• 1
  • 2
Idag, 11:28
Medlem
Sveriges radio med Hanna Malmodin. Ekonomi ekot extra.

I programmet tar man upp bostadsmarknaden och de 800 sprängningar som skett sedan 2018.
Vad tror ni detta beror på, är det verkligen enbart gängkrimminella som gynnas av dessa sprängningar, dvs att de lyckas pressa och hota och offren betalar av rädsla?

Eller kan andra gynnas när det blir rörelser på bostadsmarknaden, eller all publicitet kring dessa dåd, att det är själva utpressningen?

Det är frågor som jag själv ställer mig, men som inte direkt tas upp i programmet, men lyssna, inslaget är bra.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt...-en-sprangning
Citera
Idag, 11:33
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Intressant.
Finns ju stora pengar att spara om man bara investerar i en handgranat, spräng av den i det området man ska på visning i om några dagar. Intresset kommer ju högst troligt vara svalare och priset billigare.
Allt detta till det nätta priset av en handgranat.
Citera
Idag, 11:36
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Intressant.
Finns ju stora pengar att spara om man bara investerar i en handgranat, spräng av den i det området man ska på visning i om några dagar. Intresset kommer ju högst troligt vara svalare och priset billigare.
Allt detta till det nätta priset av en handgranat.

Well, tar polisen dig blir det billigare för dig.

Sitta i fängelse är billigare än köpa ett boende.
Citera
Idag, 11:37
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Såklart, men man behöver inte göra grovjobbet själv.
Citera
Idag, 11:54
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Tyvärr kan du inte lämna ”boendet” när du vill. Sitter inspärrad är nog inte så roligt i längden.
Citera
Idag, 12:04
Medlem
S.O.Stolps avatar
Att priset faller på en viss bostad efter att porten har sprängts är bara snicke-snack. Det beror som alltid på läget. Klart som fan att en lägenhet i biskop eller rosengård minskar ännu mer om det dessutom smäller ofta där.

Men för en lägenhet på gärdet eller Bagarmossen är det glömt efter några dagar.
Citera
Idag, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Att priset faller på en viss bostad efter att porten har sprängts är bara snicke-snack. Det beror som alltid på läget.

Källa på det? Det finns ingen långsiktig automatik i att bostadspriserna stiger för evigt i utvalda områden. Snarare tvärtom: på lång sikt följer de bara inflationen, även i A-lägen som downtown Manhattan (se artikel).

Som artikeln beskriver är det vanligt att inbilla sig att man kan titta några decennier bakåt och anta att det kommer att fortsätta så även i framtiden, men historien visar att det inte är så. Det beror på hur samhället utvecklas. Områden som varit attraktiva i 50 år kan börja bli oattraktiva ganska snabbt, exempelvis genom en kraftig ökning av grov kriminalitet där staten börjar tappa kontrollen, som statsministern nyligen uttryckte det.

En sådan utveckling kan också bli självförstärkande: när köparna inser att deras 10-miljonerslägenhet kanske bara är värd 7 miljoner i framtiden, så svalnar köplusten ännu mer. Ingen vill bli sittande med miljoner i restskuld.

Jag påstår förstås inte att det blir en självklar priskrasch i innerstan inom några år, det är svårt att veta i förväg. Jag menar bara att man inte ska anta för mycket.
Citera
Idag, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Sveriges radio med Hanna Malmodin. Ekonomi ekot extra.

I programmet tar man upp bostadsmarknaden och de 800 sprängningar som skett sedan 2018.
Vad tror ni detta beror på, är det verkligen enbart gängkrimminella som gynnas av dessa sprängningar, dvs att de lyckas pressa och hota och offren betalar av rädsla?

Eller kan andra gynnas när det blir rörelser på bostadsmarknaden, eller all publicitet kring dessa dåd, att det är själva utpressningen?

Det är frågor som jag själv ställer mig, men som inte direkt tas upp i programmet, men lyssna, inslaget är bra.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt...-en-sprangning

Ny intressant infallsvinkel..är det blivande spekulanter som spränger?🧐
Citera
Idag, 13:30
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Källa på det? Det finns ingen långsiktig automatik i att bostadspriserna stiger för evigt i utvalda områden. Snarare tvärtom: på lång sikt följer de bara inflationen, även i A-lägen som downtown Manhattan (se artikel).

Som artikeln beskriver är det vanligt att inbilla sig att man kan titta några decennier bakåt och anta att det kommer att fortsätta så även i framtiden, men historien visar att det inte är så. Det beror på hur samhället utvecklas. Områden som varit attraktiva i 50 år kan börja bli oattraktiva ganska snabbt, exempelvis genom en kraftig ökning av grov kriminalitet där staten börjar tappa kontrollen, som statsministern nyligen uttryckte det.

En sådan utveckling kan också bli självförstärkande: när köparna inser att deras 10-miljonerslägenhet kanske bara är värd 7 miljoner i framtiden, så svalnar köplusten ännu mer. Ingen vill bli sittande med miljoner i restskuld.

Jag påstår förstås inte att det blir en självklar priskrasch i innerstan inom några år, det är svårt att veta i förväg. Jag menar bara att man inte ska anta för mycket.
Läs igen. Jag skrev viss bostad så du behöver inte komma dragande med nån gammal förklaringsmodell från 70-talet när man hatade kapitalister.

När Calle och Anna tittar på en bostad, i ett bra område, så inte fan bryr dom sig om att det sprängdes i porten för tre år sedan.
Citera
Idag, 13:48
Medlem
Citat:
Läs igen. Jag skrev viss bostad så du behöver inte komma dragande med nån gammal förklaringsmodell från 70-talet när man hatade kapitalister.

Artikeln var från Avanza, som inte gjort sig kända för att hata kapitalister. Vet inte om du läste den men den visar statistik på faktiska priser, dvs observationer av hur priserna beter sig i verkligheten.

Citat:
När Calle och Anna tittar på en bostad, i ett bra område, så inte fan bryr dom sig om att det sprängdes i porten för tre år sedan.

Det var just det jag undrade om du hade någon källa på? Jag frågar inte som ett argument, jag är genuint nyfiken på om det finns någon undersökning eller annat underlag som visar detta. Generellt skulle jag säga att det är väl belagt att höga nivåer av grov, organiserad våldskriminalitet i ett område påverkar fastighetspriserna kraftigt negativt.

Enskilda isolerade fall av bomber eller dödsskjutningar kanske spelar mindre roll, om de inte är en del av en allmän samhällsutveckling. Fast handlar det om "enskilda isolerade fall" är det ju inte Stockholm 2025 vi diskuterar längre.
Citera
Idag, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Ny intressant infallsvinkel..är det blivande spekulanter som spränger?🧐

Kanske ?

Eller ge plats åt nya fastighetsägare, alternativt nytt boende, här finns möjligheten för tryggt boende som alternativ kanske ??

Lite tänkvärt,

https://www.bonnierfastigheter.se/bo...dsfastigheter/
Citera
Idag, 14:38
Medlem
doncroces avatar
Polisen sitter ju med en lista över hundratals adresser som hotas av sprängningar.
Om listan läckte, så undrar man ju hur priset på dessa skulle påverkas.
Senast redigerad av doncroce Idag kl. 14:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in