• 1
  • 2
2025-02-01, 21:06
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Montera "allmoge" dörrfoder. Vilket håll skall den vara på?
Typ en sådan här. Vad skall peka mot dörren och vad från dörren?

https://www.biltema.se/bygg/beslag/g...-mm-2000049980

Kan det variera?
Citera
2025-02-01, 21:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Montera "allmoge" dörrfoder. Vilket håll skall den vara på?
Typ en sådan här. Vad skall peka mot dörren och vad från dörren?

https://www.biltema.se/bygg/beslag/g...-mm-2000049980

Kan det variera?

Den tjocka sidan mot dörren och sen den smala delen bort från dörren.
Citera
2025-02-01, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Den tjocka sidan mot dörren och sen den smala delen bort från dörren.

Alltså på bilden då den övre sidan ut från dörren? Som att man åker kälke från dörre, inte mot dörren?
Spontant känns tvärtom mer naturligt, men du kanske har rätt.
Citera
2025-02-01, 21:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Alltså på bilden då den övre sidan ut från dörren? Som att man åker kälke från dörre, inte mot dörren?
Spontant känns tvärtom mer naturligt, men du kanske har rätt.

Nu blev jag osäker, bättre att vänta på svar från någon som är 100 eller så kollar du bilder på almogefoder dörr
Citera
2025-02-01, 21:38
Medlem
Citat:
Nu blev jag osäker, bättre att vänta på svar från någon som är 100 eller så kollar du bilder på almogefoder dörr

Har googlat som ett svin och inte någonstans finner jag sådana lister vid en dörr. Bara separata utan dörr.
Citera
2025-02-01, 21:39
Medlem
Citat:

Det står "Högkvalitativt allmogefoder av europeisk furu. Foder i allmogestil har har ett klassiskt, profilerat tvärsnitt och en kupad baksida. Fodret används för att täcka springor med eller utan nivåskillnad mellan karm och vägg och ger ett klassiskt stiluttryck i hemmet."

Det feta får mig att tänka att du har rätt, men å andra sidan vet inte jag vad de menar är baksida i relation till dörren.

Kan själv tycka att det vore mer logiskt om det sluttade in mot dörren. Ser mer "inramande ut".
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-02-01 kl. 21:43.
Citera
2025-02-01, 21:49
Medlem
Testa! The more you fuck around, the more you gonna find out! Sen är det såklart tråkigt att fara till affären hela tiden! Lät tjejen såga till listerna i nya rummet och jag måste nu till bauhaus en gång till för att den sista runt fönstret blev fel! 😎 sen är det vell en smaksak hur det blir med golvsokeln?
Citera
2025-02-01, 21:51
Medlem
Annars hade jag kört med den smala ifrån dörren så det smälter ihop med väggen bättre.
Citera
2025-02-01, 21:56
Medlem
EnCartes avatar
Jag anser att den smala ska vara mot dörren, så det blir liksom en tavelram runt dörren. Så är de lister jag har runt fönstren som är profilerade.
Citera
2025-02-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panlessmeat
Annars hade jag kört med den smala ifrån dörren så det smälter ihop med väggen bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag anser att den smala ska vara mot dörren, så det blir liksom en tavelram runt dörren. Så är de lister jag har runt fönstren som är profilerade.

Ni ser. Flera totalt motsatta åsikter i tråden.
Kan detta bli lika stort som bluedress/golddress? 🤣
Citera
2025-02-01, 22:19
Medlem
DirtyDikes avatar
Runda smala delen mot dörren/öppningen, raka "tjocka" utåt. Trust me bro. Går säkert utmärkt åt andra hållet men jag har aldrig stött på nån som har det så. Radien i det smala gör öppningen "mjukare" rent visuellt, andra hållet ramar in det för mycket och blir kantigt.
Citera
2025-02-01, 22:24
Medlem
Tjocka utåt och den smalare runda delen in mot dörren. Så ser mina dörrfoder ut och de har suttit sen 1910-talet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in