025-01-29 kl. 22:11.
Citera
2025-01-29, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vi ligger i topp i världen, pysen.
Det är tack vare den banbrytande samtyckeslagen som innebar att vi på allvar slutade tolerera alla typer av våldtäkt.

I det gamla Sverige, liksom i de flesta andra länder, är våldtäkter i hög grad socialt accepterat. Det är det inte i dagens Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
En annan sak som påverkar mordsiffrorna är det faktum att vi har totalt ändrat våra levnadssätt.

Vi rör oss inte lika mycket ute på kvällarna.
Vi åker bil eller taxi från krogen när vi förr promenerade.
Vi rör oss inte i områden som vi rörde oss i förr.
Vi skjutsar våra barn till nästan allt för att det är för farligt att låta dom åka själva.
Vi köper EPA-traktorer till våra barn så de ska slippa åka kollektivt.

Listan kan göras hur lång som helst med saker som inte längre gör för att det är för farligt.

Skulle vi leva som vi gjorde 1985 skulle det bli ett blodbad.
Folk gör fortfarande alla de där sakerna, med mikroskopisk risk att bli mördade.

Det samhälle du målar upp existerar enbart i din fantasi.
Citera
2025-01-29, 22:19
Medlem
Det måste nog vara folk som går omkring med vapen synligt, annars är det nog maffia eller nått.
Senast redigerad av troligengud 2025-01-29 kl. 22:22.
Citera
Igår, 00:15
Medlem
TommyTaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men alla terrorbombningar och skjutningar destabiliserar samhället väldigt mycket. Även om de flesta människor verkar ha noll fantasi och förmåga vad som kommer hända härnäst, så kan det mycket väl bli ännu värre. Och det skapar underlag för att det till sist kan övergå i inbördeskrig. Finns ganska många scenarion som kan peka i den riktningen. Därför är detta så allvarligt.

Nja, kolla på danmark tex. 140000 sprängningar förra året men det är business as usual, röd pölse och spiddekauga å rullebör
Citera
Igår, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
.....fyllesvammel....

Nej, SD har inte sagt att de inte vill satsa på polisen, sluta ljug din korkade efterblivna skitsnackande tomtedjävel.
Citera
Igår, 10:24
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTao
Nja, kolla på danmark tex. 140000 sprängningar förra året men det är business as usual, röd pölse och spiddekauga å rullebör
Den siffran skulle jag gärna vilja se källa på.
Citera
Igår, 10:27
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det vet jag inte, men dödstalen var iallafall ungefär desamma. Och det är det som har betydelse.

Sverige är och förblir ett mycket säkert land att leva i.
Nej, det är inte det som har betydelse. Sprängningar, gängkrig och skjutningar på öppen gata gör mycket, mycket större skada i samhället, skapar rädslor, splittrar, sänker ekonomisk aktivietet, jämfört med fyllemord i någon lägenhet. Tänker du efter så hoppas jag du förstår det.
Citera
Igår, 10:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det är ju detta de klagar på. De fattar inte att man måste göra sina utredningar oredentligt och att det måste ut på remiss till berörda myndigheter. Att de inte fattar detta är ju riktigt dåligt när de suttit i riksdagen i 12 år. Efterblivet är ett snällt ord i sammanhanget.
Men klaga inte på SD i så fall. De sitter ju inte ens i regeringen. Kanske går det snabbare och smidigare om de rödgröna tar över, de har ju djupa staten på sin sida... Ett annat problem är ju också att de rödgröna fattar felbeslut efter felbeslut. Så jag vet inte vilket som är värst.
Citera
Igår, 11:28
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Men klaga inte på SD i så fall. De sitter ju inte ens i regeringen. Kanske går det snabbare och smidigare om de rödgröna tar över, de har ju djupa staten på sin sida... Ett annat problem är ju också att de rödgröna fattar felbeslut efter felbeslut. Så jag vet inte vilket som är värst.
Jag klagar på SD för att SD klagar på saker och ting de redan visste. De visste mycket väl att utredningar behövs och de visste mycket väl att det fanns andra utredningar som gick före i prioritet och de visste mycket väl att deras långtgående förslag skulle ta längre tid att utreda.

Man kan inte ta på sig offerkoftan när man själv har lagt förslagen som orsakar frustrationen....
Citera
Igår, 11:33
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
SD har slutit ett avtal med regeringspartierna om vad som skall göras under denna mandatperiod. Jag tror aldrig vi haft ett parti som arbetat så nära regeringen utan att sitta i den överhuvudtaget i svensk historia så nu vet du det.

Jag klagar på SD för att SD klagar på saker och ting de redan visste. De visste mycket väl att utredningar behövs och de visste mycket väl att det fanns andra utredningar som gick före i prioritet och de visste mycket väl att deras långtgående förslag skulle ta längre tid att utreda.

Man kan inte ta på sig offerkoftan när man själv har lagt förslagen som orsakar frustrationen....
Citera
Igår, 12:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
SD har slutit ett avtal med regeringspartierna om vad som skall göras under denna mandatperiod. Jag tror aldrig vi haft ett parti som arbetat så nära regeringen utan att sitta i den överhuvudtaget i svensk historia så nu vet du det.

Din argumentation blir verkligen inte bättre av att du fetar ditt underliga synsätt. Det är väl ingen "offerkofta" att ha synpunkter på hur trögt det går att förändra Sverige? För SD är medvetna om detta, men frustrerade, för de ser ju att det är bråttom. Så jag förstår inte ens vad du menar med "offerkofta" i det här sammanahanget.

Men du undviker hela tiden svaret på vilket alternativ du ser i politiken för att undvika ett svenskt haveri? Jag antar att du är på de rödgrönas sida? Tror du det kommer bli en handlingskraftig regering som tar tag i migrationsproblemen, stoppar gängen, får ned våldsbrottsligheten, om S ska regera tillsammans med V, MP och C? I så fall är du mer naiv än jag befarade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in