2025-02-02, 11:11
Medlem
Igår tappade jag mitt bankkort ute på stan, som tur är så var det ett ungdomskort och jag har nyss fyllt 18 så har hämtat mitt vuxenkort men när jag upptäckte att mitt gamla försvunnit så gick jag in på mitt bankkonto och fick förslag om att spärra mitt ungdomskort och då fattade jag att någon sannolikt försökt handla i affär med mitt kort men dom har begärt pinkod i kassan och tur är väl det, jag spärrade mitt ungdomskort och aktiverade mitt vuxenkort och idag för ca 20 minuter sen så hörde jag en ordentlig jävla smäll mot mitt vardagsrumsfönster, jag gick ut med kniven redo i fickan samt sprayfärg redo att freda mig mot ett eventuellt hot för jag kan inte dra nån annan slutsats än att personen som snodde mitt bankkort igår är den som ju banka stenhårt på mitt fönster, vad ska jag göra? Jävligt obehagligt o veta att nån är ute efter mig och att han (?) var försvunnen när jag tappert gick ut för att leta reda på honom (?).

Så min fråga nu är kan jag på nåt sätt spåra vart mitt gamla kort är så kan jag åka dit och konfrontera eventuell gärningsman eller kanske bättre ringa polisen så dom får åka dit?
Senast redigerad av Gtex1992 2025-02-02 kl. 11:16.
Citera
2025-02-02, 11:17
Medlem
tastass avatar
låter troligare att det skulle vara en fågel som kraschat in i ditt fönster
Citera
2025-02-02, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
låter troligare att det skulle vara en fågel som kraschat in i ditt fönster
Ja fast jag bor dock rätt långt ner i landet i en storstad nånstans i Östergötland, bor inte i en värmländsk skog där slagugglor far omkring överallt så att säga
Citera
2025-02-02, 11:58
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Satan!
Hörde du nåt annat i samband med smällen?
Nån som kickade igång en Puch Dakota eller liknande?
Har du sett nån i området köra runt på en Puch, ofta har puchåkare en sk ollonhjälm.
Har du sett nån person med ollonhjälm men utan Puch?
Tror personen kan vara ute efter bensinpengar och är arg för det var tomt på ungdomskortet.
Citera
2025-02-02, 12:11
Medlem
Europes avatar
Det första jag gjorde när det smällde i vårt fönster här i Stockholm var att springa ned för att kolla om fågeln hade klarat sig. Den var vid medvetande, men väldigt tagen. Jag kollade om dess vingar var hela, samt väntade hos den fram till att den kunde flyga igen. Vi matade fåglar och ekorrar på samma plats, så grannskapets alla katter hängde runt vårt hus, och jag kände mig skyldig, då det var i vårt fönster den kraschade. Jag var inte bekant med fågelarten, så jag är inte säker på vilken sorts fågel det var, men den liknade en grönsångare.

Mina morföräldrar hade en stuga vid en sjö i Finland, samt en sida av stugan var nästan endast fönster, så tyvärr smällde fåglar in i dem med jämna mellanrum. I regel var de borta när man kom ned under fönstren (stugan låg i en brant med en platå en bit under fönstren), men ett par gånger fann jag döda småfåglar, typ blå- och svartmesar, under fönstren.

Så nästa gång kan du väl kolla om du ser en fågel? När det är snö, så kan det det i och för sig vara ungar som kastar snöboll när det smäller i rutan.

Att det skulle vara någon som har ditt kort förefaller helt osannolikt. Man ombeds alltid att spärra sitt kort, så det behöver inte ens vara någon som har det och har försökt använda det. Samt om någon skulle nu hitta det: varför skulle denne smälla på ditt fönster, samt hur vet denne ens vilket fönster är ditt? Du bör hålla ett öga på om du mer ofta börjar drabbas av paranoida tankar.
Senast redigerad av Europe 2025-02-02 kl. 12:15.
Citera
2025-02-02, 12:31
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gtex1992
Igår tappade jag mitt bankkort ute på stan, som tur är så var det ett ungdomskort och jag har nyss fyllt 18 så har hämtat mitt vuxenkort men när jag upptäckte att mitt gamla försvunnit så gick jag in på mitt bankkonto och fick förslag om att spärra mitt ungdomskort och då fattade jag att någon sannolikt försökt handla i affär med mitt kort men dom har begärt pinkod i kassan och tur är väl det, jag spärrade mitt ungdomskort och aktiverade mitt vuxenkort och idag för ca 20 minuter sen så hörde jag en ordentlig jävla smäll mot mitt vardagsrumsfönster, jag gick ut med kniven redo i fickan samt sprayfärg redo att freda mig mot ett eventuellt hot för jag kan inte dra nån annan slutsats än att personen som snodde mitt bankkort igår är den som ju banka stenhårt på mitt fönster, vad ska jag göra? Jävligt obehagligt o veta att nån är ute efter mig och att han (?) var försvunnen när jag tappert gick ut för att leta reda på honom (?).

Så min fråga nu är kan jag på nåt sätt spåra vart mitt gamla kort är så kan jag åka dit och konfrontera eventuell gärningsman eller kanske bättre ringa polisen så dom får åka dit?

Herregud du är bara rejält paranoid. Ingen är ute efter dig.
Citera
2025-02-02, 12:50
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ja fast jag bor dock rätt långt ner i landet i en storstad nånstans i Östergötland, bor inte i en värmländsk skog där slagugglor far omkring överallt så att säga
Existerar inte fåglar i städerna 🤔
Citera
2025-02-02, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Existerar inte fåglar i städerna 🤔
Exakt det jag säger
Citera
2025-02-02, 13:07
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Exakt det jag säger
Märkligt. Jag bor oxå i en stad, ganska stor ändå och vi har olika slags fåglar.
Citera
2025-02-02, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Märkligt. Jag bor oxå i en stad, ganska stor ändå och vi har olika slags fåglar.
Haha men vadå fåglar? En fågel hörs ganska tydligt och sen fanns det inga kvarlevor varesig på marken nedanför fönstret eller på fönstret så att det skulle vara en fågel? Eeh.. ok
Citera
2025-02-02, 15:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Varför just slagugglor?

Fåglar som skator, duvor och allehanda småkrafs flyger in i fönsterrutor oavsett var i landet man bor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in