Idag, 16:32

Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ja, inget av det du skriver om aktivering och hur mycket hundarna behöver aktiveras är någon nyhet för mig.

Men nu ville ju TS ha en hund till att "främst hålla på med nosework, lydnad och agility, men även "onödig" aktivering som att lära den olika tricks." samt att h*n kan tänka sig att hålla på med spår.

Sedan kan h*n även erbjuda den 2-3 timmar motion om dagen.

Med så mycket tid att lägga ner på att motionera hunden plus all tid det övriga h*n är villig att lägga ner (Med tanke på vad h*n utöver motionen tänkt göra.) kan vi teoretiskt sett rekommendera i princip vilken hundras som helst som är inom den angivna vikten och pälsvården.

Som jag ser det är det knappast tiden för motion som ligger i underkant. Den är mer än väl tilltagen för de flesta raser. Hur mycket tid TS är villig att lägga på det mentala framgår inte.

Min invändning var främst mot att byta ut jakt mot träning med apportdummies. Visst går det att ersätta jakten med något annat för att aktivera en hund, men det får man ta något på liknande nivå. Att träna med dummies är definitivt inte dåligt, men för att det ska hamna på samma nivå som praktisk jakt får man styra upp ganska avancerade dummyträning

Sedan säger min erfarenhet mig att hundar är individer, så att Irländsk terrier är en ovanligt tråkig hund tar jag med mer än en nypa salt då det varierar från hund till hund även inom den rasen. Jag har träffat mer än en riktigt trevlig, aktiv och vettig irländare. Självklart inte lika smart eller lättlärd som en jaktlabbe eller Border collie, men det är det ju ytterst få hundraser som har med sig som standard.

Västgötaspets ser jag dock som en minst sagt lämplig ras utifrån vad TS efterfrågar oavsett hur Irländsk terrier än skulle vara.
Ja allt är ju subjektiv egentligen 🙂 Nu kanske jag var lite elak mot Irländsk terrier men jag känner lite folk som har sådana och även folk som tävlar med dom och visst du kanske tar dig ur Lydnadsklass Start och sätter Apellklass spår men sedan så blir det väldigt jobbigt att avancera uppåt (även om du är en erfaren hundförare) så jag såg det väl lite ur mitt perspektiv.

Väldigt trevliga hundar men jämfört med vad jag är van vid så är de dumma som stenar och nu menar jag absolut inte att de är superkorkade som tex en Afghanhund som tydligen har hundvärldens lägsta IQ jämfört med Bordercollien som har det högsta.

Vill man ha en trevlig sällskaps och familjehund så absolut men vill man ha något att träna med även bara på skoj eller tom tävla om man kommer så långt i sitt hundintresse men om vi nu exkluderar jakthundsraser och tar något enkelt som passar bra i barnfamiljen men som hänger med på det mesta och som man dessutom kan tävla upp väldigt högt om man vill så skulle jag rekommendera Kelpie.

Typ Bordercollie light men som är jävligt rolig, enkel och smart eller varför inte en Aussie ifrån arbetande linjer. Det är ett kanonkul val också för den aktiva familjen som vill ha lite skoj med sin hund och träna diverse saker och kanske tom utveckla sitt hundintresse med tiden.

Sedan så visst ska du lägga upp dummyträning som riktig jakt så får du göra det ganska avancerat och helst med prylar som dummylauncher osv men jag tränar mycket grundläggande jaktapportering vid sidan av vad jag har som huvudsport och man kan lägga upp övningar på ett enkelt viss som de flesta riktigt duktiga jakt eller jaktprovshundar är både mentalt väldigt nöjda med och sover jävligt gott efter.

Nu känner jag dock ytterst få människor som äger springers och retrievers som ens pysslar med jakt men väldigt mycket jaktspringerfolk som pysslar med specialsök och vad det gäller retriever oavsett om det är labbe, flat eller jaktgolden så tävlingslydnad, bruks spår och sök eller specialsök där med undantaget en person som faktiskt jagar med sina.

