2025-02-03, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rugguglan
De avlidna är ett par boende i det tryggt medelklassområde, båda i övre medelåldern med sjukdomar typiska för åldern, inte HIV.
(HIV är idag en sjukdom som medicinerad inte ens är smittsam så alla spekulationer om självmord pga HIV avslöjare bara den som skriver sådan dynga som djupt okunnig.)

Att bo i Piteå innebär att man bor i en trygg småstad där många inte ens låser dörren, eller bilen.

Piteå var först med RFSL avdelning i länet, länets första Pridearrangemang ordnades här och sedan 90 talet har stans gatufestival haft ett välbesökt festival tält som RFSL haft i alla år.
(Finns det homofober-absolut, men inte mer än andra orter av samma storlek)

Så alla beskrivningar om stan som särskilt otrygg och homofobisk är uppenbart människor med låg kunskap om orten och/eller om hatbrott, homofobi och trygghetsfrågor.

Att rassemissfoster direkt kletar på allt om afghaner till spekulationer om HIV, självmord och sexskandaler förvånar knappast någon. Så går det när intelligensreserven ska tänka till.

MGM har en brokig bakgrund och kan ha haft godman, vilket är ett uppdrag som en av de avlidna tidigare engagerat sig som.
Okänt om det är kopplingen i detta fall, men skulle kunna vara.

Måste vara tungt för åldriga föräldrar att förlora sina barn på det här brutala sättet och inte minst med alla helt vrickade spekulationer.
Rassemissfostren, som du kallar dem, är antagligen formade av erfarenheten att inte haft turen att växa upp i ”en trygg småstad där många inte ens låser dörren, eller bilen”.

Vem vet, kanske du hade varit ett ”rassemissfoster, om du haft andra erfarenheter?

Till saken. En omständighet som skulle kunna tala för att BOs och ev MGMs sexuella läggning visst kan ha varit en faktor av betydelse är brottets brutalitet. Det talas om ett avbrutet knivskaft vilket indikerar att brottsoffren utsatts för ett ursinnigt våld. Mord mellan homosexuella män är inte sällan ytterst brutala.
Citera
2025-02-03, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Rassemissfostren, som du kallar dem, är antagligen formade av erfarenheten att inte haft turen att växa upp i ”en trygg småstad där många inte ens låser dörren, eller bilen”.

Vem vet, kanske du hade varit ett ”rassemissfoster, om du haft andra erfarenheter?

Till saken. En omständighet som skulle kunna tala för att BOs och ev MGMs sexuella läggning visst kan ha varit en faktor av betydelse är brottets brutalitet. Det talas om ett avbrutet knivskaft vilket indikerar att brottsoffren utsatts för ett ursinnigt våld. Mord mellan homosexuella män är inte sällan ytterst brutala.

Hur har du kommit fram till att "Mord mellan homosexuella män är inte sällan ytterst brutala". Har du läst någon studie? Du har väl inte själv gått i genom 100+ morden som sker i Sverige årligen?

Metoden att ta någon av daga kan mycket väl skilja sig. Till ex kvinnor har historiskt använt mer gift än män. Men jag har aldrig läst en studie om homosexuella GM och BO i samma fall.
Citera
2025-02-03, 14:18
Medlem
Ytterligare försvarare av rasistisk och okunnig dynga tillför inte ett skit. Vore det så enkelt som att rassepropagandan orsakades av erfarenheter skulle många orter i det här länet varit befriade från sådant men tyvärr är så inte fallet.

Skicka gärna länk eller andra referenser till där du fått den samlade kunskapen om hur mord mellan homosexuella män ser ut.
Gjorde en snabb sökning men hittar inget på temat som har någon slags kvalitet.

Mord på homosexuella finns däremot en del att läsa på om, men då är inte gärningsmännen homosexuell utan definierar sig som heterosexuella, och inte sällan med kopplingar till rasism. Där finns tyvärr ett starkt samband.

Citat:
Ursprungligen postat av crator

Citera
2025-02-03, 15:05
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hur har du kommit fram till att "Mord mellan homosexuella män är inte sällan ytterst brutala". Har du läst någon studie?

