2025-02-02, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riley.B
MGM nekar till mord men misstankarna har stärkts.
Någon som har tlllgång till mer av artikeln?
Betalartikel: https://www.pt.se/nyheter/inrikes/br...pitea/j8m09n1l

Jävligt kort artikel, så det är inte direkt nå mer som kommer fram.

Citerar en bit av artikeln:

"På lördagen meddelade polisen att en man anhållits misstänkt för mord. Ett kort inledande förhör har hållits med honom, samt ett längre då mannens försvarsadvokat Carolina Nilsson var närvarande.

– Han förnekar brott, men vi är i ett tidigt skede, det är inte riktigt läge för mig att säga något mer, säger hon till TT.

Om åklagare begär mannen häktad blir det blir det tidigast på måndagen men troligen på tisdag förmiddag, enligt Carolina Nilsson.

– Ärendet leds av en jouråklagare och jag har inga ytterligare uppgifter att lämna om eventuella relationer och var personen greps, säger Robin Simonsson, presstalesperson vid Åklagarmyndigheten, till TT.

Det är oklart när de båda männen har avlidit."
Senast redigerad av Ades 2025-02-02 kl. 23:47.
Citera
2025-02-03, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quinoapastej
De hade sannolikt någon sorts relation. Gissningsvis av sexuellt slag, och MGM anlände diskret genom den olåsta dörren alternativt hade tillgång till nyckel. Sedan slog det slint för honom och han begick denna fruktansvärda gärning. Sviktande fysisk hälsa hos offren förklarar varför de inte hade kapacitet att försvara sig.

Se mitt inlägg #109. Flera liknande teorier fast tidigare i tråden.
Citera
2025-02-03, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Något säger mig att det är ett knivmord.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...de-mannen-doda

– När jag var på väg till övervåningen låg det ett avbrutet knivskaft på ett av trappstegen, då visste jag att det var illa, säger grannen.

Man kan ju fundera på vad polisen tycker om att den informationen läckt ut under pågående utredning…
Senast redigerad av totalyawesome 2025-02-03 kl. 00:59.
Citera
2025-02-03, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome

– När jag var på väg till övervåningen låg det ett avbrutet knivskaft på ett av trappstegen, då visste jag att det var illa, säger grannen.

Man kan ju fundera på vad polisen tycker om att den informationen läckt ut under pågående utredning…

Aj du, detta missade jag! Tack för updaten.

Även att BO låg döda i sovrummet samt hur, tyckte jag var ganska mycket information rakt ut.
Citera
2025-02-03, 01:08
Medlem
Malawi-Golds avatar
Ska vi spekulera i påföljd?

Blir det 15 år på rättspsyk, eller kanske 20?

Eller kommer dom aldrig släppa ut honom igen (det alternativet finns också inom Rättpsyk - det sanna livstidsstraffet).

Ska åtal vara väckt om 2 veckor? Det är väl standard. Vi får se vad som finns att läsa i fuppen.
Citera
2025-02-03, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome

Det förändrar knappast någonting, länsman o tekniker vill däremot veta hur han tog sig in i huset, vilken väg han gick i huset, vad han eventuellt rörde och såg, kollade han de avlidna kropparna om de levde etc. detta så att man kan sortera spåren på brottsplatsen, ja i hela huset och utanför. Vilka spår som tillhör den som hittade offren, nog så viktigt så de kan sortera ut hans spår gentemot spår som MGM lämnat efter sig. Har han bara sett knivskaftet och inte rört det så finns sannolikt spår efter både offren och MGM på knivskaftet, dna etc.
Citera
2025-02-03, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malawi-Gold
Ska vi spekulera i påföljd?

Blir det 15 år på rättspsyk, eller kanske 20?

Eller kommer dom aldrig släppa ut honom igen (det alternativet finns också inom Rättpsyk - det sanna livstidsstraffet).