Dessutom lite labbefolk som pysslar med saker som Missing People eller Svenska räddningshundars verksamhet plus de yrkesverksamma som jobbar med skarpa specislsök.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 Idag kl. 16:36.
Idag, 16:39

Medlem
golden-gooses avatar
Det låter som att en JaktGolden är för dig. Fantastiska hundar; vi har en femårig tik som gärna promenerar, springer, söker, hämtar eller leker. Av- och på-knappen fungerar fint, de är lydiga och vänliga, och bara allmänt enkla att ha att göra med.
Idag, 16:43

Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Ja allt är ju subjektiv egentligen 🙂 Nu kanske jag var lite elak mot Irländsk terrier men jag känner lite folk som har sådana och även folk som tävlar med dom och visst du kanske tar dig ur Lydnadsklass Start och sätter Apellklass spår men sedan så blir det väldigt jobbigt att avancera uppåt (även om du är en erfaren hundförare) så jag såg det väl lite ur mitt perspektiv.

Väldigt trevliga hundar men jämfört med vad jag är van vid så är de dumma som stenar och nu menar jag absolut inte att de är superkorkade som tex en Afghanhund som tydligen har hundvärldens lägsta IQ jämfört med Bordercollien som har det högsta.

Vill man ha en trevlig sällskaps och familjehund så absolut men vill man ha något att träna med även bara på skoj eller tom tävla om man kommer så långt i sitt hundintresse men om vi nu exkluderar jakthundsraser och tar något enkelt som passar bra i barnfamiljen men som hänger med på det mesta och som man dessutom kan tävla upp väldigt högt om man vill så skulle jag rekommendera Kelpie.

Typ Bordercollie light men som är jävligt rolig, enkel och smart eller varför inte en Aussie ifrån arbetande linjer. Det är ett kanonkul val också för den aktiva familjen som vill ha lite skoj med sin hund och träna diverse saker och kanske tom utveckla sitt hundintresse med tiden.

Sedan så visst ska du lägga upp dummyträning som riktig jakt så får du göra det ganska avancerat och helst med prylar som dummylauncher osv men jag tränar mycket grundläggande jaktapportering vid sidan av vad jag har som huvudsport och man kan lägga upp övningar på ett enkelt viss som de flesta riktigt duktiga jakt eller jaktprovshundar är både mentalt väldigt nöjda med och sover jävligt gott efter.

Nu känner jag dock ytterst få människor som äger springers och retrievers som ens pysslar med jakt men väldigt mycket jaktspringerfolk som pysslar med specialsök och vad det gäller retriever oavsett om det är labbe, flat eller jaktgolden så tävlingslydnad, bruks spår och sök eller specialsök där med undantaget en person som faktiskt jagar med sina.

Dessutom lite labbefolk som pysslar med saker som Missing People eller Svenska räddningshundars verksamhet plus de yrkesverksamma som jobbar med skarpa specislsök.
Jag skulle absolut kunna tänka mig att gå kurser i jaktapportering, har läst böcker om det och kollat filmer på Youtube och tycker det ser väldigt kul ut. Jag vill bara inte hantera själva viltet, det är det som är grejen.

Jag använde en sån retrievervisselpipa som inkallning till min förra hund så jag är lite insatt i stoppsignaler, dirigering och det där.
Idag, 16:44

Medlem
Aktiva hundar:

Kelpi
Belgisk Malinois
Schäfer
Jakt Golden
Jakt retriver
Flat coated retriver
Setter
Border Collie
Tollare (ej apporterande dock)

Det du efterfrågar är ett brett spann på vad hunden skall göra. Ingen hund behöver vara ute och springa 3 timmar om dagen som tur är.
Hundar behöver avkoppling med! Nose work är extremt bra för att få deras hjärna att slappna av. Rekommenderas varmt! Och är riktigt roligt. Personsök eller vilt sök är roligt med.

Så Kelpi / Border Collie / Malinois / Schäfer(ej show), jakt labbe ( dom kan vara mycket mindre än vad man tror!) är nog ganska bra hundar för just dig.

Själv är jag lite av en soffpotatis så har aktiva hundar men det är inga hundar jag skulle kunna ha lösa dom här alldeles för mycket jakt i sig. Hade inte litat på dom en sekund om dom såg något dom kunde jaga.