Trodde du att det fanns studier om detta?
En sak är helt klar. Om en journalist på AB, Expressen, DN eller SvD, bara skulle antyda i pressen att mord mellan bögar är mer brutala än vanligt skulle de mista jobbet direkt!
Samma sak med dom som försöker forska om saken.

Nu tror jag iofs inte att sådana mord nödvändigtvis alltid skulle vara mer brutala än andra, men däremot att bråk mellan bögar ofta kan spåra ur helt och sluta med mord.

Flera här på tråden har, oberoende av varandra, sagt sej känna till att männen levde i ett bögförhållande, och att JJ var en eskortpojke. Om det stämmer behöver jag inte veta mer.

Troligen bråk om en obetald skuld. Svartsjuka tror jag inte på pga åldersskillnaden.
Citera
2025-02-03, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det förändrar knappast någonting, länsman o tekniker vill däremot veta hur han tog sig in i huset, vilken väg han gick i huset, vad han eventuellt rörde och såg, kollade han de avlidna kropparna om de levde etc. detta så att man kan sortera spåren på brottsplatsen, ja i hela huset och utanför. Vilka spår som tillhör den som hittade offren, nog så viktigt så de kan sortera ut hans spår gentemot spår som MGM lämnat efter sig. Har han bara sett knivskaftet och inte rört det så finns sannolikt spår efter både offren och MGM på knivskaftet, dna etc.

Tänker väl snarast på att det knappast kan gynna utredningen att grannen utöver att ha avslöjat dom döda kropparnas placering i huset och tillvägagångsätt även outat det förmodade mordvapnet och dess fyndplats. Har svårt att tro att polisen jublar över att media gått ut med så exakta uppgifter.
Citera
2025-02-03, 15:25
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rugguglan
Ytterligare försvarare av rasistisk och okunnig dynga tillför inte ett skit. Vore det så enkelt som att rassepropagandan orsakades av erfarenheter skulle många orter i det här länet varit befriade från sådant men tyvärr är så inte fallet.

Skicka gärna länk eller andra referenser till där du fått den samlade kunskapen om hur mord mellan homosexuella män ser ut.
Gjorde en snabb sökning men hittar inget på temat som har någon slags kvalitet.

Mord på homosexuella finns däremot en del att läsa på om, men då är inte gärningsmännen homosexuell utan definierar sig som heterosexuella, och inte sällan med kopplingar till rasism. Där finns tyvärr ett starkt samband.

Är du på riktigt så dum så du tror att homosexualitet har med mordet att göra?
Det är ett psykfall som mördat 2 st och det kunde ha varit vem fan som helst som blev drabbad!

Tror inte att du läst eller hört senast nyheterna angående Sverige på ett tag, ni har väl lokala nyheter i Piteå som det är det enda du läser ( om du överhuvudtaget läser något)?

Ge fan i att kalla folk rasister

Och nej jag är inte rasist! Jag är svensk medan min halva släkt är turkisk på min dotters sida!
Citera
2025-02-03, 15:26
Medlem
TheKhurgans avatar
Efter att ha skummat igenom tråden kan jag nu ge mitt expertutlåtande:

Gubbarna bögade på MGM.
MGM blev arg på gubbarna för att de inte gav honom tillräckligt betalt (i form av droger, pengar, sprit)
MGM slår ihjäl dom.
Citera
2025-02-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Trodde du att det fanns studier om detta?
En sak är helt klar. Om en journalist på AB, Expressen, DN eller SvD, bara skulle antyda i pressen att mord mellan bögar är mer brutala än vanligt skulle de mista jobbet direkt!
Samma sak med dom som försöker forska om saken.

Nu tror jag iofs inte att sådana mord nödvändigtvis alltid skulle vara mer brutala än andra, men däremot att bråk mellan bögar ofta kan spåra ur helt och sluta med mord.

Flera här på tråden har, oberoende av varandra, sagt sej känna till att männen levde i ett bögförhållande, och att JJ var en eskortpojke. Om det stämmer behöver jag inte veta mer.

Troligen bråk om en obetald skuld. Svartsjuka tror jag inte på pga åldersskillnaden.

Jag tror ingenting. Skribenten jag svarar skrev "Mord mellan homosexuella män är inte sällan ytterst brutala". Då undrar jag hur han kan veta det.

