Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Fast representativ demokrati är en väldigt svag form av demokrati. Tänk dig att du fick välja mellan att handla din mat på Ica, Coop eller Lidl men de tre butikerna erbjöd endast färdiga matkassar att välja mellan. Vill du ha sill och potatis finns detta endast på Lidl och då måste du även köpa brysselkål och ekologiska ägg. Samtidigt som du måste välja bort jordnötter och tomater. Men vill du absolut ha jordnötter så blir det Coop och då tvingas du även köpa blodpudding och grahamsmjöl.
Vad jag beskrev ovan är representativ demokrati via ett partisystem.
Fast du missar eller undviker att systemet är mycket mer dynamiskt än vad du beskriver.
Om Lidl märker att Coop's kasse säljer bättre än deras pga att den innehåller jordnötter så kommer även Lidl att ha jordnötter i sin kasse och märker dom att ingen vill ha brysselkål så tar dom bort den.
Det är liksom så demokrati fungerar, saker anpassas efter folkets vilja. Det sker inte omedelbart och alla kommer inte att få exakt som dom vill, men i längden är det majoritetens vilja som styr. Det är väl bara kolla på hur många tvärvändningar dagens partier har gjort i diverse frågor när dom märkt att dom tappat folkets stöd.
Direkt demokrati däremot skulle jag vilja säga är en väldigt svag form av demokrati. Jag skulle inte vilja att stordelen av mina bekanta har någon som helst inverkan på beslut som rör rikets säkerhet, nationell ekonomi eller svea rikes lag, det är dom helt enkelt för korkade för. Många av dom skulle antagligen rösta för att man inte ska behöva betala nån skatt alls samtidigt som vi höjer alla bidrag.