Men tänk över lite vad du ska ha för ras! Och vad du vill. Du verkar vara aktiv och allt så du kan nog ha dom flesta.

Malinois är en otroligt trevlig ras men kräver sin hand!

Vad hade du för hund innan?
Senast redigerad av Hateuu Idag kl. 16:49.
Idag, 16:57

Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Aktiva hundar:

Kelpi
Belgisk Malinois
Schäfer
Jakt Golden
Jakt retriver
Flat coated retriver
Setter
Border Collie

Det du efterfrågar är ett brott spann på vad hunden skall göra.

Så Kelpi / Border Collie / Malinois / Schäfer(ej show) är nog ganska bra hundar för just dig.

Själv är jag lite av en soffpotatis så har aktiva hundar men det är inga hundar jag skulle kunna ha lösa dom här alldeles för mycket jakt i sig. Hade inte litat på dom en sekund om dom såg något dom kunde jaga.

Men tänk över lite vad du ska ha för ras! Och vad du vill. Du verkar vara aktiv och allt så du kan nog ha dom flesta.

Jag vet inte men jag tycker det är ganska dumt att rekommendera en Malinois eller ens dagens Brukschäfer till någon som inte är väldigt insatt i vad man pysslar med, det kan bli rena katastrofen.

Visserligen började jag själv i den ändan med Malle och trots att jag är uppvuxen med brukschäfer, hade mycket hunderfarenhet sedan tidigare i form av sällskapshund samt läste på otroligt mycket om rasen, hundträning och besökte mängder av uppfödare så var det blod, svett och tårar bokstavligen hela det första året.

Min var dessutom lite mer åt tjänste än sporthållet dvs betydligt hårdare än genomsnittet och ett jävla allvarspaket på det så det var inte lätt.

Lägg sedan på stenhårda bett, rejäl social kamplust samt jaktkamplust, riktigt låga retningströsklar och en fruktansvärt intensiv hund med mycket motor så blev det en väldigt svettig upplevelse innan jag kom på charmen med rasen och insåg att det är världens bästa bruks och tjänstehund MEN mycket blod, svett och tårar, flera timmars motion och träning varje dag, mycket privatlektioner hemma hos uppfödaren dvs minst ett ibland två pass varje vecka och jag bodde mer eller mindre på den lokala brukshundsklubben innan jag fick kläm på hur en sådan ska dresseras och momentränas.

Skitkul hund men svåra att ens få köpa idag från de större etablerade uppfödarna om du inte har mycket hundvana sedan tidigare, referenser, tävlingsmeriter eller jobbar professionellt med hund för i fel händer så är det som upplagt för katastrof och även den erfarne föraren kan bli hyfsat bra biten av misstag om något går på tok under dressyren eller under ett träningspass.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 Idag kl. 17:00.
Idag, 16:58

Medlem
Terrier brasiliero
Dansk svensk gårdshund
Sportiga aktiva hundar som är korthåriga
Idag, 16:59

Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av golden-goose
Det låter som att en JaktGolden är för dig. Fantastiska hundar; vi har en femårig tik som gärna promenerar, springer, söker, hämtar eller leker. Av- och på-knappen fungerar fint, de är lydiga och vänliga, och bara allmänt enkla att ha att göra med.
Finns inget som heter jaktgolden
Det finns endast en ras Golden Retriever
Idag, 17:04

Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Finns inget som heter jaktgolden
Det finns endast en ras Golden Retriever

Självklart!

Dock finns det spår hur aveln går till. Vissa raser är förgrenade till utställningar och show. Vilket man avlar på vissa egenskaper. Och vissa avlar för ha kvar hunden för jakt.

Golden tex är oftast mindre och är generellt mycket brunare. Och inte sönder avlad i storlek och färg.

Så ja det finns bara en ras dock är den så olika så dom benämns som jakt golden.

Lika med schäfer / Labbe.
Idag, 17:05

Medlem
Citat:
Självklart!

Dock finns det spår hur aveln går till. Vissa raser är förgrenade till utställningar och show. Vilket man avlar på vissa egenskaper. Och vissa avlar för ha kvar hunden för jakt.