Och nu undrar jag hur du kan veta: "däremot att bråk mellan bögar ofta kan spåra ur helt och sluta med mord"? Är det mer vanligt än hos ej bögar? Och var har du fått statistiken i från eller är det en känsla du har?

Jag har läst studier om att det skiljer sig mellan könen (Man/kvinna) vilken metod som används vid mord och att det kan skilja mellan kulturer. Det samma gäller självmord. Men inget om bögar, så jag undrar var ni får er kunskap ifrån?
Citera
2025-02-03, 15:54
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Efter att ha skummat igenom tråden kan jag nu ge mitt expertutlåtande:

Gubbarna bögade på MGM.
MGM blev arg på gubbarna för att de inte gav honom tillräckligt betalt (i form av droger, pengar, sprit)
MGM slår ihjäl dom.

Men jag tror det är ett vansinnesdåd än något annat, en Daniel Nyqvist typ.
Sen kanske han hyste agg mot paret av någon anledning eller att han var avundsjuk.

Att dom där två gubbarna skulle köpa sex av en ful 30 åring verkar inte rimligt, dom brukar ju köpa betydligt yngre killar i 20-25 års ålder, mer i stil som Elliot från Skellefteå

Gubbar brukar gilla killar som ser yngre ut, typ Thai pojkar.
Jag tror snarare dom dissade honom totalt och det kanske han inte tålde.
Senast redigerad av SanktBotvid2311 2025-02-03 kl. 16:01.
Citera
2025-02-03, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hur har du kommit fram till att "Mord mellan homosexuella män är inte sällan ytterst brutala". Har du läst någon studie? Du har väl inte själv gått i genom 100+ morden som sker i Sverige årligen?

Metoden att ta någon av daga kan mycket väl skilja sig. Till ex kvinnor har historiskt använt mer gift än män. Men jag har aldrig läst en studie om homosexuella GM och BO i samma fall.
Jag tycker att det rapporterats ganska många faktiskt.
Har inte läst nn studie men flera utmärkande mord både i Sverige och resten av Klotet.
Det sker självklart brutala mord där de inblandade inte är bögar, va inte så skitnödig.
Senast redigerad av Betongfeeling 2025-02-03 kl. 15:56. Anledning: "Stavfel"
Citera
2025-02-03, 16:02
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malawi-Gold
Ska vi spekulera i påföljd?

Blir det 15 år på rättspsyk, eller kanske 20?

Eller kommer dom aldrig släppa ut honom igen (det alternativet finns också inom Rättpsyk - det sanna livstidsstraffet).

Ska åtal vara väckt om 2 veckor? Det är väl standard. Vi får se vad som finns att läsa i fuppen.

Åtal lär inte vara väckt förrän tidigast till försommaren.
MGM häktades idag och häktningstiden brukar bli förlängt många gånger innan åtal väcks.
Mycket som ska gås igenom, förhör med många människor kommer att hållas, teknisk utredning samt troligen även en rättspsykiatrisk undersökning av den misstänkte mannen.
Mordutredningar tar ofta väldigt lång tid.
Citera
2025-02-03, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Jag tycker att det rapporterats ganska många faktiskt.
Har inte läst nn studie men flera utmärkande mord både i Sverige och resten av Klotet.
Det sker självklart brutala mord där de inblandade inte är bögar, va inte så skit nödig.

Till ex i Sverige har det varit fem partnermord bland homosexuella mellan 1990-2017 (Jämställdhetsmyndigheten)

Klart det kan vara brutalt. Jag har funnit en studie (Dödligt våld mellan partners som säger homosexuella kan vara mer brutala, men studien är mina ögon riktigt svag. Då definierar brutalitet genom metoder nedan (brutalast först enligt studien)

Kniv
Ihjälslagning
Skjutvapen
Strypning

Enligt studien tycker de att homosexuella är mer brutala för de använder mer kniv än skjutvapen. Jag tycker man måste gå in mer på djupet när man studerar brutalitet. Ett av de brutalaste mordet jag har läst om skedde med ett huvudskott. Men allt omkring gjorde det extremt brutalt. Motivet var en skuld på 3000(?)kr.

Det finns ju några riktigt hemska hatbrott mot homosexuella i Sverige. Men då är ju inte GM homosexuell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in