Ska åtal vara väckt om 2 veckor? Det är väl standard. Vi får se vad som finns att läsa i fuppen.

Tveksamt om det blir sluten rättspsykiatrisk vård, ovanligt idag tyvärr. Det blir förmodligen livstid, han får sitta 20-30 år om han är skyldig och döms vill säga.
Citera
2025-02-03, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hgos
Båda männen led av sjukdomar. Jag tror detta var gemensamt självmord.

Hiv?
Citera
2025-02-03, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malawi-Gold

Inget åtal väcks inom 2 veckor då de gäller grövre brott, först ska han häktas vilket då kommer ske idag eller troligen tisdag förmiddag enligt åklagaren.
De blir oftast 2 veckor i taget vid sannolika skäl sen måste personen släppas eller begäras häktad igen, inte helt ovanligt att det blir 1 månad i taget efter några 2 veckors häktning.
Citera
2025-02-03, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Inget åtal väcks inom 2 veckor då de gäller grövre brott, först ska han häktas vilket då kommer ske idag eller troligen tisdag förmiddag enligt åklagaren.
De blir oftast 2 veckor i taget vid sannolika skäl sen måste personen släppas eller begäras häktad igen, inte helt ovanligt att det blir 1 månad i taget efter några 2 veckors häktning.

Man plockar in MGM på "sannolika skäl" så nog har länsman och åklagaren hyfsat på fötterna att göra det så snabbt efter fyndet. Någon viskade att MGM uttalat att han tagit två personer av daga och har han gjort det innan fynden gjordes så är det om något besvärande för MGM, hur kan isf veta att detta har skett utan att möjligen själv utfört det eller har delaktighet.

Därmed inte sagt att han är GM men man får känslan att länsman har träffat rätt direkt. Sen är det ett idogt arbete att sätta MGM på brottsplatsen och det tar tid med en mängd utredningsåtgärder, tekniska fynd, mastuppkopplingar, möjligen annan kommunikation mellan MGM och offren tidigare innan morden.
Så länge det har bärighet i rätten så blir han omhäktad tills utredningen är klar gällande honom och då antingen frisläppt eller åtalad. Nu verkar han neka till brottet men det är närmast en regel än undantag att en MGM nekar till brottet initialt vilket han säker kommer göra i häkningsförhandlingen i början på denna vecka.
Citera
2025-02-03, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batman80
Hiv?

Att ta sitt eget liv i dagens Sverige pga HIV är föga troligt.
Citera
2025-02-03, 12:22
Medlem
De avlidna är ett par boende i det tryggt medelklassområde, båda i övre medelåldern med sjukdomar typiska för åldern, inte HIV.
(HIV är idag en sjukdom som medicinerad inte ens är smittsam så alla spekulationer om självmord pga HIV avslöjare bara den som skriver sådan dynga som djupt okunnig.)

Att bo i Piteå innebär att man bor i en trygg småstad där många inte ens låser dörren, eller bilen.

Piteå var först med RFSL avdelning i länet, länets första Pridearrangemang ordnades här och sedan 90 talet har stans gatufestival haft ett välbesökt festival tält som RFSL haft i alla år.
(Finns det homofober-absolut, men inte mer än andra orter av samma storlek)

Så alla beskrivningar om stan som särskilt otrygg och homofobisk är uppenbart människor med låg kunskap om orten och/eller om hatbrott, homofobi och trygghetsfrågor.

Att rassemissfoster direkt kletar på allt om afghaner till spekulationer om HIV, självmord och sexskandaler förvånar knappast någon. Så går det när intelligensreserven ska tänka till.

MGM har en brokig bakgrund och kan ha haft godman, vilket är ett uppdrag som en av de avlidna tidigare engagerat sig som.
Okänt om det är kopplingen i detta fall, men skulle kunna vara.

Måste vara tungt för åldriga föräldrar att förlora sina barn på det här brutala sättet och inte minst med alla helt vrickade spekulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in