Golden tex är oftast mindre och är generellt mycket brunare. Och inte sönder avlad i storlek och färg.

Så ja det finns bara en ras dock är den så olika så dom benämns som jakt golden.

Lika med schäfer / Labbe.

Du verkar inte veta vad du snackar om
Idag, 17:08

Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jag vet inte men jag tycker det är ganska dumt att rekommendera en Malinois eller ens dagens Brukschäfer till någon som inte är väldigt insatt i vad man pysslar med, det kan bli rena katastrofen.

Visserligen började jag själv i den ändan med Malle och trots att jag är uppvuxen med brukschäfer, hade mycket hunderfarenhet sedan tidigare i form av sällskapshund samt läste på otroligt mycket om rasen, hundträning och besökte mängder av uppfödare så var det blod, svett och tårar bokstavligen hela det första året.

Min var dessutom lite mer åt tjänste än sporthållet dvs betydligt hårdare än genomsnittet och ett jävla allvarspaket på det så det var inte lätt.

Lägg sedan på stenhårda bett, rejäl social kamplust samt jaktkamplust, riktigt låga retningströsklar och en fruktansvärt intensiv hund med mycket motor så blev det en väldigt svettig upplevelse innan jag kom på charmen med rasen och insåg att det är världens bästa bruks och tjänstehund MEN mycket blod, svett och tårar, flera timmars motion och träning varje dag, mycket privatlektioner hemma hos uppfödaren dvs minst ett ibland två pass varje vecka och jag bodde mer eller mindre på den lokala brukshundsklubben innan jag fick kläm på hur en sådan ska dresseras och momentränas.

Skitkul hund men svåra att ens få köpa idag från de större etablerade uppfödarna om du inte har mycket hundvana sedan tidigare, referenser, tävlingsmeriter eller jobbar professionellt med hund för i fel händer så är det som upplagt för katastrof och även den erfarne föraren kan bli hyfsat bra biten av misstag om något går på tok under dressyren eller under ett träningspass.

Kan hålla med dig verkligen!

Kelpi är ett alternativ. Men som du säger en del hundar har en otroligt stor motor! Malle är en fantastik hund men dom blir definitivt inte det av sig själva.

Bra skrivet, la bara fram hundar som kanske skulle klara hela TS förhoppningar och då är det mycket brukshundar. Men som du säger så är brukshundar ofta förknippade med att de behöver stark ledare och en som läser av hundens signaler och tränar hunden.
Idag, 17:13

Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Du verkar inte veta vad du snackar om

Att vi inte delar uppfattning eller du kanske inte förstår mig så ber jag om ursäkt.

Det jag menar att vissa hundraser har olika anlag och olika stamtavlor. Beroende på kennel och föräldrar kan man förvänta sig olika typer av hundar. Så bara säga en ras på vissa hundar betyder inte att alla så.

Jakt Golden är ett vedertaget namn.
Idag, 17:23

Medlem
Citat:
Aktiva hundar:

Kelpi
Belgisk Malinois
Schäfer
Jakt Golden
Jakt retriver
Flat coated retriver
Setter
Border Collie

Det du efterfrågar är ett brett spann på vad hunden skall göra. Ingen hund behöver vara ute och springa 3 timmar om dagen som tur är.
Hundar behöver avkoppling med! Nose work är extremt bra för att få deras hjärna att slappna av. Rekommenderas varmt! Och är riktigt roligt. Personsök eller vilt sök är roligt med.

Så Kelpi / Border Collie / Malinois / Schäfer(ej show), jakt labbe ( dom kan vara mycket mindre än vad man tror!) är nog ganska bra hundar för just dig.

Malinois är en otroligt trevlig ras men kräver sin hand!

Min förra hund var en gatuhund från Grekland som hade 0 intresse av att träna, därav att jag vill ha en renrasig nu så man vet vad man får.

Jag är uppvuxen med retrievers, därav min soft spot för dem. Min bästa vän har en jaktlabbe som han jagar med, och jag lånar henne ibland. Har fått äran att tävla henne i nosework och träna agility, samt tagit med henne på mina löpturer. Den hunden är verkligen allt jag vill ha i en hund,.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in